Beyond the Breaking News

LIVE Trump bevestigt dat hij Netanyahu 'knettergek' noemde, maar was 'niet woedend, maar verstoord'

United States News News

LIVE Trump bevestigt dat hij Netanyahu 'knettergek' noemde, maar was 'niet woedend, maar verstoord'
United States Latest News,United States Headlines

LIVE Op 28 februari begonnen de Verenigde Staten en Israël met aanvallen op Iran. Het Iraanse regime antwoordde met luchtaanvallen in de hele Golfregio. Volg alle updates in onze liveblog.

Op 28 februari begonnen de Verenigde Staten en Israël met aanvallen op Iran. Het Iraanse regime antwoordde met luchtaanvallen in de hele Golfregio. Volg alle updates in onze liveblog.

Er is een broos staakt-het-vuren van kracht tussen Iran en de VS, maar de spanningen tussen de beide landen blijven oplopen. Ook Israël en Libanon hebben een staakt-het-vuren afgesproken en dat op 15 mei met 45 dagen verlengd. In een interview met de website van de Amerikaanse krant The New York Post heeft de Amerikaanse president Donald Trump bevestigd dat hij de Israëlische premier Benjamin Netanyahu tijdens telefoongesprek "knettergek" heeft genoemd. Woedend was Trump naar eigen zeggen niet.

"'Woedend' zou ik het niet noemen", zei Trump. "Ik vond het een beetje verontrustend dat hij voortdurend in conflict was met Libanon. Op een gegeven moment zei ik: 'Bibi, hier moet een einde aan komen'.

" Maar hoewel er spanningen waren, benadrukte Trump zijn sterke band met Netanyahu. "We hebben heel goed samengewerkt. Ik mag Bibi zeer graag. En ik werk zeer goed met hem", klonk het.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft aan de Amerikaanse krant The New York Post verklaard dat hij Mojtaba Khamenei, de Iraanse hoge leider, wil ontmoeten. Volgens Trump is Khameini betrokken bij de besluitvorming in Teheran. De nieuwe leider is echter nog niet in het openbaar verschenen sinds zijn benoeming, die volgde op de dood van zijn vader tijdens Amerikaans-Israëlische bombardementen eind februari. De Iraanse Revolutionaire Garde heeft de verantwoordelijkheid voor aanvallen op onder meer de luchthaven van Koeweit opgeëist.

Volgens de organisatie waren de aanvallen een vergelding voor Amerikaanse aanvallen op een Iraanse olietanker en een Iraans eiland.

"Als reactie op deze agressie werd de luchtmachtbasis Ali al-Salem in Koeweit - waar helikopters zijn gestationeerd - aangevallen, net als het hoofdkwartier van de Amerikaanse Vijfde Vloot in Bahrein", aldus de organisatie in een bericht op haar officiële Telegram-kanaal. Het Libanese leger heeft bekendgemaakt dat een Israëlische drone een van zijn voertuigen heeft geraakt op een weg in het zuiden van Libanon. Daarbij raakten een officier en een soldaat gewond.

Het leger, dat zich buiten de oorlog tussen het pro-Iraanse Hezbollah en Israël houdt, veroordeelt de aanval, en noemt het een "opzettelijk viseren van militairen, hun voertuigen en hun posities". Bij een Israëlische aanval op een ambulance in het zuiden van Libanon zijn 2 hulpverleners omgekomen en is een 3e zwaargewond geraakt. Dat heeft het ministerie van Volksgezondheid meegedeeld. De ambulance werd naar verluidt "rechtstreeks" geviseerd.

Het voertuig is van de organisatie Risala, die verbonden is aan de Amal-beweging. Die groepering is een bondgenoot van Hezbollah, aldus het ministerie. Sinds het begin van de oorlog tussen Israël en Hezbollah op 2 maart zijn volgens een officiële balans al minstens 130 hulpverleners en medewerkers van medische diensten gedood bij Israëlische aanvallen. Er zijn 6 mensen om het leven gekomen bij verschillende aanvallen nabij de Zuid-Libanese stad Tyrus.

Dat bevestigen de Libanese hulpdiensten. De dodelijkste aanval vond plaats nabij het Tebnine‑ziekenhuis. Het ministerie van Gezondheid meldt dat daar 5 mensen zijn gestorven, onder wie een kind. 48 anderen raakten gewond, onder wie een dokter en meerdere medische werkers. Bij een andere aanval in de stad kwam een ambulancier om het leven.

Het is niet de eerste keer dat een aanval een ziekenhuis treft. Eerder deze week is ook het Jabal Amel‑ziekenhuis in Tyrus zwaar getroffen bij een Israëlische aanval. Daarbij vielen 39 gewonden. Daarnaast heeft een luchtaanval een auto geraakt op de weg naar Khalde, een dorp zo’n 15 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Beiroet.

Het is nog niet duidelijk of daar slachtoffers zijn gevallen. De nieuwe bombardementen vallen samen met de tweede dag van diplomatieke onderhandelingen in Washington. Onder leiding van de Verenigde Staten zitten daar momenteel Libanese en Israëlische diplomaten rond de tafel om te overleggen over de oorlog. Eén persoon is omgekomen door drone‑ en raketaanvallen op een terminal van de internationale luchthaven van Koeweit.

Het zou gaan om een passagier met de Indiase nationaliteit, al is dat nog niet officieel bevestigd. Zo’n 63 mensen raakten gewond. Dat bevestigt het ministerie van Buitenlandse Zaken van Koeweit in een verklaring Door de Iraanse aanvallen lag het vliegverkeer op de luchthaven stil. Inmiddels zijn de vluchten hervat.

De internationale luchthaven van Koeweit is getroffen door een Iraanse drone- en raketaanval. Daarbij zouden ook gewonden zijn gevallen. Hoeveel dat er zijn, is nog niet duidelijk. Alle vluchten zijn omgeleid naar alternatieve luchthavens, meldt het Koeweitse staatspersbureau.

De aanval trof het T1-gebouw op de internationale luchthaven en vluchten werden omgeleid naar alternatieve luchthavens, aldus het bericht van het persbureau. Iran van zijn kant zegt dat het Amerikaanse basissen en helikopters in een regionaal land heeft aangevallen met raketten en drones. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde was dat een vergeldingsactie voor een Amerikaanse aanval op een communicatietoren op het eiland Qeshm eerder van de week.

De Iraanse Revolutionaire Garde zegt dat bij de aanvallen van vannacht het hoofdkwartier van de Amerikaanse Vijfde Vloot in Bahrein geraakt werd. Ook zou een Amerikaanse luchtmachtbasis zijn getroffen. Het Amerikaanse leger stelt dat die beweringen niet kloppen. De Amerikaanse aanvallen zijn "een uiting van brute openlijke agressie", zegt Iran.

"Het verstoren van de veiligheid in de Straat van Hormuz zal een hoge prijs eisen van het agressieve Amerikaanse leger", is de boodschap van de Iraanse Revolutionaire Garde. De recente aanvallen tussen de VS en Iran vinden plaats te midden van vastgelopen onderhandelingen tussen de VS en Iran over een staakt-het-vuren. Eerder had het Amerikaanse leger gemeld dat het een ongeladen olietanker heeft uitgeschakeld die een Iraanse haven probeerde binnen te varen.

Volgens US CENTCOM probeerde het schip, dat onder de vlag van Botswana voer, het Iraanse eilanddat het de bemanning van het schip in de loop van 24 uur "verschillende keren" heeft gewaarschuwd, maar die waarschuwingen werden genegeerd. Uiteindelijk vuurde een Amerikaans gevechtsvliegtuig een raket af op de machinekamer van het schip.van de Straat van Hormuz, die op 13 april begon. Alleen schepen die toestemming krijgen van de VS, mogen de zeestraat nog in of uit.

Sindsdien heeft het leger al 6 commerciële schepen uitgeschakeld en 122 andere vaartuigen van koers doen veranderen, zegt CENTCOM. Op de video die is vrijgegeven door CENTCOM is te zien hoe de tanker in de Straat van Hormuz onklaar gemaakt werd. Het Amerikaanse leger heeft opnieuw aanvallen uitgevoerd op Iran. US CENTCOM, het Amerikaanse militaire commando in het Midden-Oosten, heeft het in een verklaring op X over "zelfverdedigingsaanvallen".

Er zijn volgens de VS raketten en drones neergehaald die gericht waren op de Golfstaten Koeweit en Bahrein. Geen enkele van die raketten zou volgens CENTCOM doel hebben geraakt.

"Twee Iraanse raketten die op Koeweit waren afgevuurd, kwamen te kort of braken onderweg in stukken. Drie raketten die op Bahrein waren afgevuurd, werden onmiddellijk onderschept door de luchtverdediging van de VS en Bahrein". Amerikaanse troepen hebben ook 3 "aanvalsdrones" neergehaald die vanuit Iran waren gelanceerd. Die drones zouden gericht zijn tegen "niet-militaire schepen die rechtmatig door civiele wateren voeren".

CENTCOM zegt tot slot dat het militaire doelwitten heeft bestookt op het eiland Qeshm, in de Straat van Hormuz. Het zou gaan om een Iraans militair grondcontrolecentrum. De Israëlische en Libanese ambassadeurs in de VS zijn vandaag opnieuw samengekomen op het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken voor een nieuwe gespreksronde. Het is de vierde keer dat vertegenwoordigers van beide landen, die geen diplomatieke relaties hebben, elkaar ontmoeten.

Ook woensdag staan nieuwe gesprekken gepland. De ambassadeurs kwamen op 14 april voor het eerst in decennia opnieuw samen om de oorlog te bespreken. De relatie tussen beide landen is al jarenlang gespannen. Voor die ontmoeting was het 34 jaar geleden dat ze elkaar nog rechtstreeks hadden gesproken.

Bij Israëlische aanvallen op de Zuid‑Libanese kuststad Tyrus zijn maandag 4 doden en 127 gewonden gevallen. Dat heeft het Libanese ministerie van Gezondheid vandaag bevestigd. Het Jabal Amel‑ziekenhuis, een van de belangrijkste in Tyrus, raakte zwaar beschadigd. Onder het personeel vielen 39 gewonden, van wie 4 in kritieke toestand, aldus het ministerie.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is er “aanzienlijke schade” aan onder meer de intensieve zorg en de spoedafdeling. Het ziekenhuis is een van de weinige in Zuid‑Libanon die nog operationeel zijn. Artsen zonder Grenzen veroordeelt het geweld. De organisatie ondersteunt zowel het ziekenhuis in Tyrus als het nabijgelegen Hiram‑ziekenhuis, dat zondag eveneens door een Israëlische luchtaanval werd getroffen.

Daarbij raakten volgens het ministerie 13 gezondheidswerkers gewond. De WHO registreerde de voorbije 3 maanden 190 aanvallen op medische instellingen in Libanon. Daarbij kwamen 128 gezondheidswerkers om het leven en raakten 332 anderen gewond. Volgens persagentschap AP zijn vandaag in het zuiden van Libanon 8 mensen omgekomen bij Israëlische droneaanvallen, onder wie 2 kinderen en hun vader.

Meteen na het telefoongesprek met president Trump, waarin die hem "knettergek" genoemd zou hebben, zei de Israëlische premier in een verklaring dat als Hezbollah blijft doorgaan met aanvallen, Israël voorlopig ook niet stopt. Over het dreigement om het zuiden van de hoofdstad Beiroet aan te vallen, werd niets gezegd.

"Of die aanvallen op Beiroet er komen, dat weten we op dit moment niet. Dat zou echt een grote escalatie zijn, maar die stap zet hij voorlopig dan toch niet", zegt correspondent Lennert Swolfs.

"Netanyahu zegt in elk geval dat ze doorgaan met waarmee ze op dit moment bezig zijn. Maar de gevechten volledig stopzetten doet hij nu niet.

" Wat in Libanon gebeurt, heeft ook een impact op de gesprekken met Iran. "Iran koppelt wat er gebeurt in Libanon aan de onderhandelingen met de VS. Iran zei gisteren dat het geen berichten meer wilde uitwisselen via bemiddelaars als het Israëlische geweld in Libanon niet stopt. Dat is ook de reden dat Trump gebeld heeft met Netanyahu, want hij wil graag een deal", zegt Swolfs.

"De gesprekken tussen Iran en de VS zitten muurvast. Intussen wordt ook nog gepraat tussen Israël en Libanon, maar ook dat zit muurvast. En intussen gaan de aanvallen gewoon door. Het staakt-het-vuren dat in beide situaties is afgesproken, is uiterst fragiel".

De voorbije nacht hebben het Israëlische leger en de pro-Iraanse militie Hezbollah in Libanon elkaar bestookt. Het Libanese staatspersbureau NNA zegt dat het IDF de voorbije nacht 4 dorpen in het zuiden van Libanon heeft aangevallen. Hezbollah postte op de berichtendienst Telegram dat het rond 1 uur plaatselijke tijd een raketaanval uitgevoerd heeft op een Israëlische tank in het zuiden van Libanon. Het voertuig zou daarbij vernield zijn.

Eerder op de avond zou Hezbollah ook al 3 andere tanks bestookt hebben met raketten en artillerievuur. VS-president Trump had gisteren gezegd dat Hezbollah zijn aanvallen op Israël zou staken en dat het IDF zich zou terugtrekken richting het zuiden van Libanon. Wat kunnen we nu maken van Trumps telefoontje aan Netanyahu en het gescheld dat er volgens de nieuwssite Axios geweest zou zijn?

Trumps woede lijkt volgens Axios te zijn ingegeven door het feit dat Netanyahu's besluit om de operaties in Libanon nog op te drijven, de onderhandelingen van de VS met Iran dreigde te laten mislukken. Eerder op de dag had Iran ermee gedreigd dat het de onderhandelingen met de VS zou staken, als gevolg van de uitbreidende Israëlische operaties in Libanon.

Volgens Axios zou Trump weten dat de pro-Iraanse militie Hezbollah Israël beschiet vanuit Libanon, en zou hij vinden dat Israël zichzelf moet verdedigen. Hij zou echter vinden dat Netanyahu de situatie op een onevenredige manier heeft laten escaleren. Een andere bron vertelde Axios dat Trump verontrust was door het feit dat Israël zoveel burgers in Libanon had gedood. Hij zou ook kritiek hebben op het feit dat Israël gebouwen neergehaald heeft om één enkele Hezbollah-commandant uit te schakelen.

VS-president Donald Trump had naar eigen zeggen "een heel productief telefoongesprek" met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, maar in werkelijkheid zou het er ruw aan toe gegaan zijn. Volgens de Amerikaanse nieuwssiteAxios baseert zich op 2 functionarissen en een derde bron die bij het gesprek betrokken was. Trump zou zwaar gepikeerd zijn door de escalatie van de Israëlische operaties in Libanon.

Afgelopen weekend nam Israël de strategische burcht van Beaufort in, later dreigde Israël ermee om het zuiden van hoofdstad Beirut te bombarderen. Trump zou Netanyahu in niet mis te verstane woorden duidelijk gemaakt hebben dat het uitvoeren van die dreigementen Israël nog verder zou isoleren. Om Netanyahu onder druk te zetten, zou Trump gezegd hebben dat hij geholpen heeft om Netanyahu uit de gevangenis te houden. Een verwijzing naar Trumps steun tijdens het corruptieproces tegen Netanyahu.

, knettergek. Je zou in de gevangenis zitten als het niet aan mij lag. Ik red je hachje. Iedereen haat je nu.

Iedereen haat Israël hierdoor.

" Een andere bron stelde dat Trump "woedend" was en op een bepaald moment tegen Netanyahu schreeuwde: "WatEen functionaris zei dat dit een van Trumps ergste telefoongesprekken met Netanyahu was sinds het begin van zijn ambtstermijn. Trump en Netanyahu hebben nogal gespannen telefoontjes gehad, maar bleven wel nog steeds nauw samenwerken over Iran en andere kwesties. De Israëlische militaire operaties in het zuiden van Libanon zullen gewoon doorgaan. Dat zegt de Israëlische premier Benjamin Netanyahu.

Trump had eerder op Truth Social laten weten dat Israël Hezbollah "niet zal aanvallen" en dat de troepen die naar Beiroet op weg waren, zullen terugkeren.

"Ik heb met president Trump gesproken en ik heb gezegd dat als Hezbollah niet stopt met de aanvallen op onze steden en burgers, we terroristische doelwitten in Beiroet zullen blijven aanvallen", klinkt het in een statement. Israël stuurt geen troepen naar Beiroet, en troepen die onderweg zijn naar de Libanese hoofdstad zijn al aan het terugkeren.

Dat is de Amerikaanse president Donald Trump overeengekomen in een telefoongesprek met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, Tegelijk kondigt de president van de VS aan dat de Libanese Hezbollah-militie ermee heeft ingestemd om de aanvallen te stoppen. Via gezanten had de Amerikaanse regering contact met de Hezbollah-leiding, en die schaarde zich achter het principe "dat Israël hen niet zal aanvallen, en dat zij Israël niet zullen aanvallen", aldus Trump.

Iran zal tijdelijk geen boodschappen meer versturen naar de VS. Dat meldt het Iraanse staatsmedium Tasnim. Die gesprekken liepen tot nu toe via bemiddelaars, maar Iran is niet te spreken over de aanvallen die Israël uitvoert in het zuiden van Libanon en de Gazastrook.

"Er zullen geen gesprekken meer zijn zolang de Iraanse eisen rond het einde van de Israëlische militaire operaties niet worden gevolgd", klinkt het. Verder meldt het staatsmedium dat Iran de volledige Straat van Hormuz zal blokkeren, en partners kan inschakelen om de Straat van Bab el Mandeb af te sluiten.

De berichten komen enkele minuten na beloftes van de Iraanse president Masoud Pezeshkian, die stelt dat Iran "alle mogelijkheden zal nastreven om de doorvaart van schepen in de Straat van Hormuz te normaliseren". Dat zegt hij na een gesprek met de premier van Japan, Sanae Takaichi. Pezeshkian belooft ook manieren te zoeken om Japanse schepen sneller door de zeestraat te krijgen.

Het Israëlische leger heeft in het zuiden van Libanon na de inname van de middeleeuwse burcht Beaufort, nu een offensief ingezet op de stad Nabatiye, op een zestiental kilometer van de burcht. De burcht is een strategisch belangrijk punt in Zuid-Libanon.

"Wij benadrukken dat een staakt-het-vuren in Libanon een essentiële voorwaarde is voor elke overeenkomst om de oorlog te beëindigen", zo zegt de woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken, Esmaeil Baghaei, op een persconferentie. De situatie in Libanon blijft voor Iran een breekpunt in de onderhandelingen rond een vredesakkoord met de Verenigde Staten. Ondanks het staakt-het-vuren heeft Israël zijn militaire operaties in Libanon opgedreven.

Het trekt steeds verder noordwaarts voorbij de rivier de Litani en nam eerder het historisch en strategisch belangrijke Beaufort-kasteel nabij Arnoun in. Vandaag kondigt Israël ook aanvallen aan op de hoofdstad Beiroet. Nog volgens de Iraanse woordvoerder lopen de onderhandelingen vertraging op door de houding van de Verenigde Staten. Het land zou tegenstrijdige eisen op tafel leggen.

Verenigde Staten willen dat Iran definitief stopt met de ontwikkeling van nucleaire wapens. De Amerikaanse president Donald Trump beweerde dat Iran hiermee akkoord gaat, maar volgens de woordvoerder ligt de prioriteit voor Iran bij het beëindigen van de oorlog. Vannacht zijn 8 mensen om het leven gekomen bij Israëlische luchtaanvallen in het zuiden van Libanon. 19 anderen raakten gewond. In het Nabatieh-district kwamen 4 mensen om het leven.

Een Syrische man overleed na een aanval nabij het Toul-ziekenhuis, de andere 3 bij een luchtaanval elders in hetzelfde district. In Breqaa kwam nog 1 persoon om bij een droneaanval. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu en minister van Defensie Yisrael Katz hebben het leger opdracht gegeven om de zuidelijke buitenwijken van de Libanese hoofdstad Beiroet aan te vallen. Het gaat om de wijk Dahiyeh; daar zou een Hezbollah-bolwerk zijn.

Volgens een verklaring van Netanyahu gebeurt dit als reactie op "herhaalde schendingen van het staakt-het-vuren door de terroristische groep Hezbollah". Hezbollah voerde vannacht luchtaanvallen uit in het noorden van Israël, nabij Haifa. Volgens de groep zou het gaan om een aanval op militaire infrastructuur, ook als reactie op de Israëlische schendingen van het staakt-het-vuren. Volgens de Amerikaanse president Donald Trump "wil Iran heel graag een deal maken met de Verenigde Staten".

En die deal zal ook goed zijn voor de VS en de landen die aan onze kant staan, schrijft hij op zijn platform Het is niet de eerste keer dat Trump zoiets zegt. Er zou onderhandeld worden over een akkoord, al bestaat de grootste onduidelijkheid over wat er wel of niet in een deal zou staan. Toch zei Trump vorige week dat hij "een definitieve beslissing" zou nemen. Dat is uiteindelijk niet gebeurd.

"Begrijpen de Democraten en diverse schijnbaar onpatriottische Republikeinen niet dat het voor mij veel moeilijker is om mijn werk goed te doen en te onderhandelen, wanneer politieke opportunisten constant negatief commentaar leveren, op een ongekend niveau, dat ik sneller of langzamer moet handelen, of oorlog moet voeren, of juist niet, of wat dan ook? ", schrijft Trump. Het Iraanse leger bevestigt dat het een Amerikaanse basis heeft aangevallen die gebruikt werd voor bombardementen op zijn grondgebied.

Dat zeggen Iraanse staatsmedia.meldden de autoriteiten in Koeweit dat hun luchtafweer daar bezig was met het onschadelijk maken van een nieuwe drone- en raketaanval. De Verenigde Staten hebben afgelopen weekend nieuwe "zelfverdedigingsaanvallen" uitgevoerd op Iran. Dat zegt het leger op X. De nieuwe aanvallen vonden volgens Centcom op zaterdag en zondag plaats in onder meer Goruk en Qishm, een eiland in de Straat van Hormuz. Daar werden commandocentra en radarsites voor drones gebombardeerd.

Volgens Centcom waren de aanvallen een reactie op "Iraanse agressies". Het Iraanse leger zou namelijk een Amerikaanse drone hebben neergeschoten boven internationale wateren.

"Een Amerikaans gevechtsvliegtuig reageerde vlug door het uitschakelen van Iraanse luchtafweer, een commandocentrum op de grond en 2 aanvalsdrones die duidelijke bedreigingen vormden voor schepen in regionale wateren", klinkt het. Het leger van Koeweit is maandagochtend bezig met het onderscheppen van nieuwe "drone- en raketaanvallen". Dat zegt het leger op X. Net als donderdag meldt het leger dat de explosies die momenteel te horen zijn het gevolg zijn van de onderschepping van vijandige projectielen door de luchtafweer.

Ook donderdagochtend vroeg meldde Koeweit dat het door raketten en drones belaagd werd. Achteraf werd de aanval toegeschreven aan Iran. Teheran bevestigde toen dat het een Amerikaanse basis in de regio had aangevallen als reactie op de Amerikaanse aanvallen op Iraans grondgebied.

"Om de onderhandelingen te doen vooruitgaan, hebben de Verenigde Staten een eenvoudig plan voorgesteld: Hezbollah moet al zijn aanvallen op Israël stopzetten. " Dat heeft een Amerikaanse vertegenwoordiger, die betrokken is bij de onderhandelingen tussen Israël en Libanon, toevertrouwd aan het Franse persagentschap AFP. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio heeft een onderhoud gehad met de Libanese president Joseph Aoun en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Tijdens dat gesprek hebben de VS het plan op tafel gelegd.

Aoun heeft die "oplossing" naar eigen zeggen doorgespeeld aan Nabih Berri, de voorzitter van het Libanese parlement en een bondgenoot van Hezbollah, maar die zou "ontwijkend" hebben gereageerd. Tussen Libanon en Israël is officieel sinds 17 april een staakt-het-vuren van kracht, maar het Israëlische leger heeft dat voorlopige akkoord nooit nageleefd. Sindsdien hebben Israëlische aanvallen in Libanon al aan meer dan 700 mensen het leven gekost. Aan Israëlische zijde vielen sinds de start van het conflict begin maart 25 doden.

Voor Hezbollah is de oplossing even voor de hand liggend: als Israël als eerste stopt met schieten, kan er een oplossing komen. Op verzoek van Frankrijk komt de VN‑Veiligheidsraad morgen bijeen, nadat het Israëlische leger de historische kruisvaardersburcht Beaufort in Libanon heeft ingenomen. Dat melden diplomatieke bronnen aan AFP.

De Franse minister van Buitenlandse Zaken, Jean‑Noël Barrot, verklaart op de Franse zender BFMTV dat Frankrijk "het recht op zelfverdediging van Israël tegen aanvallen van Hezbollah erkent", maar dat volgens hem "niets de uitbreiding van de militaire operaties en de diepere bezetting van Libanees grondgebied kan rechtvaardigen". Volgens Barrot is de Israëlische opmars in strijd met het internationaal recht en vormt ze een schending van het staakt‑het‑vuren dat sinds 17 april in Libanon geldt.

Hij benadrukte dat de operaties ook indruisen tegen Israëls eigen veiligheidsbelangen, "omdat elk gebombardeerd dorp en elk burgerslachtoffer Hezbollah net sterker maakt". Het Israëlische leger heeft het kasteel van Beaufort, een kruisvaardersburcht in het zuiden van Libanon, ingenomen. Op Telegram zegt minister van Defensie Israel Katz dat militairen er de Israëlische vlag hebben gehesen. De kruisvaardersburcht van Beaufort is ongeveer 900 jaar oud.

Het kasteel en de omliggende heuvelrug, in de regio Nabatiye, hebben een strategische ligging. Vanop een hoge piek nabij de rivier Litani kijkt het uit over grote delen van het zuiden van Libanon. Al in de middeleeuwen was het een punt van waaruit je het omliggende gebied kon controleren. Voor Israël is dit een grote zet in hun acties tegen de pro-Iraanse militie Hezbollah.

Tijdens de bezetting van Zuid-Libanon meer dan 25 jaar geleden gebruikten Israëlische troepen het kasteel van Beaufort ook als militaire uitvalsbasis. Ondanks een staakt-het-vuren tussen Israël en Hezbollah dat 6 weken geleden van kracht werd, heeft Israël zijn operaties tegen Hezbollah in het zuiden van Libanon nog verder opgedreven. Israël wil daar naar eigen zeggen een "bufferzone" creëren. De Verenigde Staten hebben een schip aangevallen dat op weg was naar een Iraanse haven.

De aanval vond vrijdag plaats, maar het Amerikaanse militaire commando voor het Midden-Oosten communiceerde er nu pas over. Het schip weigerde te antwoorden op Amerikaanse oproepen om de Amerikaanse blokkade van de Straat van Hormuz te respecteren. Daarop vuurde een Amerikaans vliegtuig een Hellfire-raket af op de machinekamer van het schip. Het schip vaart onder Gambiaanse vlag en draagt de naam Lian Star.

Het is niet duidelijk of er bij de aanval gewonden of doden zijn gevallen. Uit de vergadering in de Situation Room waarin de Amerikaanse president Donald Trump een "definitieve beslissing" zou nemen over Iran, is geen akkoord gekomen. Trump zal enkel een deal met Iran ondertekenen als alle "rode lijnen" zijn ingewilligd, zei de woordvoerder van het Witte Huis in een persmoment na de meeting.

Een van die rode lijnen is dat Iran "nooit een nucleair wapen mag bezitten", klonk het. Andere voorwaarden zijn onder meer de volledige opening van de Straat van Hormuz, het opruimen van zeemijnen in de regio en een verlenging van het staakt-het-vuren, schrijven Amerikaanse media. De Amerikaanse president Donald Trump heeft nog niks gezegd over de vergadering in de Situation Room waarin hij "een definitieve beslissing" zou nemen over Iran.

Dat laatste had hij alleszins op voorhand aangekondigd op zijn socialemediaplatform Truth Social. De vergadering zou zo'n 2 uur geduurd hebben en volgens Amerikaanse media werd er uiteindelijk toch geen definitieve beslissing genomen.

Ongeveer een uur na afloop van de vergadering kroop Trump opnieuw in de pen op Truth Social, onder meer om te laten weten dat hijVerschillende internationale organisaties, waaronder het Internationaal Monetair Fonds en de Wereldbank, waarschuwen voor een dreigend tekort aan olie deze zomer als het scheepvaartverkeer via de Straat van Hormuz niet snel weer normaal wordt.

"De wereldwijde olievoorraden slinken in recordtempo als gevolg van het grote verlies aan leveringen via de Straat van Hormuz", waarschuwen het IMF, de Wereldbank, het Internationaal Energieagentschap en de Wereldhandelsorganisatie in een gezamenlijk persbericht. "Als het scheepvaartverkeer niet opnieuw normaal wordt, zou een snelle en aanhoudende afname van de wereldwijde voorraden voor de piek in de vraag tijdens de zomer op het noordelijk halfrond een verhoogd risico vormen voor de energiezekerheid en meer in het algemeen voor de veerkracht van de economie.

"De vergadering waarin Donald Trump zei een "definitieve beslissing" te willen nemen over een mogelijke overeenkomst met Iran, is afgelopen. Dat heeft een hoge functionaris van het Witte Huis vrijdag aan AFP laten weten. Volgens de New York Times duurde de vergadering twee uur en heeft de Amerikaanse president voorlopig nog geen besluit genomen. Het is zeer uitzonderlijk, maar ook zeer bijzonder dat we weten dat de Amerikaanse president Donald Trump in de Situation Room zit in het Witte Huis.

Dat zegt Jens Franssen in het VRT NWS-journaal.

"Als een Amerikaanse president zich terugtrekt naar die beveiligde bunker, is dat voor een grote aankondiging nadien, zoals de bombardementen of het nieuws rond Osama Bin Laden. " Als hij straks de beveiligde bunker verlaat, zal dat met een beslissing over een mogelijk akkoord met Iran zijn. Dat hij op voorhand laat weten dat hij daar nu over onderhandelt, is een tactische zet.

"Hij zegt tegen zijn bevolking dat hij die beslissing niet alleen neemt, maar met alle veiligheidsmensen samen. Hij houdt dus een slag om de arm.

" Jens Franssen probeert ook in te schatten of er straks een akkoord komt. "Mocht er witte rook komen, wil dat zeggen dat ze akkoord gaan met het bestand van 2 maanden. " Al zijn er wel voorwaarden: de Straat van Hormuz moet weer open en het verrijkte uranium moeten de VS en het Internationaal Atoomagentschap opgraven. "En daar moet Iran mee akkoord gaan en de laatste berichten zijn toch twijfelend.

Het wordt afwachten.

""Trump geeft de voorwaarden van de Iran-deal verkeerd weer", zo bericht het Iraanse persbureau Fars. "Hij beweerde dat Iran akkoord ging om de Straat van Hormuz gratis te openen en zijn nucleaire materialen af te bouwen, maar geen van beide staat in de officiële tekst. " Het akkoord met de Verenigde Staten bevindt zich wel in de eindfase van goedkeuring in Iran, klinkt het, maar er is nog geen definitieve beslissing genomen.

Volgens de bron moeten de Verenigde Staten eerst 12 miljard dollar aan Iraanse tegoeden vrijgeven voordat de onderhandelingen kunnen doorgaan, en is er ook een volledig staakt-het-vuren in Libanon vereist, volgens de voorwaarden van Hezbollah. Het akkoord wacht nog op definitieve goedkeuring in Iran. Volgens ingewijden zijn Trumps uitspraken een mix van waarheid en overdrijving, bedoeld om een voortijdige overwinning te claimen.

Iran roept de Verenigde Staten op om af te stappen van wat het "buitensporige eisen" noemt in de onderhandelingen om de oorlog te beëindigen. Tegelijk zegt Donald Trump dat hij zich voorbereidt om een "definitieve beslissing" te nemen. Volgens minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi hangt "het bereiken van een definitief akkoord af van het stoppen van de Amerikaanse houding".

In een gesprek met zijn Omaanse ambtgenoot hekelde hij de "buitensporige eisen en de steeds wisselende en tegenstrijdige standpunten" van de Verenigde Staten. De Amerikaanse president Trump gaat nu naar de Situation Room om een definitieve beslissing te nemen over Iran. Dat schrijft hij op zijn socialmediakanaal Truth Social.

"Iran moet ermee instemmen dat het nooit een kernwapen of atoombom zal hebben", schrijft hij. "De Straat van Hormuz moet onmiddellijk worden geopend, zonder tolheffingen, voor onbeperkt scheepvaartverkeer in beide richtingen. Alle zeemijnen , indien aanwezig, zullen worden verwijderd.

" Schepen die al wekenlang vastliggen in de zeestraat, zullen eindelijk naar huis kunnen, schrijft de president. "Zeg HALLO tegen jullie vrouwen, echtgenoten, ouders en families van mij, jullie favoriete president! " Over het nucleaire programma van Iran schrijft Trump dit: "Het verrijkte materiaal, soms aangeduid als “nucleair stof”, dat diep onder de grond ligt onder vrijwel ingestorte bergen na onze krachtige B2-bommenwerperaanval elf maanden geleden, zal door de Verenigde Staten worden opgegraven.

" De kans lijkt klein dat Iran met deze voorwaarden akkoord zal gaan. De afgelopen dagen deden verschillende Iraanse functionarissen uitschijnen dat het land niet gehaast is om een akkoord te sluiten met de VS.De VS en Iran moeten nog een aantal knelpunten oplossen voordat er een akkoord over de oorlog bereikt kan worden. Dat heeft de Amerikaanse vicepresident JD Vance gisteravond gezegd.

Volgens Vance zijn de onderhandelaars nog "aan het discussiëren over een paar formuleringen", waaronder de "kwestie van verrijking". De VS eist al lange tijd dat Iran stopt met de productie van hoogverrijkt uranium en zijn bestaande voorraad vernietigt, die in theorie gebruikt zou kunnen worden voor de productie van kernwapens.

"We zijn er nog niet, maar we zijn er bijna en we blijven eraan werken", vertelde hij aan enkele journalisten op de luchtmachtbasis Joint Base Andrews bij Camp Springs in Maryland, de standplaats van het regeringsvliegtuig Air Force One. Vance klonk optimistisch en benadrukte dat de VS gelooft dat de Iraniërs te goeder trouw onderhandelen.

"Hopelijk blijven we vooruitgang boeken en zal de president de overeenkomst kunnen ondertekenen, maar dat moet natuurlijk nog blijken. " Het zou sowieso om een voorlopig akkoord gaan dat enkel zou aangeven dat de VS en Iran in de nabije toekomst verder zullen onderhandelen over het nucleaire programma van Iran.

Een akkoord over dat programma - de echte reden waarom Trump de oorlog is begonnen, hij wil voorkomen dat Iran een kernwapen kan maken - is er nog niet en de verwachtingen zijn dat die onderhandelingen nog wel even zullen duren. Verschillende Amerikaanse media melden dat Iran akkoord zou gaan met een verlenging van het staakt-het-vuren met de VS. Volgens Axios en AP, die Amerikaanse overheidsbronnen citeren, gaat Iran er ook mee akkoord om onderhandelingen over zijn nucleaire programma op te starten.

Officiële bevestiging vanuit de Iraanse overheid is er nog niet. Ook de Amerikaanse regering heeft nog niets bevestigd. Volgens AP en Axios moet president Trump het voorlopige akkoord nog goedkeuren. Sommige bronnen melden dat ook de Iraanse leider Khamenei nog niet met de tekst heeft ingestemd.

Hoe dan ook gaat het dus maar om een voorlopig akkoord, over de verlenging van het staakt-het-vuren en wellicht ook over het openen van de Straat van Hormuz. Het is zeker nog geen vredesakkoord dat een einde maakt aan de oorlog tussen de VS en Iran.

Dat de Straat van Hormuz weer zou opengaan, is goed nieuws voor de wereldeconomie en Trump zal daar zeker de nadruk op leggen, maar het is wat cynisch dat hij die pluim op zijn hoed steekt. Iran heeft de zeestraat namelijk gesloten als reactie op de Amerikaanse en Israëlische aanvallen op Iran. We keren met andere woorden gewoon terug naar de situatie net voor de oorlog.

Het voorlopige akkoord zou bovendien enkel aangeven dat de VS en Iran in de nabije toekomst verder zullen onderhandelen over het nucleaire programma van Iran. Een akkoord over dat programma - de echte reden waarom Trump de oorlog is begonnen, hij wil voorkomen dat Iran een kernwapen kan maken - is er nog niet en de verwachtingen zijn dat die onderhandelingen nog wel even zullen duren.

Het Israëlische leger heeft voor het eerst in weken een luchtaanval uitgevoerd op de Libanese hoofdstad Beiroet. In een zuidelijke buitenwijk werd een gebouw geraakt. Het Israëlische leger zegt dat het om een precisieaanval ging, zonder verder commentaar te geven. Bronnen binnen de Israëlische veiligheidsdiensten zeggen dat een militie die gelinkt wordt aan Hezbollah het doelwit was, meer bepaald het hoofd van de rakettendivisie van de militie.

Een Libanese veiligheidsbron zegt dat de aanval werd uitgevoerd met 2 precisieraketten. Officieel geldt er sinds midden april een staakt-het-vuren tussen Israël en Libanon, maar de gevechten tussen het Israëlische leger en Hezbollah gaan gewoon voort, vooral in Zuid-Libanon dan. Behalve een Israëlische aanval op het zuiden van Beiroet begin mei, bleven de Libanese hoofdstad en de buitenwijken ervan sinds dat staakt-het-vuren gespaard van nieuwe bombardementen.

Volgens het Libanese ministerie van Volksgezondheid zijn 11 mensen, onder wie 2 kinderen, gedood tijdens Israëlische aanvallen op het zuiden van Libanon, waar Israël een "gevechtszone" heeft aangeduid. Bij diezelfde aanvallen raakten ook 21 mensen gewond. Bij een gerichte aanval op een appartementsgebouw tijdens zonsopgang zijn 5 mensen gedood. Zes anderen, onder wie 2 kinderen, overleefden een aanval op een rijdende auto dan weer niet.

Aan Israëlische zijde meldde het leger de dood van een soldaat in het noorden van het land. Volgens Israëlische media kwam de vrouw om het leven bij een droneaanval van Hezbollah nabij de Libanese grens. Ze is de 24e Israëlische soldaat die overleden is tijdens het conflict, schrijft het leger. De olieprijzen zijn donderdagochtend flink omhooggegaan na nieuwe Amerikaanse aanvallen op Iran.

De prijs van een vat Amerikaanse olie steeg met 3,9 procent tot 91,12 dollar en Brentolie werd 3,7 procent duurder op 97,78 dollar per vat. Gisteren daalden de prijzen nog door hoop op de oliemarkt op een snel einde aan de oorlog en een volledige heropening van de Straat van Hormuz voor olietankers. Die hoop lijkt door de nieuwe aanvallen te zijn verdwenen. De stijgende olieprijzen zorgen ook voor onrust op de aandelenmarkten in Azië.

De Nikkei-index op de beurs in Tokio verloor 1,5 procent en de Kospi in Seoel zakte 3,6 procent. In Hongkong werd de Hang Seng 2,3 procent lager gezet. Het Israëlische leger heeft naar eigen zeggen opnieuw infrastructuur van de pro-Iraanse gewapende militie Hezbollah aangevallen, ondanks het staakt-het-vuren dat officieel nog steeds van kracht is. De doelwitten lagen in de buurt van de stad Tyrus.

Het leger riep bewoners van de stad afgelopen nacht op om de stad te verlaten. Het is nog niet duidelijk of er slachtoffers zijn. Volgens het Libanese persagentschap ANI vonden er 2 reeksen Israëlische luchtaanvallen plaats op de stad en in een gebied ten oosten daarvan. Een gebouw werd geraakt en er brak brand uit in Tyrus.

Het Israëlische leger stelt ook dat het een "verdacht" object in de lucht had onderschept boven een gebied in Zuid-Libanon waar Israëlische troepen actief waren. Tussen Israël en Libanon geldt sinds 17 april eigenlijk een staakt-het-vuren. Het bestand werd al 2 keer verlengd, maar eigenlijk is het Israëlische leger nooit echt gestopt met aanvallen op zijn buurland. Het beweert telkens doelwitten van de pro-Iraanse militie Hezbollah onder vuur te nemen.

Ook Hezbollah blijft aanvallen uitvoeren op Israël. Sinds de start van het staakt-het-vuren zijn in Libanon al meer dan 700 mensen om het leven gekomen. Een echte gevechtspauze is er dus nooit geweest. Drie maanden na het uitbreken van de oorlog in Iran zijn de geopolitieke en economische kaarten in het Midden-Oosten drastisch herschud.

Wat begon als een kort militair offensief is uitgegroeid tot de grootste schok op de wereldwijde energiemarkt sinds de jaren 70. Welke leiders zijn aan de winnende hand? Spoiler alert: Trump verliest.

"Al blijft de grootste verliezer heel duidelijk het Iraanse volk", zegt Jens Franssen in De Ochtend op Radio 1. "Iran is militair afgezwakt, maar de repressie tegen het volk is steeds harder geworden en de economie staat op instorten. "Voor de 3e dag op rij voeren de Verenigde Staten aanvallen uit op Iran, maar die zien er helemaal anders uit dan 3 maanden geleden, toen de oorlog startte. Dat zegt Midden-Oostenkenner Jens Franssen in De Ochtend op Radio 1.

"Het zijn opnieuw aanvallen, maar al bij al zijn die relatief klein en gericht. Ze zijn niets vergeleken met de grote en zware bombardementen die we eind februari, begin maart gezien hebben.

" Franssen benadrukt ook dat de VS kiest voor een zeer strategisch doelwit. "Bandar Abbas is een zeer strategisch gelegen havenstad, omdat ze aan de Straat van Hormuz ligt langs Iraanse zijde. Volgens het Amerikaanse leger lanceert Iran van daaruit drones en aanvallen op Amerikaanse marineschepen of op olietankers die de Straat willen doorvaren zonder toestemming.

" De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio zei dat die aanvallen niet per se een impact hoeven te hebben op een mogelijk akkoord. Franssen bevestigt: "De situatie is nu echt anders. De VS wil een veilige Straat van Hormuz en daarom bombarderen ze sites in Bandar Abbas.

"Iran heeft vannacht 4 schepen beschoten die de Straat van Hormuz probeerden over te steken. Dat meldt de Iraanse staatstelevisie Irib op Telegram.

"Vier schepen hebben geprobeerd de Straat van Hormuz over te steken en de Perzische Golf binnen te varen, en dat zonder overleg met de veiligheidsdiensten", schrijft Irib. Informatie over de nationaliteit van de schepen delen ze niet.

"We hebben ze eerst gewaarschuwd, maar ze hebben die waarschuwing genegeerd. We hebben dan waarschuwingsschoten afgevuurd in hun richting, zodat ze gedwongen rechtsomkeer moesten maken.

"In Koeweit is vanochtend vroeg het luchtalarm afgegaan. Het leger zegt via X dat het momenteel bezig is met het afweren van meerdere "vijandige drone- en raketaanvallen". De explosies die momenteel te horen zijn, zijn volgens het leger het resultaat van onderscheppingen door de luchtafweer, meldt de Arabische nieuwszender Al Jazeera. De Iraanse Revolutionaire Garde heeft intussen bevestigd dat het "een Amerikaanse basis" heeft gebombardeerd als reactie op de eerdere Amerikaanse aanval op Bandar Abbas.

De IRG vermeldde geen locatie voor de aanval. Het Amerikaanse leger heeft vannacht opnieuw aanvallen uitgevoerd op een locatie in Iran, omdat die "een bedreiging vormde voor de Amerikaanse strijdkrachten en het commerciële verkeer". Dat meldt nieuwszender CNN op basis van een Amerikaanse bron bij persbureau Reuters. De Verenigde Staten zouden zelf ook 4 drones vanuit Iran hebben onderschept.

Iraanse media meldden eerder dat 3 explosies werden gehoord ten oosten van de havenstad Bandar Abbas, nabij de Straat van Hormuz. Volgens het officiële Iraanse persagentschap Fars werden de explosies rond 1.30 uur lokale tijd gemeld en werd het luchtafweersysteem van de stad geactiveerd. Volgens het Iraanse staatspersbureau Tasnim zou een Amerikaanse tanker geprobeerd hebben door de Straat van Hormuz te varen. De Iraanse Revolutionaire Garde zou daarop het schip beschoten hebben.

Het zou gaan om "waarschuwingsschoten". Daarop reageerden de Amerikanen met aanvallen op Bandar Abbas. Een Amerikaanse militaire bron spreekt bij Reuters over "puur defensieve acties om het staakt-het-vuren te bewaren". Zo wilden de Amerikanen voorkomen dat een 5e drone zou opstijgen vanuit de havenstad en Amerikaanse doelwitten zou belagen, klinkt het.

Het Israëlische leger heeft het hele gebied onder de Zahrani-rivier uitgeroepen tot "gevechtszone". Een woordvoerder van het leger roept de bevolking daar op om onmiddellijk naar het gebied boven die rivier te trekken, omdat er luchtaanvallen uitgevoerd zullen worden. De Zahrani ligt op ongeveer 40 km van de grens tussen Israël en Libanon. Eerder vandaag had het leger ook al tot de evacuatie van de stad Tyrus bevolen.

Enkele uren daarna vond al een eerste luchtaanval plaats, aan de rand van de stad. Officieel is er nog altijd een staakt-het-vuren van kracht tussen Israël en Libanon, maar in de praktijk zijn er geregeld aanvallen over en weer tussen Israël en de Libanese militie Hezbollah. Die laatste is ook niet betrokken geweest bij de totstandkoming van het staakt-het-vuren.

Het nationale persagentschap van Libanon en correspondenten ter plaatse melden minstens een luchtaanval van Israël aan de rand van de stad Tyrus, in het zuiden van Libanon. Kortgeleden heeft Israël de inwoners van die stad opgeroepen om te evacuëren. Het Israëlische leger heeft een evacuatiebevel uitgevaardigd voor de stad Tyrus en de Palestijnse vluchtelingenkampen die daarrond liggen, in het zuiden van Libanon.

Inwoners worden opgedragen om naar het noorden te trekken tot op zo'n 40 kilometer van de grens met Israël. In totaal zou het bevel zo'n 200.000 tot 250.000 mensen treffen, al zijn er geen recente tellingen meer van het inwonersaantal in Tyrus en de omliggende kampen. Het evacuatiebevel komt er in afwachting van nieuwe aanvallen tegen de extremistische en pro-Iraanse groep Hezbollah. Het Israëlische leger zegt dat het met geweld moet optreden tegen Hezbollah, en geen burgers wil raken.

Officieel is er een staakt-het-vuren van kracht tussen Israël en Libanon, maar in de praktijk zijn er geregeld aanvallen over en weer tussen Israël en Hezbollah. De laatste Israëlische aanvallen van dinsdag op Zuid-Libanon hebben 31 doden geëist. Dat maakte de Libanese regering gisteravond bekend. Israël had gisteren aangekondigd dat het zijn operaties tegen Hezbollah zou intensiveren, ondanks het lopende staakt-het-vuren.

Volgens een verklaring van het Libanese ministerie van Volksgezondheid zijn bij deze aanvallen 31 mensen omgekomen, waaronder ten minste 4 kinderen en 3 vrouwen. Er raakten ook 40 mensen gewond. 14 van de 31 dodelijke slachtoffers vielen in Burj al-Shamali, nabij Tyrus, zo meldde het ministerie. Het Israëlische leger heeft zijn operaties in het zuiden van Libanon uitgebreid buiten de "gele lijn".

Dat is een onofficiële grenslijn die Israël zelf heeft ingesteld en het zogenoemde "Israëlisch grondgebied" in Zuid-Libanon moet afbakenen. In dat gebied wil Israël een "veiligheidszone" creëren, die moet voorkomen dat Hezbollah de bevolking in het noorden van Israël kan aanvallen. Hoe ver de troepen buiten die zone oprukken, is niet duidelijk, maar de grondoperatie betekent sowieso een breuk met het staakt-het-vuren dat is afgesproken tussen Israël en Libanon.

Volgens de Israëlische krant The Jerusalem Post zou het leger specifieke posities net over de lijn willen innemen. Israël motiveert de operaties als een reactie op aanhoudende droneaanvallen van Hezbollah. De Israëlische premier Netanyahu bevestigt dat het leger "grote troepen op de grond" inzet in het zuiden van Libanon en de controle overneemt van "strategische gebieden". Gisteren kondigde hij al aan dat de aanvallen op Hezbollah zouden worden opgevoerd.

In Libanon groeit de vrees voor een nieuwe langdurige bezetting van het zuiden, zoals in de jaren 80 en 90. Bij een Israëlische luchtaanval op een dorp in het oosten van Libanon zijn zeker 12 mensen gedood. Dat melden Libanese staatsmedia. De aanval vond maandagavond plaats, in het dorp Machgara in de Bekaavallei, en was een onderdeel van een hele reeks aanvallen verspreid over het zuiden en oosten van Libanon.

Ook in een ander dorp zouden 2 mensen zijn gedood. Het Israëlische leger zegt dat het tijdens die aanvallen meer dan 70 doelwitten van Hezbollah heeft geraakt: commandocentra, wapenopslagplaatsen en andere infrastructuur. De Iraanse opperleider ayatollah Mojtaba Khamenei waarschuwt dat de Verenigde Staten geen veilige haven meer zullen hebben in de Golfregio. Hij zegt dat landen in het gebied niet langer als schild zullen dienen voor Amerikaanse militaire bases.

"De tijd draait niet terug. De naties en gebieden in de regio zullen niet langer dienen als schild voor Amerikaanse bases", zegt Khamenei op zijn Telegramkanaal. De uitspraken komen terwijl Teheran en Washington onderhandelen over een akkoord om hun 3 maanden oude oorlog te beëindigen. Mojtaba Khamenei werd in maart opperleider nadat zijn vader, ayatollah Ali Khamenei, omkwam bij luchtaanvallen van de VS en Israël.

Hij heeft zich sindsdien nog niet in het openbaar laten zien. Er zijn heel wat wisselende signalen uitgestuurd over de oorlog in het Midden-Oosten. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio, zei eerder dat een akkoord met Iran dichtbij is, maar de VS voerden vannacht wel nieuwe aanvallen uit. Bij Iran klinkt dan weer het geluid dat een akkoord "nog niet nabij" is.

"Amerika en Iran willen beide naar buiten toe laten uitschijnen dat ze er goed voorstaan en dat ze voet bij stuk houden in die onderhandelingen", zegt Midden-Oostenkenner Leo Kwarten in De Ochtend op Radio 1. Hij benadrukt dat de onderhandelingen binnenskamers lopen, met bemiddelaars Pakistan en Qatar.

"Achter de schermen wordt er vooral onderhandeld over compromissen om dichter bij elkaar te komen. " Kwarten heeft wel het gevoel dat de onderhandelingen goed verlopen. "Ik heb het idee dat de VS en Iran elkaar naderen over heel belangrijke punten. Een akkoord over de verrijking van uranium door Iran is bijvoorbeeld heel dichtbij.

" Al ziet de Midden-Oostenkenner nog 1 probleem: de oorlog in Libanon. "Iran eist dat daar ook een bestand komt waar Israël zich aan houdt en dat lijkt toch heel erg moeilijk. Dat betekent dat de VS Israël onder druk moeten zetten.

"Het Israëlische leger heeft nieuwe aanvallen uitgevoerd in het zuiden en oosten van Libanon. Volgens een verklaring op X zijn meer dan 70 sites van de pro-Iraanse militie Hezbollah geraakt. Het gaat over commandocentra, wapenopslagplaatsen en andere infrastructuur. Libanese staatsmedia zeggen dat bij de Israëlische luchtaanvallen in totaal 7 doden gevallen zijn, 5 in het dorp Machgara en 2 in Kouthariyeh El Siyad.

Hezbollah van zijn kant zegt dat het droneaanvallen uitgevoerd heeft op 3 kazernes en een militaire post in het noorden van Israël. Gisteren liet de Israëlische premier Benjamin Netanyahu weten dat hij het Israëlische leger had gevraagd om de aanvallen tegen Hezbollah in LibanonDe Verenigde Staten en Iran blijven onderhandelen over een mogelijk vredesakkoord, ondanks de nieuwe aanvallen van het Amerikaanse leger.

Dat heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio gezegd in een reactie op vragen van reporters tijdens een staatsbezoek aan India.

"We zullen zien of we vooruitgang kunnen boeken. Vandaag hebben een aantal gesprekken plaatsgevonden in Qatar. Ik denk dat er veel heen en weer gepraat wordt over specifieke formuleringen in het document, dus het zal een paar dagen duren", stelde Rubio. Het voorbije weekend had de Amerikaanse president gesuggereerd dat de VS en Iran dicht bij een akkoord waren.

Later zei hij dat hij de onderhandelaars had opgedragen "zich niet te haasten" met een akkoord. Esmail Baqai, woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken, zegt dat er "enige vooruitgang" is geboekt, maar dat een akkoord "niet dichtbij" is. Het is niet de eerste keer dat de Verenigde Staten aanvallen uitvoeren in Iran tijdens het lopende staakt-het-vuren. Dat werd op 8 april afgekondigd.

Op 8 mei bombardeerde het Amerikaanse leger Iraanse militaire installaties als reactie op "niet-uitgelokte" aanvallen op Amerikaanse oorlogsschepen in de Straat van Hormuz. Ook toen beriep de VS zich op zelfverdediging tegen raketten, drones en kleine boten. Een officiële reactie van Iran is er voorlopig niet. Eerder meldden Iraanse staatsmedia wel dat er explosies gehoord waren in de stad Bandar Abbas.

De Verenigde Staten hebben verschillende doelen in het zuiden van Iran aangevallen. Dat blijkt uit een verklaring van US Centcom, het Amerikaanse militaire commando verantwoordelijk voor operaties in het Midden-Oosten. Volgens de verklaring waren de aanvallen gericht op een gebied nabij Bandar Abbas. Dat is de grootste commerciële haven van Iran, in het zuiden van het land, vlak bij de Straat van Hormuz.

In Bandar Abbas ligt ook de grootste marinebasis van Iran. Doelwitten waren onder meer lanceerplatformen voor raketten en schepen in de Straat van Hormuz. Die schepen probeerden volgens Centcom zeemijnen te leggen. Woordvoerder Tim Hawkins zegt dat de aanvallen zijn uitgevoerd "in zelfverdediging".

Ze waren bedoeld "om onze troepen te beschermen tegen bedreigingen van Iraanse strijdkrachten.

" Het Amerikaanse leger "blijft onze troepen verdedigen, maar streeft tegelijkertijd terughoudendheid na tijdens het huidige staakt-het-vuren", stelde Hawkins nog. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft het leger gevraagd om het offensief in Libanon tegen de pro-Iraanse militie Hezbollah op te voeren. Hij doet dat op het moment dat de VS en Iran een akkoord proberen rond te krijgen om de oorlog in het Midden-Oosten te beëindigen.

"We remmen niet af, integendeel, ik heb gevraagd te versnellen", aldus de premier in een videoboodschap. "We gaan de aanvallen intensiveren, de macht vergroten en we gaan verpletteren. "De Iraanse president Massoud Pezeshkian heeft bevolen de toegang tot het internationale internet in Iran te herstellen, berichten Iraanse media. Die internettoegang was afgesneden sinds de Amerikaans-Israëlische aanvallen op het land.

"Het decreet is bedoeld om het internet te herstellen in de staat van voor januari. Het is overgemaakt aan het ministerie van Communicatie door de president", aldus de Iraanse staatspersagentschappen Tasnim en Fars. De toegang tot het internet was al onderbroken tijdens de grote manifestaties begin januari. De toegang is op 28 februari ook opgeschort, toen de VS en Israël hun aanvallen op het land lanceerden.

Sindsdien had de bevolking enkel toegang tot platformen en websites op het nationale netwerk. De onderhandelingen met de Iraniërs verlopen momenteel goed. Dat laat de Amerikaanse president Donald Trump weten in een bericht op Truth Social. Trump herhaalt dat er een heel goede deal moet komen met Iran, of helemaal geen deal.

"Dan gaan we terug naar het slagveld en gaan we verder met schieten, grootser en sterker dan ooit tevoren: dat wil niemand! " Trump zegt ook dat de landen die meehelpen onderhandelen met Iran zich zouden moeten aansluiten bij de Abraham-akkoorden. Dat zijn overeenkomsten om de relaties tussen Israël en de Arabische wereld te normaliseren. Trump noemt onder meer Saudi-Arabië, Qatar, Pakistan, Turkije, Egypte en Jordanië.

Die landen zouden volgens hem enorme welvaart kunnen verkrijgen door zich aan te sluiten. De president heeft naar eigen zeggen de opdracht gegeven om onderhandelingen tot aansluiting bij de Abraham-akkoorden op te starten.

"Daarom verzoek ik alle landen met klem om de Abraham-akkoorden onmiddellijk te ondertekenen. Mocht Iran zijn overeenkomst met mij ondertekenen, dan zou het mij een eer zijn om ook hen deel te laten uitmaken van deze ongeëvenaarde wereldcoalitie. Het Midden-Oosten zou dan verenigd, machtig en economisch sterk zijn, zoals misschien geen enkele andere regio ter wereld!

"Een Iraanse delegatie bestaande uit de minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araqchi en de onderhandelaar Mohammad Bagher Qalibaf is aangekomen in Doha, Qatar. Daar zullen ze nieuwe gesprekken houden over een akkoord met de VS, met als doel een einde aan het conflict met de Amerikanen en Israël. De gesprekken zouden voornamelijk gaan over de blokkade in de Straat van Hormuz en het Iraanse verrijkte uranium.

Ook het hoofd van de Iraanse centrale bank is in Doha, om het te hebben over de bevroren tegoeden van Iran in het buitenland. Iran zegt dat de onderhandelingen met de Verenigde Staten vooruitgang boeken. Op veel punten is er al een vorm van overeenstemming, zegt het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Maar een definitief akkoord is nog lang niet in zicht.

Teheran stelt dat de gesprekken zich in een onzekere fase bevinden. Iran wijst op wat het "institutionele wispelturigheid" noemt aan Amerikaanse kant: standpunten veranderen snel en zijn soms tegenstrijdig. Dat bemoeilijkt het proces. Iran wil enkel praten over zijn nucleaire programma en verrijkt uranium in ruil voor onmiddellijke sanctieverlichting en de vrijgave van bevroren Iraanse tegoeden.

Bredere thema's, zoals het beëindigen van conflicten in de regio, kunnen volgens Teheran deel uitmaken van een ruimer akkoord. De Verenigde Staten en Iran evolueren naar een raamwerkakkoord over de Straat van Hormuz. Dat zou goed nieuws zijn voor het Midden-Oosten en de wereldeconomie, zegt Midden-Oostenkenner Kawa Hassan in De Ochtend op Radio 1. De strategische zeestraat is cruciaal voor het wereldwijde olietransport.

Volgens berichten uit de regio zou Iran de Straat van Hormuz heropenen, terwijl de VS in fases de blokkade op Iraanse havens opheft. Beide landen krijgen daarna twee maanden om tot een definitief akkoord te komen.

"De moeilijkheid zit in de details. Iran beschouwt de controle over de zeestraat als een machtsmiddel en wil dat niet zomaar opgeven. Zowel het Iraanse regime als president Trump moet het akkoord kunnen verkopen als een overwinning aan de eigen achterban.

" Ook het nucleaire programma blijft een vraagteken. "Volgens sommige Amerikaanse bronnen zou Iran bereid zijn hoogverrijkt uranium op te geven, maar Iraanse staatsbronnen ontkennen dat. De precieze afspraken daarover zullen bepalen of dit een echte doorbraak wordt.

"Het lijkt mogelijk dat er vandaag een deal wordt gesloten tussen de Verenigde Staten en Iran. Dat zegt de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio tijdens een bezoek aan India. Gisteren was president Donald Trump nochtans terughoudend. Hij zei dat hij niet overhaast een deal met Iran zal sluiten.

De onderhandelaars zouden nu vooral praten over een verlenging van het staakt-het-vuren met 60 dagen en een versoepeling van de blokkade van de Straat van Hormuz. Het nucleaire programma van Iran zou nog niet aan bod gekomen zijn. De Iraanse president Masoud Pezeshkian zegt dat zijn land bereid is om de internationale gemeenschap te beloven dat het geen kernwapens nastreeft.

"We zijn bereid de wereld te verzekeren dat we geen kernwapens nastreven en geen onrust in de regio willen veroorzaken", aldus Pezeshkian. Tegelijk wees de Iraanse president naar Israël als "de belangrijkste bron van oorlog en onveiligheid in West-Azië".

"Het is het Israëlische regime dat elke gelegenheid aangrijpt om oorlog en instabiliteit in stand te houden. " Pezeshkian benadrukte wel dat Iraanse onderhandelaars "nooit zullen afwijken van de waardigheid en eer van het land". Daarmee zou hij verwijzen naar het Iraanse standpunt dat het land het recht heeft om kerntechnologie te ontwikkelen voor energieproductie, medisch onderzoek en wetenschappelijke toepassingen.

"Ik heb mijn vertegenwoordigers laten weten dat ze niet moeten overhaasten, omdat de tijd in ons voordeel werkt", schrijft president Donald Trump op sociale media. Daarmee lijkt hij zijn optimistische toon van eerder vandaag te nuanceren. Zowel Trump als buitenlandminister Rubio hadden eerder doen uitschijnen dat er vandaag mogelijk witte rook zou komen. Op tafel ligt een intentieverklaring om het staakt-het-vuren met 60 dagen te verlengen en geleidelijk de blokkade rond de Straat van Hormuz te versoepelen.

Een belangrijk struikelblok blijft het Iraanse nucleaire programma, zowel voor Trump als voor Netanyahu. De Israëlische premier benadrukt op X dat een definitief akkoord moet garanderen dat Iran nooit een kernwapen kan ontwikkelen. Hij zou Trump ook hebben laten weten dat Israël het recht behoudt om militair in te grijpen als het land zich bedreigd voelt. Het blijft moeilijk inschatten hoe dichtbij een akkoord tussen de VS en Iran nu echt is, ondanks de optimistische toon van president Trump.

Verschillende internationale media berichten over de onderhandelingen, maar daaruit blijkt dat Iraanse en Amerikaanse bronnen verschillende dingen zeggen over de deal die in de maak zou zijn. Volgens Amerikaanse bronnen zou Iran bereid zijn om toegevingen te doen over z’n kernprogramma. Dat zou heel belangrijk zijn, want volgens de VS probeert Iran daarmee een kernwapen te ontwikkelen. President Trump heeft dat ook aangehaald als een van de redenen om oorlog te voeren tegen Iran.

Maar Iraanse bronnen zeggen dat er nu niet gepraat wordt over dat kernprogramma. Die bronnen benadrukken dat in het akkoord wel zou staan dat sancties van de VS tegen Iran worden opgeheven. Een Iraans persagentschap meldt ook dat Iran op verschillende manieren de controle over de Straat van Hormuz in handen wil houden. VS-president Donald Trump toont zich heel hoopvol over een deal in het Midden-Oosten.

"Er is grotendeels een akkoord bereikt, dat nog moet worden afgerond, tussen de Verenigde Staten van Amerika, de Islamitische Republiek Iran en de verschillende andere genoemde landen. "weten dat hij met leiders van Saudi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar, Pakistan, Turkije, Egypte, Jordanië en Bahrein heeft gesproken. En daarna ook met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Volgens Trump worden de laatste aspecten en details van de deal op dit moment besproken en zullen die binnenkort worden bekendgemaakt.

Concreet heeft hij het al over het heropenen van de Straat van Hormuz, maar over een nucleaire deal rept hij nog met geen woord. Het Italiaanse gerecht heeft een 2e onderzoek geopend naar aanleiding van klachten van activisten van de Gaza-vloot, melden Italiaanse media. Het gaat om mogelijke feiten van seksueel geweld, ontvoering en andere misdrijven die door Israëliërs zouden zijn gepleegd. De onderzoeken volgen op het onderscheppen van een actievloot door Israël in internationale wateren eerder deze week.

De activisten waren onderweg naar de Gazastrook om humanitaire hulp te leveren. Verschillende opvarenden werden opgepakt en overgebracht naar Israël. Sindsdien zijn tientallen getuigenissen opgedoken over vermeende mishandeling. Eerder deze maand had het Italiaanse gerecht al een 1e onderzoek geopend nadat Israël boten had tegengehouden voor de Griekse kust.

In beide gevallen waren ook Italiaanse activisten aan boord. De meeste van hen zijn intussen teruggekeerd naar Italië.. Daarin zou de president van de VS gezegd hebben dat onderhandelaars van de VS en Iran “veel dichter komen” bij een akkoord tussen de beide landen. Wat er precies in dat akkoord zou staan, daar heeft Trump dan weer niets over gezegd.

De president houdt vol dat een finaal akkoord zal voorkomen dat Iran een kernwapen kan krijgen.

“Ik zal alleen een deal ondertekenen waarin we alles krijgen wat we willen”, aldus Trump. Net als in het gesprek met Axios blaast Trump bij CBS ook warm en koud tegelijk en blijft hij dreigen met een hevige aanval als er geen deal uit de bus komt. VS-president Donald Trump heeft gezegd dat hij het laatste onderhandelingsdocument met Iran vandaag zal bespreken met adviseurs en dat hij morgen een beslissing zal nemen.

Dat meldt Axios-journalist Barak Ravid na een telefoongesprek met Trump. Trump zou naar eigen zeggen "50:50" in dubio zijn tussen een deal sluiten met Iran of verder oorlog voeren. Het voorstel dat Trump gaat bespreken, zou zijn voortgekomen uit overleg tussen Iran en bemiddelaar Pakistan. Bij het overleg over het nieuwe voorstel schuiven naar verwachting onderhandelaars Steve Witkoff en Jared Kushner aan.

Ook vicepresident JD Vance wordt verwacht.denken onderhandelaars dat ze dicht bij een akkoord zijn om het staakt-het-vuren tussen de VS en Iran met 60 dagen te verlengen en een kader te scheppen voor gesprekken over het Iraanse nucleaire programma. De deal zou een geleidelijke heropening van de Straat van Hormuz omvatten, besprekingen over de Iraanse voorraad van verrijkt uranium, en stappen van Washington om de blokkade van Iraanse havens te versoepelen en sancties op te heffen.

Iran bevindt zich in de "afwerkingsfase" van een overeenstemming met de Verenigde Staten. Dat zegt de woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken, Esmail Baghai, op de staatszender Irib. Volgens de woordvoerder bevat het protocolakkoord 14 clausules.

"Na verschillende weken van bilaterale gesprekken nemen we een tendens van toenadering waar. " Hij merkt wel op dat de twistpunten nog niet zijn verdwenen. "De toenadering betekent niet dat wij en de Verenigde Staten het eens worden over zulke belangrijke kwesties. Het gaat erom tot een wederzijds aanvaardbare oplossing te komen", aldus Baghai.

Volgens hem moet het akkoord een einde maken aan de oorlog, aan de "Amerikaanse agressie en aan wat ze zelf de zeeblokkade noemen", aldus Baghai.

"De kwestie van de bevroren Iraanse activa is ook een van de voornaamste punten die worden behandeld. " Het Iraanse kernprogramma maakt "op dit moment" geen deel uit van de gesprekken. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio had eerder vandaag gezegd dat er een kans bestaat dat Iran een akkoord zou aanvaarden.

"Het is mogelijk dat we later vandaag, morgen of in de komende dagen informatie zullen hebben om mee te delen", aldus Rubio. Bij Israëlische aanvallen op het zuiden van Libanon zijn de afgelopen 24 uur zeker 10 mensen gedood. Dat meldt het Libanese ministerie van Volksgezondheid. Bij een aanval op een dorp in de regio Tyrus werden volgens het ministerie 6 mensen gedood, onder wie 2 hulpverleners en een Syrisch meisje.

De hulpverleners waren verbonden aan de sjiitische beweging Amal, een bondgenoot van Hezbollah. Een van de omgekomen hulpverleners werkte ook als freelancefotograaf. Bij een aanval in de nacht van donderdag op vrijdag op een aan Hezbollah gelieerde gezondheidsinstelling werden 4 mensen gedood. Het Israëlische leger heeft al herhaaldelijk gezondheidsinstellingen en medische teams in Libanon aangevallen.

Het beschuldigt Hezbollah ervan die te gebruiken als dekmantel om wapens en strijders te verbergen. De Libanese regering, die geen partij is in het huidige conflict, verwerpt die bewering en heeft het over een "systematische, gerichte vernietiging van de gezondheidssector". Sinds de start van de nieuwe gevechten tussen Israël en Hezbollah begin maart, zijn volgens officiële cijfers 116 gezondheidswerkers gedood, werden 16 ziekenhuizen beschadigd en 147 ambulances aangevallen.

In Iran zijn 2 mannen geëxecuteerd die ervan beschuldigd werden lid te zijn van "separatistische terreurbewegingen". Dat meldt Mizan Online, het perskanaal van de rechterlijke macht in Iran. Volgens Mizan Online zouden de mannen betrokken zijn geweest bij aanvallen op ordediensten en moordcomplotten in het westen van Iran. Het Amerikaanse leger heeft een olietanker die onder de Iraanse vlag voer, geënterd in de Golf van Oman.

Dat meldt het Amerikaanse militaire commando voor het Midden-Oosten op X. Volgens het leger was het schip M/T Celestial Sea onderweg naar een Iraanse haven, en wilde het dus de Amerikaanse blokkade van de Iraanse havens omzeilen.

"De Amerikaanse troepen lieten het schip weer gaan nadat ze het doorzochten en de bemanning hebben opgedragen om van koers te veranderen", klinkt het nog. De Amerikaanse Senaat heeft een wetsvoorstel aangenomen waardoor president Donald Trump voor elke toekomstige militaire actie in Iran de goedkeuring van het Congres nodig heeft. Opvallend: 4 Republikeinse senatoren sloten zich aan bij de Democraten. De tekst is vooral symbolisch belangrijk, omdat Trump vetorecht heeft.

Volgens de Amerikaanse grondwet is alleen het Congres bevoegd om de oorlog te verklaren. De Democraten hopen met het initiatief het gezag van de wetgevende macht opnieuw te bevestigen. Het Israëlische leger heeft vandaag opnieuw luchtaanvallen en artilleriebeschietingen uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Dat meldt het Franse persagentschap AFP.

Er vond een luchtaanval plaats in Maachouk, nabij de kuststad Tyrus. Daar werd schade toegebracht aan gebouwen en geparkeerde auto's. In dezelfde stad trof een Israëlische aanval een gezondheidscentrum dat wordt geleid door reddingswerkers van Hezbollah, meldde het Libanese ministerie van Volksgezondheid. Het Israëlische leger had eerder de inwoners van 12 dorpen in Zuid-Libanon opgeroepen om hun woningen te verlaten.

Enkele dagen geleden kwamen Israëlische en Libanese onderhandelaars in Washington nog overeen om de wapenstilstand met 45 dagen te verlengen. De Verenigde Staten en Iran hebben veel vooruitgang geboekt in hun onderhandelingen over het Iraanse kernprogramma. Dat zegt althans de Amerikaanse vicepresident JD Vance op een persbriefing in het Witte Huis. Volgens Vance willen beide partijen geen hervatting van de vijandelijkheden en wil ook Iran waarschijnlijk tot een akkoord komen.

Vance benadrukte dat de Verenigde Staten erbij blijven dat Iran geen kernwapen mag bezitten. Volgens Vance weet Iran dat de "rode lijn" bij kernwapens ligt. Zeker zal hij daar pas van zijn als er een akkoord effectief is ondertekend. De vicepresident zei dat de VS de militaire slagkracht van Iran intussen heeft verzwakt en dat president Donald Trump zijn team heeft gevraagd stevig te onderhandelen.

De gesprekken zitten in een goede plooi, klinkt het, maar de Verenigde Staten staan klaar om hun militaire campagne te hervatten als dat nodig blijkt. De Amerikaanse president Donald Trump stond "op slechts een uur" van een beslissing om Iran aan te vallen, maar stelde die aanval uiteindelijk uit.

Dat zegt hij tijdens een persmoment aan het Witte Huis, waar hij de bouwwerf van zijn Hij waarschuwt dat de VS Iran “mogelijk opnieuw zullen moeten raken” als er geen akkoord komt over hun nucleaire programma, en dat een nieuwe Amerikaanse aanval de komende dagen mogelijk blijft.

“Misschien vrijdag, zaterdag of zondag, of begin volgende week. We kunnen Iran geen nieuw kernwapen laten hebben. ” De president verklaarde ook dat Iran slechts “een beperkte capaciteit” heeft om terug te slaan.

“Iran smeekt om een deal. ”De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Hakan Fidan heeft afzonderlijke telefoongesprekken gevoerd met zijn tegenhangers uit Qatar en Jordanië en met de Amerikaanse onderhandelaars. Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken. De Amerikaanse president Donald Trump zegt dat hij een geplande aanval op Iran heeft afgeblazen op vraag van bondgenoten Saudi-Arabië, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten.

Dat schrijft hij op zijn De aanval stond volgens Trump gepland voor morgen, dinsdag. Maar Trump zegt dat de leiders van de Golfstaten hem hebben overtuigd om de aanval uit te stellen omdat "zij van mening zijn dat er een overeenkomst zal worden gesloten die zeer aanvaardbaar zal zijn voor de VS en alle landen in het Midden-Oosten en daarbuiten.

" De VS staat volgens Trump klaar om de aanvallen tegen Iran te hervatten als het niet tot een akkoord komt. In Libanon zijn al 3.000 mensen gedood sinds de start van de nieuwe oorlog tussen Israël en de sjiitische militie Hezbollah, op 2 maart. Dat zegt het Libanese ministerie van Gezondheid. Onder hen zijn ook 292 vrouwen en 211 kinderen.

De nieuwe gevechten zijn een gevolg van de Amerikaans-Israëlische oorlog tegen Iran, die 2 dagen eerder was begonnen. Uit steun voor bondgenoot Iran begon Hezbollah opnieuw raketten af te schieten op het noorden van Israël, waarna Israël met een nieuwe bommencampagne op het zuiden van Libanon en hoofdstad Beiroet begon. Het Israëlische leger viel ook opnieuw Zuid-Libanon binnen en probeert er een "veiligheidszone" te creëren.

Critici van de Israëlische premier Netanyahu zeggen echter dat hij er al langer op uit was om Libanon opnieuw in het vizier te nemen en de reactie van Hezbollah op de Iranoorlog een uitgelezen aanleiding daarvoor was. Er wordt gevreesd dat Israëlis. Maar dat staakt-het-vuren wordt geregeld geschonden, zowel door het Israëlische leger als door Hezbollah, dat bovendien niet bij de gesprekken betrokken is. Die worden gevoerd door vertegenwoordigers van de Libanese en Israëlische regering.

Bij de Israëlische aanvallen op Libanon is Wael Abdel Halim, een leider van de Palestijnse extremistische organisatie Islamitische Jihad, om het leven gekomen. Dat melden het Libanese persbureau ANI en het Libanese ministerie van Volksgezondheid. Halim kwam om het leven in het oosten van Libanon, bij een Israëlische raketaanval op een appartementsgebouw bij de stad Baalbek. De Islamitische Jihad heeft banden met de pro-Iraanse militie Hezbollah.

Bij de aanval kwam ook zijn 17-jarige dochter om het leven. Er zijn ook 5 mensen omgekomen bij aanvallen op dorpen in Zuid-Libanon, onder wie 2 kinderen. Daarbij raakten ook 15 mensen gewond. De droneaanval bij een kerncentrale in de Verenigde Arabische Emiraten is "zeer verontrustend".

Dat zegt minister van Buitenlandse Zaken Maxime Prévot op X. Hij veroordeelt de "onaanvaardbare" aanval met klem.

"Elke militaire aanval die nucleaire sites treft of bedreigt, is onaanvaardbaar en brengt risico's met zich mee die de nationale grenzen ver overstijgen", klinkt het. "Nucleaire veiligheid en beveiliging mogen nooit in het gedrang komen. Nergens.

" Prévot betuigde namens België zijn solidariteit met de VAE. Bij nieuwe Israëlische aanvallen in het zuiden van Libanon zijn 5 mensen gedood, onder wie 2 kinderen. Dat heeft het Libanese ministerie van Volksgezondheid meegedeeld. In Tayr Felsay zijn 3 mensen om het leven gebracht, in Tayr Debba kamen 2 mensen om.

Er vielen ook 15 gewonden, zo klinkt het nog in de voorlopige balans van het ministerie. Sinds 17 april is tussen Libanon en Israël een staakt-het-vuren van kracht, dat nu met nog eens met 45 dagen is verlengd. Toch blijft Israël dagelijks aanvallen uitvoeren. Sinds het bestand van kracht is, zijn in het zuiden van Libanon al meer dan 400 mensen om het leven gebracht.

Daarnaast blijft ook de pro-Iraanse militie Hezbollah vanuit Libanon aanvallen uitvoeren op Israël. In een nieuwe post op zijn socialemediaplatform Truth Social heeft president Donald Trump opnieuw dreigende taal gesproken aan het adres van Iran.

"De klok tikt voor Iran, en ze zouden maar beter snel handelen, of er zal niets van hen overblijven. Tijd is alles", schrijft Trump. De economisch erg belangrijke Straat van Hormuz blijft intussen gesloten. Sinds begin april is tussen de VS en Iran een staakt-het-vuren van kracht, dat onlangs nog eenzijdig is verlengd door Trump.

Pogingen om via onderhandelingen tot oplossingen te komen, lopen steeds weer vast. Maandag had Trump al gewaarschuwd dat het staakt-het-vuren nog maar aan een zijden draadje hangt. Het Libanese ministerie van Volksgezondheid meldt dat het aantal gedode Libanezen is gestegen naar 2.988 sinds de start van de oorlog op 2 maart. Dat is 19 meer dan de vorige update, gisteren.

Toen was er nog sprake van 2.969 doden. De voorbije uren heeft Israël verschillende bombardementen uitgevoerd op Libanon, zowel in het centrum als in het zuiden van het land, ondanks de afspraak om het staakt-het-vuren met ongeveer anderhalve maand te verlengen. Zowel Israël als de pro-Iraanse militie Hezbollah beschuldigen elkaar van schendingen van dat bestand.

Het Israëlisch leger zegt dat de pro-Iraanse militie Hezbollah "dit weekend meer dan 200 projectielen" heeft afgevuurd, ondanks het staakt-het-vuren tussen Israël en Libanon dat sinds vrijdag is verlengd met 45 dagen. Volgens Israël zijn de aanvallen "een grondige schending" van dat bestand. Volgens het Israëlisch leger maakt Hezbollah steeds meer gebruik van goedkope drones om aanvallen uit te voeren op Israëlische troepen. Het uitschakelen van die drones is niet eenvoudig.

"Het gaat om een specifiek soort dreiging", zegt de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. "Mijn opdracht is om hier een oplossing voor te vinden. " Dit weekend heeft Israël ook al 2 dagen lang bombardementen uitgevoerd op verschillende plekken in Libanon, zowel in het centrum als het zuiden van het land. Vandaag is al zeker één persoon gedood in Libanon.

Sinds de start van de oorlog in Libanon op 2 maart zijn er al zeker 2.969 mensen gedood, waarvan zo'n 400 sinds de start van het staakt-het-vuren op 17 april, exact een maand geleden. Langs Israëlische kant zijn er 21 doden, voornamelijk militairen. Deze namiddag zijn de Verenigde Arabische Emiraten aangevallen door 3 drones. Dat meldt het ministerie van Defensie van de Emiraten in een post op X. Eén ervan heeft een stroomgenerator van een kerncentrale bij Abu Dhabi geraakt.

De andere 2 konden onderschept worden. Er zijn geen gewonden gevallen, maar bij de kerncentrale is er wel een brand uitgebroken. Het ministerie meldt nog dat de drones vanuit het westen het land zijn binnengedrongen. Het is nog steeds niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor de aanval, maar in het verleden werd de Golfstaat al meermaals aangevallen door Iran.

De Verenigde Arabische Emiraten zijn een bondgenoot van de Verenigde Staten en er liggen ook verschillende Amerikaanse bases. Iran heeft ook al herhaaldelijk energie-infrastructuur aangevallen. Het Libanese staatspersbureau ANI meldt dat het Israëlische leger vanmorgen opnieuw aanvallen heeft uitgevoerd, ondanks het staakt-het-vuren. Er waren 2 aanvallen op het dorpje Sohmor, in het westen van de oostelijke regio Beka.

In het zuiden waren er nieuwe bombardementen op verschillende plaatsen in de regio's Nabatiye en Tyrus. Ook gisteren waren er aanvallen van het Israëlische leger op "infrastructuur van Hezbollah" in Libanon. Het aanhoudende geweld tussen Hezbollah en Israël roept vragen op over de doeltreffendheid van het bestand. Sinds het van kracht ging op 17 april, kwamen in Libanon volgens een telling van persbureau AFP meer dan 400 personen om het leven.

Rafael Grossi, de topman van het Internationaal Atoomagentschap , zegt dat hij heel bezorgd is over het drone-incident in Abu Dhabi. Hoe doet een oproep tot “maximale militaire terughoudendheid in de omgeving van kerncentrales”. De Verenigde Arabische Emiraten hebben het IAEA laten weten dat er geen gewonden gemeld zijn nadat een drone-inslag vanochtend brand veroorzaakte bij een generator op de site van de kerncentrale van Barakah. Er wordt ook geen verhoging van de straling gemeld.

In Abu Dhabi, in de Verenigde Arabische Emiraten, zijn de hulpdiensten uitgerukt voor een brand nabij de kerncentrale van Barakah. Een drone is daar ingeslagen op een elektriciteitsgenerator. Die bevond zich buiten de perimeter van de kernreactoren. Er zijn geen gewonden gevallen en er is ook geen gevaar dat er radioactief materiaal zou kunnen verspreiden.

Alle essentiële systemen van de kerncentrale werken nog naar behoren. Het is onduidelijk van wie de drone is, maar de voorbije maanden is Abu Dhabi wel vaker het doelwit geweest van Iran. Volgens ngo Save the Children worden sinds het staakt-het-vuren nog steeds elke dag 4 kinderen gedood of verwond bij Israëlische aanvallen op het zuiden van Libanon. Correspondent Daisy Mohr kon spreken met Noor, een Libanees meisje van 14.

"Ze had 2 uur onder het puin gelegen en was eigenlijk al doodverklaard toen ze toch gevonden werd met een gebroken rug. " Dat vertelt ze in De Ochtend op Radio 1. "Noor vertelde me dat ze eerst dacht dat ze droomde, omdat de aanval 's nachts gebeurde. Ze heeft haar broertje en ouders verloren, eigenlijk de helft van haar familie.

" Ze blijft achter met haar zusje: "Ze blijven achter met enorme trauma's", weet Mohr. Volgens cijfers van het ministerie van Volksgezondheid in Libanon zijn 200 kinderen gedood en zijn ruim 800 kinderen zwaargewond geraakt.

"En dat terwijl het staakt-het-vuren nog geldt. Het is gisteren zelfs nog verlengd.

" "Dat klinkt op papier best wel fijn, maar de realiteit hier in Zuid-Libanon is heel anders. Een staakt-het-vuren is hier nogal een rekbaar begrip. Veel mensen zijn ook teruggekeerd naar huis, omdat ze geen andere plek hebben om te wonen. Dus veel families zijn nu ook sneller een doelwit", besluit Mohr.

De Libanese militie Hezbollah zegt dat het een militair doelwit in het noorden van Israël heeft aangevallen. De aanval toont dat ondanks een fragiel staakt-het-vuren tussen Libanon en Israël de gevechten in de regio nog niet helemaal beëindigd zijn. In een verklaring meldt het door Iran gesteunde Hezbollah dat zijn strijders "de Ya'ara-kazerne met een zwerm aanvalsdrones" hebben aangevallen. Hezbollah kondigde eerder al meerdere operaties tegen Israëlische troepen in Zuid-Libanon aan.

Bij een Israëlische luchtaanval op een centrum voor burgerbescherming in Zuid-Libanon kwamen vrijdag zeker 6 mensen om, onder wie 3 hulpverleners.6 personen zijn aangehouden nadat ze een vlag hadden opgehangen op de eerste verdieping van de Eiffeltoren. Dat heeft het Franse persagentschap AFP zaterdag vernomen bij de politie. De 6 werden opgepakt op verdenking van het "ongeautoriseerd binnendringen van een geklasseerd monument en het in het gevaar brengen van andermans leven".

Iets voor 17.00 uur vrijdagavond werd de politie opgeroepen nadat er een grote Palestijnse vlag te zien was op de Eiffeltoren. Actievoerders waren ermee op het dak van het restaurant Madame op de eerste verdieping geklommen. De actie, die werd opgeëist door Extinction Rebellion, kwam er in het kader van Nakba-dag, de dag waarop de Palestijnen de verdrijving van honderdduizenden Palestijnen herdenken na de oprichting van de Israëlische staat in 1948.

Bij een Israëlische aanval in het zuiden van Libanon zijn 6 mensen gedood, onder wie 3 hulpverleners. Dat melden het Libanese staatspersagentschap NNA en de Arabische nieuwszender Al Jazeera. De hulpverleners maakten deel uit van de Islamitische Gezondheidsorganisatie, die banden heeft met de pro-Iraanse militie Hezbollah. Volgens het Libanese ministerie van Volksgezondheid voerde Israël een aanval uit die "rechtstreeks gericht was" tegen een vestiging van de organisatie in het dorp Harouf.

Bij de aanval raakten ook 22 mensen gewond. Het Israëlische leger heeft nog niet gereageerd op het nieuws. Israël en Libanon zijn overeengekomen om hun staakt-het-vuren met 45 dagen te verlengen. Dat meldt het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Het vorige staakt-het-vuren werd afgekondigd op 16 april. De verlenging moet verdere onderhandelingen mogelijk maken. Het ministerie van Buitenlandse Zaken noemt de gesprekken tussen Israël en Libanon die vandaag in Washington plaatsvonden, "zeer productief". Op 2 en 3 juni zullen de gesprekken worden voortgezet.

Israël begon begin maart met een nieuwe oorlog tegen de Libanese sjiitische militie Hezbollah, nadat Hezbollah raketten had afgevuurd op Israël vanwege de oorlog tegen Iran. Er vonden zware aanvallen plaats op de Libanese hoofdstad Beiroet en het Israëlische leger trok het zuiden van Libanon binnen, om er een "veiligheidszone" te installeren. Sinds het staakt-het-vuren op 16 april van kracht werd, zijn de wederzijdse beschietingen tussen het Israëlische leger en de Libanese militie Hezbollah echter nooit echt opgehouden.

Israël voert nog altijd aanvallen uit op het zuiden van Libanon en Hezbollah op het noorden van Israël. Hezbollah is niet betrokken bij de gesprekken tussen Israël en Libanon. Iran laat voortaan meer schepen passeren via de Straat van Hormuz. Dat meldt de Iraanse staatstelevisie.

Meer dan 30 schepen zouden de toestemming hebben gekregen om de voorbije 24 uur door de straat te varen. Persagentschap Tasnim geeft aan dat "meerdere Chinese schepen" toestemming kregen.

"Meer schepen kunnen voortaan de Straat van Hormuz passeren in coördinatie met de vloot van de Revolutionaire Garde", aldus een journalist van de staatstelevisie vanuit havenstad Bandar Abbas. "Dat betekent dat veel landen de nieuwe juridische protocollen hebben aanvaard die Iran en de marine van de Revolutionaire Garde hebben ingesteld voor die regio. " Teheran gebruikt de straat van Hormuz als een van zijn belangrijkste onderhandelingstroeven in de gesprekken met de VS om de oorlog te beëindigen.

Washington heeft in antwoord op de Iraanse blokkade zelf een blokkade van de Iraanse havens ingesteld. In het zuiden van Libanon vinden opnieuw Israëlische luchtaanvallen plaats. Ook de pro-Iraanse militie Hezbollah zegt aanvallen te hebben uitgevoerd. Het geweld doet zich voor ondanks de gesprekken die vandaag in de Amerikaanse hoofdstad Washington moeten plaatsvinden tussen Israëlische en Libanese vertegenwoordigers.

Het Libanese nieuwsagentschap NNA maakt melding van verschillende Israëlische aanvallen. In het dorp Zibqin, vlak bij de kuststad Tyrus, zijn volgens dat nieuwsagentschap minstens 9 mensen gewond geraakt. Er vielen ook meerdere gewonden bij een aanval op het dorp Aitit, meldt dezelfde bron. De pro-Iraanse militie Hezbollah zegt aanvallen te hebben uitgevoerd op Israëlische posities in het zuiden van Libanon.

Het Israëlische leger meldt dat ook het noorden van Israël is bestookt en dat daarbij verschillende burgers gewond zijn geraakt. Vertegenwoordigers uit Libanon en Israël komen vandaag en morgen in Washington bijeen voor rechtstreekse onderhandelingen. Beide landen, die officieel nog in oorlog zijn met elkaar, zijn na tientallen jaren weer met elkaar beginnen te praten. Er is ook een staakt-het-vuren overeengekomen, maar de beschietingen tussen Israël en Hezbollah gaan nog altijd door.

Daardoor vallen in Libanon nog elke dag doden. In Libanon zijn na het staakt-het-vuren dat in april is ingegaan nog meer dan 10.000 huizen verwoest of beschadigd door Israëlische luchtaanvallen. Dat zegt de Nationale Raad voor Wetenschappelijk Onderzoek . Ondanks het staakt-het-vuren zet Israël zijn luchtaanvallen voort, met name op Zuid-Libanon.

Israëlische troepen zetten hun opmars naar het noorden voort om een zogenoemde bufferzone uit te breiden. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zegt dat hij tijdens de oorlog tegen Iran in het geheim een bezoek heeft gebracht aan de Verenigde Arabische Emiraten. Dat laat zijn kabinet weten in een mededeling. Netanyahu had een ontmoeting met de president van de Emiraten, luidt de mededeling, en dat leidde tot een "historische doorbraak" in de relaties tussen Israël en de VAE.

Het kantoor van Netanyahu maakte niet bekend wat er tijdens het bezoek besproken is. De VAE werden getroffen door vergeldingsaanvallen van Iran na de aanvallen van de VS en Israël tegen Iran. De VAE zijn een bondgenoot van de VS en behoren tot de Arabische landen die hun banden met Israël hebben genormaliseerd. In Libanon zijn vanmiddag zeker 8 doden gevallen bij nieuwe Israëlische luchtaanvallen en dat ondanks een staakt-het-vuren dat sinds 17 april van kracht is.

Onder de doden zijn ook 2 kinderen, meldt het Libanese minsterie van Gezondheid. Israël beschoot meerdere auto's op een snelweg ten zuiden van de hoofdstad Beiroet. Het is nog niet duidelijk of de slachtoffers burgers zijn of tot Hezbollah behoren. Israël kondigde vanochtend een nieuwe golf luchtaanvallen aan tegen doelwitten van Hezbollah.

Die Libanese militie heeft vandaag ook al meerdere raketten afgevuurd tegen het Israëlische leger, daarbij raakte niemand gewond. Volgens het ministerie van Volksgezondheid kwamen dinsdag 13 mensen om bij aanvallen op steden in het zuiden, waardoor het dodental sinds het begin van staakt-het-vuren is opgelopen tot 380. Een nieuwe analyse van The New York Times toont aan dat Iran nog steeds over aanzienlijke raketcapaciteiten beschikt, ondanks het Amerikaans-Israëlische offensief.

Iran heeft volgens de krant nog steeds operationele toegang tot 30 van zijn 33 raketbases langs de Straat van Hormuz. Ook The Washington Post kwam eerder deze maand met gelijkaardige cijfers. Volgens beide media heeft Iran nog ongeveer 75 procent van zijn mobiele lanceerinstallaties en 70 procent van zijn raketten van vóór de oorlog. De militaire kracht van Iran lijkt veel groter te zijn dan de Amerikaanse president Donald Trump beweert, zo schrijft The New York Times.

Volgens de Amerikaanse krant heeft Iran ook opnieuw toegang tot 90 procent van zijn ondergrondse raketbases en lanceerinstallaties. Deze installaties worden nu beschouwd als "gedeeltelijk of volledig operationeel", aldus bronnen aan The New York Times. De berichtgeving van de kranten staat in sterk contrast met de officiële Amerikaanse communicatie over de oorlog in Iran. Washington houdt vol dat Teheran militair vrijwel volledig is uitgeschakeld.

Australië is bereid om zich aan te sluiten bij de internationale beveiligingsoperatie voor de Straat van Hormuz, zo zegt minister van Defensie Richard Marles. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk broeden al een tijdje op het idee om een internationale missie op te starten die een veilig scheepvaartverkeer door de zee-engte mogelijk moet maken. De operatie moet "neutraal en vredevol" zijn, zo lieten Londen en Parijs al vallen, en daar hamerde ook minister Marles nog eens op.

Australië is bereid mee te werken aan een "strikt defensieve" missie. Australië zou een Wedgetail E-7A ter beschikking stellen, een vliegtuigtype dat ook al werd ingezet bij het verdedigen van de Verenigde Arabische Emiraten tegen Iraanse droneaanvallen. De oorlog in Iran kost de Verenigde Staten tot nu toe bijna 29 milard dollar, omgerekend bijna 25 miljard euro. Dat zegt het Pentagon.

Het bedrag ligt bijna 4 miljard dollar hoger dan de raming van 2 weken geleden. Dat was de eerste keer dat minister van Defensie Pete Hegseth in het parlement werd gehoord sinds het begin van de oorlog eind februari.

"Toen ging het om 25 miljard dollar. Maar de generale staf en de financieel controleur evalueren de ramingen voortdurend, en we denken nu dat het dichter bij 29 miljard ligt", verklaarde Jules Hurst vandaag in het Amerikaanse parlement. In Libanon zijn 6 mensen om het leven gekomen na Israëlische bombardementen. Dat meldt het Libanese informatieagentschap ANI dinsdagochtend.

Volgens het agentschap hebben "vijandelijke vliegtuigen" een bewoond huis in de Zuid-Libanese stad Kfar Dounin aangevallen. Bij de bombardementen raakten ook zeven mensen gewond; zij werden overgebracht naar het ziekenhuis. Het Israëlische leger heeft de inwoners van het stadje Sohmor, in de Bekaa-vallei, via sociale media ook opgedragen om te evacueren in afwachting van bombardementen. Ondanks het staakt-het-vuren dat al sinds 17 april van kracht zou zijn, blijft Israël nog steeds regio's in Libanon bombarderen.

Ook de pro-Iraanse militie Hezbollah blijft aanslagen op Israëlische doelen opeisen. Donald Trump zegt dat het staakt-het-vuren "aan een zijden draadje hangt" en reageert bijzonder hard op het Iraanse antwoord op een Amerikaans vredesvoorstel. Hij noemt het "stupid" en zegt dat hij niet eens alles heeft gelezen, omdat het volgens hem "waardeloos" was.

Iran van zijn kant stelt dat het Amerikaanse voorstel onaanvaardbaar is en komt met eigen eisen: het wil een einde aan de oorlog, het opheffen van sancties en de vrijgave van Iraanse tegoeden die door de VS werden bevroren. Ook wil Teheran garanties dat er geen nieuwe aanvallen komen en dat het vrij gebruik kan maken van de strategische Straat van Hormuz. Die doorgang is intussen een groot knelpunt geworden in de wereldhandel.

Door de spanningen blijft de olie- en gasstroom uit de regio sterk verstoord, wat ook wereldwijd economische onzekerheid veroorzaakt. Beide landen vertrouwen elkaar nauwelijks. Eerdere onderhandelingen liepen al vast en gingen zelfs gepaard met militaire acties, waardoor de huidige gesprekken extra broos zijn. Daardoor groeit de vrees dat het conflict opnieuw kan escaleren als er geen akkoord komt.

De Amerikaanse president Donald Trump noemt het antwoord van Iran op het Amerikaanse vredesvoorstel "totaal onaanvaardbaar". Dat zegt hij in een eerste reactieHet antwoord van Iran werd doorgespeeld via bemiddelaar Pakistan. Wat er precies in staat, is niet bekend. Maar volgens het Iraanse persbureau ligt de focus "op het einde van de oorlog en op de maritieme veiligheid".

Het Amerikaanse voorstel omvat 14 punten. Het is de bedoeling om een kader vast te leggen voor een periode van 30 dagen van onderhandelingen. Moeilijke punten zijn onder meer de kwestie van de Iraanse uraniumverrijking en de vrije doorgang in de Straat van Hormuz. De voorbije dagen waren er opnieuw beschietingen over en weer.

Toch blijft het staakt-het-vuren nog steeds gelden, zei Trump eerder. Volgens Netanyahu "moet er nog werk worden gedaan". Hij zegt dat er nog verrijkt uranium moet worden weggehaald uit Iran, en dat er nog verrijkingsinstallaties zijn die moeten worden ontmanteld. Iran heeft een antwoord gegeven op het Amerikaanse voorstel om een einde te maken aan de oorlog.

Dat meldt het Iraanse staatspersagentschap IRNA.

"De Islamitische Republiek Iran heeft vandaag via de Pakistaanse bemiddelaar haar reactie op de meest recente tekst van de Verenigde Staten verzonden", klinkt het. De reactie draait rond "het einde van de oorlog en de maritieme veiligheid", maar meer details zijn voorlopig niet bekend. Het Amerikaanse voorstel omvat 14 punten. Het is de bedoeling om een kader vast te leggen voor een periode van 30 dagen van onderhandelingen.

De Verenigde Arabische Emiraten zeggen dat ze 2 Iraanse drones hebben onderschept. Sinds 8 april is een staakt-het-vuren van kracht tussen de VS en Israël enerzijds en Iran anderzijds, maar dat wordt regelmatig geschonden. Volgens het Iraanse persagentschap Fars heeft het hoofd van het verenigde commando van de Iraanse strijdkrachten van de hoogste leider Mojtaba Khamenei "nieuwe richtlijnen gekregen om militaire operaties voort te zetten en tegenstanders resoluut te confronteren.

" Commandant Ali Abdollahi zou Khamenei op de hoogte hebben gehouden van de paraatheid van de Iraanse strijdkrachten. Wanneer de 2 elkaar hebben ontmoet, wordt niet vermeld.

"De strijdkrachten zijn klaar om elke actie van de Amerikaans-zionistische vijanden te bestrijden", wordt commandant Abdollahi geciteerd. "In geval van een fout van de vijand zal Iran snel, streng en kordaat reageren. "Het leger van Koeweit zegt dat het de voorbije nacht verschillende vijandige drones heeft gedetecteerd in het luchtruim. Het heeft "volgens de gevestigde procedures gereageerd", stelt een woordvoerder van het leger.

Een tanker geladen met vloeibaar gemaakt aardgas uit Qatar is door de Straat van Hormuz gevaren. Het is de eerste lng-tanker uit Qatar die door de belangrijke waterweg is gegaan sinds het uitbreken van de oorlog in het Midden-Oosten, meldt het nieuwsagentschap Bloomberg. Het schip haalde zijn lading eerder deze maand op in de lng-installatie van Ras Laffan en heeft als bestemming Pakistan. Volgens scheepvaartgegevens volgde de tanker de door Iran goedgekeurde vaarroute nabij Queshm en Larak.

Qatar probeerde al een aantal keren om tankers door de Straat van Hormuz te laten varen, maar die moesten altijd terugkeren. Bloomberg meldde eerder deze week dat ook minstens 2 lng-tankers uit Abu Dhabi door de Straat van Hormuz zijn gevaren sinds het begin van de oorlog eind februari. Voor de kust van de Golfstaat Qatar is een vrachtschip geraakt door een onbekend projectiel. Dat meldt het Britse agentschap voor maritieme veiligheid UKMTO.

Het schip werd getroffen toen het zich op zo'n 23 zeemijl ten noordoostren van Doha bevond.

"Er brak een kleine brand uit, maar die werd geblust. Er vielen geen slachtoffers en er is geen milieuschade gemeld", zegt het agentschap. Het incident volgt een dag nadat de Iraanse Revolutionaire Garde had gedreigd "vijandelijke" schepen in de regio aan te vallen. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio heeft zaterdag de "bedreigingen" en de veiligheid in het Midden-Oosten besproken met de Qatarese premier Mohammed bin Abdulrahman al-Thani.

Dat meldt het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Vrijdag had Al-Thani in Washington al een gesprek met de Amerikaanse vicepresident JD Vance. Qatar speelt volgens nieuwssite Axios een sleutelrol in de onderhandelingen tussen de Verenigde Staten en Iran om de oorlog te beëindigen. Pakistan is de officiële bemiddelaar, maar Qatar speelt achter de schermen een belangrijke rol.

Israëlische aanvallen op verschillende plaatsen in Libanon hebben gisteren aan zeker 23 mensen het leven gekost. Dat meldt nieuwszender Al Jazeera. Volgens het Libanese persbureau ANI hebben Israëlische gevechtsvliegtuigen verschillende gebieden in het zuiden van Libanon aangevallen. Het Israëlische leger had eerder bewoners van 9 dorpen opgeroepen om te evacueren, al werden ook andere gebieden onder vuur genomen.

Het Libanese ministerie van Volksgezondheid liet weten dat 7 mensen om het leven waren gekomen bij een Israëlische luchtaanval op de stad Saksakiyah, zowat 60 km ten zuiden van de hoofdstad Beiroet. Onder de slachtoffers was ook een jong meisje. Het Israëlische leger zegt er "terroristen van Hezbollah" te hebben geviseerd en "vooraf maatregelen te hebben genomen om de schade voor burgers zo veel mogelijk te beperken". Al Jazeera somt een reeks andere locaties op waar doden vielen.

In de zuidelijke stad Nabatieh zouden een Syrische man, zijn dochter en 3 jongemannen zijn gedood. In de buurt van die stad zou ook 1 dode zijn gevallen bij een raketaanval op een motor. In Saadiyat, Nahrain en Haboush vielen volgens de Arabische nieuwszender telkens 3 doden. De door Iran gesteunde militie Hezbollah voerde ook aanvallen uit op het noorden van Israël.

Daarbij raakten volgens The Times of Israel 3 soldaten gewond. De Iraanse Revolutionaire Garde dreigt ermee om Amerikaanse basissen in de regio en "vijandige schepen" aan te vallen als Iraanse olietankers onder vuur worden genomen. Dat melden de Iraanse staatsmedia.

"Elke aanval op Iraanse olietankers en commerciële schepen zal tot een zware vergelding leiden tegen Amerikaanse sites en vijandige schepen in de regio", aldus een commandant van de marine van de Garde. De dreigementen komen een dag na Amerikaanse aanvallen op 2 Iraanse olietankers in de Golf van Oman. Iraanse en Amerikaanse troepen beschoten elkaar gisteren opnieuw bij de Straat van Hormuz. Ondanks de schermutselingen blijft het staakt-het-vuren volgens de Amerikaanse president Donald Trump van kracht.

Volgens het Libanese persagentschap ANI voert het Israëlische leger opnieuw een aanval uit ten zuiden van de Libanese hoofdstad Beiroet. De aanval volgt op 2 aanvallen op de autosnelweg die het zuiden van het land verbindt met Beiroet, in Saadiyat en Chouf. Beide plaatsen staan niet bekend als gebied waar Hezbollah traditioneel sterk staat. Het Verenigd Koninkrijk gaat een destroyer, de HMS Dragon, naar het Midden-Oosten sturen.

Dat zegt de Britse overheid. Een destroyer is een oorlogsschip ontworpen om grotere schepen te escorteren en te verdedigen. De HMS Dragon wordt gestuurd ter voorbereiding van een toekomstige internationale missie om scheepvaartverkeer in de Straat van Hormuz te beveiligen. De destroyer bevindt zich nu nog in de oostelijke Middellandse Zee, waar het de Britse basissen op Cyprus verdedigde.

De HMS Dragon gaat zich in het Midden-Oosten "pre-positioneren", zegt een woordvoerder van het Britse ministerie van Defensie.

"Dit past binnen een zorgvuldige planning die ervoor moet zorgen dat het Verenigd Koninkrijk, als onderdeel van een door Londen en Parijs geleide multinationale coalitie, klaar is om de straat te beveiligen zodra de omstandigheden dat toelaten. "Het Israëlische leger heeft opnieuw aanvallen uitgevoerd op buurland Libanon, ondanks het staakt-het-vuren dat nog steeds van kracht is.

De aanvallen vonden plaats op het zuiden van Libanon, waar eerder op de dag een oproep was gelanceerd door het Israëlische leger om onmiddellijk te evacueren. Volgens de Libanese autoriteiten werden een vader en dochter gedood. Het zou gaan om een Syrische man en zijn dochter van 12 jaar. Niet alleen Zuid-Libanon werd aangevallen.

Ook de snelweg bij de kuststad Saadiyat werd getroffen door verschillende luchtaanvallen. Die stad bevindt zich op zo'n 20 kilometer ten zuiden van hoofdstad Beiroet. Volgens lokale media waren 2 voertuigen het doelwit. Het Israëlische leger heeft opnieuw de inwoners van verschillende dorpen in het zuiden van Libanon opgeroepen om onmiddellijk te evacueren.

Er zijn aanvallen gepland tegen de pro-Iraanse militie Hezbollah, ondanks de wapenstilstand die nog van kracht is. Ondanks het staakt-het-vuren dat al sinds 17 april van kracht is, beschieten het Israëlische leger en de militante Libanese beweging Hezbollah elkaar nog dagelijks, vooral in het zuiden van Libanon. Israël heeft de controle in een grensstreek.

"Vanwege de schending van het staakt-het-vuren door de terroristische organisatie Hezbollah is het leger gedwongen om vastberaden te antwoorden", zegt een woordvoerder van het leger, Avichay Adraee. De woordvoerder riep negen dorpen op om "onmiddellijk" te evacueren. Inwoners moeten "minstens 1.000 meter afstand houden, in open gebied". In een eerder persbericht zegt het Israëlische leger dat het op meer dan 85 plaatsen Hezbollah aangevallen heeft "vanop grond en vanuit de lucht" de voorbije 24 uur.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft vrijdag verklaard dat hij "vanavond" een reactie van Iran verwacht op zijn laatste voorstel om de oorlog definitief te beëindigen.

"Ik zou vanavond een brief moeten ontvangen, dus we zullen wel zien hoe het loopt", zei de Amerikaanse president tegen journalisten in Washington. Nu de nacht in de Verenigde Staten is gevallen, lijkt het erop dat Iran nog niet heeft gereageerd. Dat melden Amerikaanse media.

Bij Israëlische luchtaanvallen op verschillende plaatsen in het zuiden van Libanon zijn vrijdag zeker 31 mensen om het leven gekomen. Dat meldt volgens nieuwszender Al Jazeera het Libanese staatspersbureau NNA. Al Jazeera heeft het over een van de dodelijkste dagen sinds de gevechten tussen Israël en Hezbollah op 2 maart weer oplaaiden. Onder meer in de zuidelijke districten Tyrus en Bent Jbeil vielen meerdere doden.

Eerder meldde het Libanese ministerie van Volksgezondheid dat onder de dodelijke slachtoffers 2 kinderen en 3 vrouwen waren. De civiele bescherming maakte ook bekend dat een van haar hulpverleners was omgekomen bij een luchtaanval op Zuid-Libanon. De Libanese militie Hezbollah eiste vrijdag de verantwoordelijkheid op voor 2 aanvallen op militaire basissen in het noorden van Israël, als reactie op de Israëlische luchtaanvallen. De door Iran gesteunde groepering zei aanvallen te hebben uitgevoerd met drones en raketten.

Het Israëlische leger verklaarde "1 schot te hebben neergehaald" en zei dat andere raketten in open terrein waren neergestort. Volgens het Iraanse staatspersagentschap Fars breken er "sinds een uur sporadisch" confrontaties uit tussen Iran en de Amerikaanse marine in de Straat van Hormuz. Fars geeft verder geen details en de berichtgeving is niet onafhankelijk geverifieerd. Het is dus onduidelijk op welke schaal er gevechten plaatsvinden.

Bij Amerikaanse aanvallen in en rond de Straat van Hormuz is afgelopen nacht een vrachtschip geraakt en in brand gevlogen. Daarbij vielen 10 gewonden en raakten 5 matrozen vermist, meldt een Iraanse regionale functionaris. De gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht en reddingsteams zoeken naar de overige bemanningsleden. Het is nog onduidelijk of het vrachtschip rechtstreeks werd geviseerd.

De pro-Iraanse militie Hezbollah heeft raketten afgevuurd op een militaire basis in het noorden van Israël. Dat zegt de groep zelf. Het is een vergelding voor een eerdere grote aanval van Israël op de Libanese hoofstad Beiroet, waarbij een kopstuk van Hezbollah is gedood. Het is niet duidelijk of er bij de aanvallen slachtoffers of schade zijn.

Vanuit Israël is daar nog niets over gezegd. Een Israëlische aanval op het Libanese dorp Toura heeft 4 doden geëist, onder wie 2 vrouwen. Dat heeft het ministerie van Volksgezondheid bekendgemaakt. Ondanks het staakt-het-vuren heeft Israël aanvallen uitgevoerd op verschillende plaatsen in Zuid-Libanon.

Het leger stuurde eerste evacuatiebevelen uit naar 7 dorpen, melden het Libanese persbureau ANI en correspondenten van het Franse persagentschap AFP. Ook voor de Israëlische burgers wordt het duidelijk dat het staakt-het-vuren wankelt. In de kustregio van Noord-Israël, die aan Libanon grenst, weerklonken op verschillende plaatsen luchtsirenes.dat het opnieuw 2 Iraanse schepen heeft uitgeschakeld. Het gaat om de Sea Star en de Sevda die zouden geprobeerd hebben een Iraanse haven in de Golf van Oman te bereiken.

De marine heeft een F-18-gevechtsvliegtuig ingezet dat "beide tankers heeft uitgeschakeld door met precisiemunitie de schoorstenen van beide schepen te vernietigen.

"Amerikaanse troepen in het Midden-Oosten blijven zich inzetten voor de volledige handhaving van de blokkade van schepen die Iran binnenvaren of verlaten", zegt admiraal Brad Cooper, commandant van CENTCOM. Iran is niet te spreken over de aanvallen van de Verenigde Staten afgelopen nacht. Het spreekt over een "grove schending" van het staakt-het-vuren. Voorlopig houdt dat bestand wel stand.

Dat zei ook de Amerikaanse president Trump. Het Amerikaanse leger meldde vanmorgen nog dat het aanvallen had uitgevoerd op Iran, nadat het bestookt werd door Iraanse raketten. Iran zei dan weer dat de Verenigde Staten het bestand hebben geschonden, omdat ze een Iraanse olietanker zouden hebben aangevallen. Bij Iraanse aanvallen zijn 3 gewonden gevallen in de Verenigde Arabische Emiraten.

Dat melden de lokale autoriteiten. Het land werd aangevallen ondanks een staakt-het-vuren tussen Iran en de VS dat exact een maand geleden werd afgesloten.

"De luchtverdediging heeft 2 ballistische raketten en 3 drones onderschept die vanuit Iran waren afgevuurd, waarbij 3 mensen lichtgewond geraakt", zegt het ministerie van Defensie van de VAE. Door een Israëlische aanval is er opnieuw een hulpverlener gedood. Dat meldt de civiele bescherming van Libanon. Het gaat om een ambulancier van het Islamitisch Gezondheidscomité, een organisatie gelieerd aan het pro-Iraanse Hezbollah.

De hulpverlener werd gisteren gedood. Het is niet de eerste keer dat hulpverleners worden gedood tijdens de oorlog tussen Israël en Libanon. De Wereldgezondheidsorganisatie sprak woensdag nog over "152 geverifieerde aanvallen op gezondheidsvoorzieningen, waarbij 103 doden en 241 gewonden" zijn gevallen sinds het begin van de oorlog op 2 maart. Volgens Amerikaanse media heeft de Amerikaanse president Trump de operatie om schepen te begeleiden in de Straat van Hormuz gepauzeerd na druk van enkele Golfstaten.

NBC News laat op basis van 2 Amerikaanse bronnen weten dat Saudi-Arabië de Verenigde Staten heeft verboden gebruik te maken van een luchtmachtbasis en het Saudische luchtruim ter ondersteuning van het zogenoemde 'Project Freedom'. The Wall Street Journal meldt dat ook Koeweit het Amerikaanse leger de toegang tot zijn bases en luchtruim heeft ontzegd. De beperkingen kwamen er nadat hoge Amerikaanse functionarissen de Iraanse vergeldingsacties op de missie hadden geminimaliseerd, aldus de WSJ.

Volgens de krant veroorzaakte het geschil de grootste breuk in de militaire banden tussen de VS en Saudi-Arabië in jaren. Trump schortte de operatie dinsdag onverwacht "voor korte tijd" op, "op verzoek van Pakistan en andere landen" om te bekijken of er een akkoord met Iran kan worden bereikt. Volgens de WSJ hebben Saudi-Arabië en Koeweit hun beperkingen inmiddels weer ingetrokken.

In de Straat van Hormuz en de Perzische Golf liggen naar schatting nog steeds 1.500 schepen te wachten om door de zeestraat te varen. De Japanse autobouwer Toyota heeft zijn nettowinst in het voorbije boekjaar met bijna een vijfde zien dalen. Toyota boekte een nettowinst van 3.848,1 miljard yen , 19,2 procent minder dan in het boekjaar ervoor. Onder meer de zware invoerheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump instelde, wogen op de cijfers.

En ook dit jaar verwacht Toyota opnieuw een winstdaling van 22 procent, door de impact van de oorlog in het Midden-Oosten. Door die oorlog verloopt de bevoorrading van onder meer aluminium moeilijker.

"De luchtverdediging van de Verenigde Arabische Emiraten onderschept opnieuw raket- en droneaanvallen uit Iran. Dat heeft het ministerie van Defensie gemeld. Volgens het ministerie gaat het om ballistische raketten, kruisraketten en drones die vanuit Iran op het land worden afgevuurd.

"De geluiden die in verschillende delen van het land te horen waren, zijn het gevolg van onderscheppingen", aldus het ministerie op X. Eerder deze week zeiden de VAE ook al dat ze werden aangevallen door raketten en drones vanuit Iran, na 4 weken van relatieve kalmte onder een staakt-het-vuren. Iran ontkende dat het die aanvallen zou hebben uitgevoerd. Het staakt-het-vuren tussen de Verenigde Staten en Iran is nog steeds van kracht, ondanks aanvallen op Amerikaanse marineschepen en Iraanse militaire doelen.

Dat heeft de Amerikaanse president Donald Trump gezegd aan journalisten.

"Ze zijn lichtzinnig met ons omgegaan. We hebben ze weggevaagd. Ik noem dat een kleinigheid", stelde de Amerikaanse president, die Iran op sociale media opriep om snel een akkoord te ondertekenen. De beschietingen vonden plaats terwijl de VS wachten op een reactie van Teheran op het voorstel om de oorlog te beëindigen.

"Als er geen staakt-het-vuren meer is, hoef ik je dat niet te laten weten", zei Trump. "Dan moet je gewoon kijken naar die ene grote gloed die uit Iran komt. Ze tekenen die overeenkomst maar beter snel.

"Het Amerikaanse leger zegt aanvallen te hebben uitgevoerd op Iran nadat Amerikaanse schepen werden beschoten. Iran meldde dat de Verenigde Staten het staakt-het-vuren hadden geschonden met aanvallen op Iraanse tanker en een ander schip "in samenwerking met andere landen in de regio". Het Amerikaanse leger meldt dan weer dat het Iraanse aanvallen op verschillende schepen heeft afgeslagen.

Het Amerikaanse Central Command heeft "inkomende dreigingen onschadelijk gemaakt en zich gericht op Iraanse militaire installaties die verantwoordelijk waren voor aanvallen op Amerikaanse troepen, waaronder lanceerinstallaties voor raketten en drones, commandoposten en knooppunten voor inlichtingen, bewaking en verkenning", klinkt het in een verklaring op X. Een woordvoerder van het hoogste militaire commando van Iran stelde in een verklaring, die door de staatsmedia werd verspreid, dat de Verenigde Staten schepen in de buurt van de Straat van Hormuz onder vuur hadden genomen. Het Iraanse leger "sloeg onmiddellijk terug door Amerikaanse marineschepen aan te vallen".

De Verenigde Staten zullen opnieuw commerciële schepen begeleiden in de Straat van Hormuz, melden Amerikaanse media. De voorbereidingen voor de heropstart zouden gestart zijn, schrijft The Washington Post. De VS stopten voorlopig met "Project Freedom" op 5 mei, amper één dag nadat de operatie officieel was gestart. Trump kondigde de pauze zelf aan via Truth Social.

Volgens hem was dat tijdelijk, om ruimte te laten voor onderhandelingen met Iran. Een vertrouwelijke CIA-analyse die deze week aan beleidsmakers van de Amerikaanse regering werd bezorgd, concludeert dat Iran een Amerikaanse zeeblokkade minstens 3 tot 4 maanden kan overleven voordat het met ernstigere economische problemen te maken krijgt. Dat vertellen bronnen aan het Amerikaanse nieuwsmedium The Washington Post. Die vaststelling lijkt nieuwe vragen op te roepen over het optimisme van president Donald Trump om de oorlog snel te beëindigen.

De analyse van de Amerikaanse inlichtingendiensten stelt ook dat Teheran ondanks weken van zware Amerikaanse en Israëlische bombardementen nog steeds aanzienlijke capaciteit heeft op het vlak van ballistische raketten, aldus 3 van de betrokken personen. Iran beschikt nog over ongeveer 75 procent van zijn vooroorlogse voorraad mobiele lanceerinrichtingen en ongeveer 70 procent van zijn vooroorlogse rakettenvoorraden, zei een Amerikaanse functionaris. Trump schetste woensdag in het Oval Office een rooskleuriger beeld.

Over Iran zei hij: "Hun raketten zijn grotendeels vernietigd, ze hebben waarschijnlijk nog 18 à 19 procent over, maar dat is niet veel in vergelijking met wat ze hadden.

" Daarmee spreekt hij het rapport van zijn eigen inlichtingendienst dus tegen. Donald Trump acht het "heel goed mogelijk" dat er een akkoord met Iran wordt bereikt, nadat er volgens hem de afgelopen 24 uur "zeer goede gesprekken" hebben plaatsgevonden.

"We hebben de afgelopen 24 uur zeer goede gesprekken gevoerd, en het is zeer goed mogelijk dat we tot een akkoord komen", zei de Amerikaanse president woensdag tijdens een gesprek met journalisten in het Oval Office. Een hoge commandant van de elite-eenheid van Hezbollah zou zijn omgekomen bij een Israëlische aanval die gericht was op de zuidelijke buitenwijken van Beiroet. Het is de eerste Israëlische aanval op de hoofdstad van Libanon sinds de start van het staakt-het-vuren.

"Malek Ballout, commandant van de operaties van de al-Radwaneenheid, is omgekomen", meldt een bron dicht bij de pro-Iraanse groepering aan AFP. De Amerikaanse marine meldt dat het een schip onder Iraanse vlag heeft "uitgeschakeld". Dat schip zou geprobeerd hebben om naar een Iraanse haven te varen en dat is volgens de Amerikanen een schending van hun blokkade. Het gaat om de Hasna, een olietanker, die naar een Iraanse haven in de Golf van Oman onderweg was.

"Amerikaanse troepen hebben meermaals waarschuwingen uitgevaardigd en het Iraanse schip geïnformeerd dat het de Amerikaanse blokkade zou schenden". "Nadat de bemanning van de Hasna herhaaldelijke waarschuwingen had genegeerd, hebben Amerikaanse troepen het roer van de tanker onklaar gemaakt door meerdere schoten af te vuren met het 20 mm-kanon van een F-18 van de Amerikaanse marine. De Hasna vaart niet langer richting Iran.

"meldt de Franse president Emmanuel Macron dat hij een telefoongesprek heeft gehad met de Iraanse president Mahmoud Pezeskhian. Macron heeft "alle partijen" opgeroepen "om de blokkades van de Straat van Hormuz op te heffen, zonder enige vertraging en zonder voorwaarden". Daarnaast uit Macron zijn "diepe zorgen over de voortgaande escalatie" tussen de VS en Iran. Hij veroordeelt ook "de aanvallen tegen de infrastructuur en schepen van de Emiraten". Macron en Pezeshkian hebben ook gesproken over de missie die Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk op poten willen stellen na een vredesakkoord om de veilige en vrije doorvaart van de Straat van Hormuz te verzekeren.

"Het zal zich van nature onderscheiden van de strijdende partijen. De positionering van het vliegdekschip Charles de Gaulle past in deze context", aldus Macron. De Franse president Emmanuel Macron tijdens een toespraak voor een bijeenkomst van de Europese Politieke Gemeenschap in Armenië, begin deze week.

In de havenstad Tyrus, in Libanon, zijn er 2 doden vanonder het puin gehaald na Israëlische aanvallen. Dat meldt Al Jazeera op basis van het staatspersagentschap van Libanon. Ze zaten in een auto toen ze werden bestookt door Israëlische luchtaanvallen. Eerder zijn er ook al minstens 4 doden gevallen bij andere Israëlische aanvallen in Libanon.

Het geweld laait er weer op, want beide kanten bestoken elkaar na beschuldigingen over en weer over schendingen van het fragiele staakt-het-vuren. Een rookpluim na een Israëlische aanval op het Libanese dorp Rihan, in het zuiden van het land. In totaal zijn al zeker 6 mensen gedood bij Israëlische aanvallen op Libanon. Eerder zijn ook 2 Israëlische militairen gewond geraakt bij Hezbollah-aanvallen.

Een officieel antwoord is er voorlopig niet, maar Iran zou wel al sceptisch zijn over het Amerikaanse memorandum dat als kader moet dienen voor een groterwishlist dan een reëel voorstel". Een andere bron zegt dan weer dat de dreigementen van Trump om opnieuw te bombarderen "niet doeltreffend zijn en de situatie voor de Amerikanen alleen maar zal verslechteren".

De pro-Iraanse militie Hezbollah beweert dat het verschillende aanvallen heeft uitgevoerd op Israëlische militairen in het zuiden van Israël als vergelding voor de Israëlische aanvallen op burgers wat volgens hen een schending is van hetHet geweld in de regio laait zo weer op, want Israël heeft rond de middag ook aangekondigd dat het aanvallen heeft uitgevoerd op Libanon als vergelding voor de aanvallen van Hezbollah. - het grootste ter wereld - heeft de Middellandse Zee verlaten.

Dat is te zien op de monitoringswebsite MarineTraffic. Het schip is onderweg naar de thuishaven in Norfolk, in de Amerikaanse staat Virginia aan de oostkust. De USS Gerald Ford werd maar liefst 10 maanden ingezet in het Midden-Oosten, de langste inzet van een Amerikaans vliegdekschip sinds de. Het vertrek verzwakt wel de militaire capaciteit van de VS in de regio.

Er blijven wel een 20-tal andere marineschepen in het Midden-Oosten, onder meer de vliegdekschepen USS Abraham Lincoln en USS George Bush.. Zo brak een brand uit in de wasserij van het schip, waarbij 2 opvarenden gewond raakten. De slaapvertrekken van 600 bemanningsleden waren ook een tijdlang onbruikbaar. Het Franse vliegdekschip Charles de Gaulle is onderweg naar de Rode Zee en de Golf van Aden.

De verplaatsing is in het kader van, opgezet door Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, om na een vredesakkoord tussen de VS, Israël en Iran de veilige doorvaart van schepen in deHet schip is vanmorgen door het Suezkanaal gevaren, meldt het Franse leger. Dat kanaal in Egypte verbindt de Middellandse Zee met de Rode Zee.

De Charles de Gaulle lag al enkele weken voor anker bij Cyprus als deel van een defensieve missie om het eiland te beschermen tegen Iraanse droneaanvallen op een Britse basis op het eiland. De Charles de Gaulle is het enige vliegdekschip van Frankrijk en werd in 2001 in dienst genomen. Het is na de Britse HMS Queen Elizabeth het grootste marineschip in Europa.

Het kan 4 à 5 maanden op zee blijven.opnieuw gedreigd met bombardementen op Iran, als beide partijen er niet in slagen een vredesakkoord te bereiken. Die zouden "veel groter en intenser zijn" dan voorheen, klinkt het.

Een akkoord zou leiden tot "een einde van "de inmiddels legendarische "Epic Fury" en zal ervoor zorgen dat de Straat van Hormuz voor iedereen open is, ook Iran", aldus Trump.van Iran zegt dat het weer mogelijk zou moeten zijn voor schepen om "veilig" door de Straat van Hormuz te varen. Dat melden Iraanse staatsmedia. Dat kan, klinkt het, omdat de VS "Project Freedom" heeft opgeschort, waarbij de VS schepen zou begeleiden door de zeestraat.

Dat was tegen de zin van Iran en leidde tot nieuwe spanningen tussen beide landen. Trump heeft die operatie tijdelijk stopgezet om naar eigen zeggen onderhandelingen tussen de VS en Iran mogelijk te maken. De ontwikkelingen in de onderhandelingen tussen de Verenigde Staten en Iran hebben een positieve invloed op de olieprijs. De prijs voor een vat Brent-olie, de maatstaf in de wereldhandel, zakt onder de symbolische grens van 100 dollar.

Vanmorgen is de prijs met 9,31% gezakt tot 99,64 dollar per vat Brent-olie. De Amerikaanse tegenhanger, een vat West Texas intermediate, daalde met 10,7% tot 91,33 dollar.dat het begonnen is met aanvallen op verschillende Hezbollah-doelwitten in het zuiden van Libanon. Volgens het Libanese ministerie van Volksgezondheid zijn er al zeker 4 doden gevallen door een Israëlische luchtaanval. De aanvallen van Israël lijken een reactie te zijn op eerdere aanvallen van Hezbollah.

Daarover heeft Israël gezegd dat Hezbollah drones en raketten heeft gelanceerd op Israëlische militairen in het zuiden van Libanon. 2 drones zijn neergekomen in de nabijheid van enkele militairen, waardoor 2 militairen gewond zijn geraakt. Eerder vanmorgen had Israël nieuwe evacuatiebevelen uitgevaardigd voor minstens 12 steden en dorpen in het zuiden van Libanon, ook ten noorden van de Litani-rivier. Dat is buiten de "gele zone" die Israël in het zuiden had opgesteld als de zone die zij controleren.

In Libanon geldt officieel een staakt-het-vuren, maar de voorbije dagen en weken is dat fragiele bestand meermaals geschonden door zowel Israël als Hezbollah. De Franse president Emmanuel Macron zegt dat "Frankrijk nooit het doelwit was" van de aanval op het containerschip San Antonio van de Franse rederij CMA CGM, dat onder Maltese vlag vaart. Dat schip werd gisterenavond door een projectiel van onbekende afkomst aangevallen. Daarbij zijn verschillende gewonden gevallen en is het schip beschadigd geraakt.

Meer details over de aard van de verwonding en de grootte van de schade zijn er niet.

"De schoten die gisteren zijn afgevuurd, tonen duidelijk aan dat de situatie gevaarlijk blijft", klinkt het bij de Franse regering. Frankrijk benadrukt ook dat de bemanning voornamelijk Filipijns is en het schip onder Maltese vlag vaart.meldt dat het Witte Huis gelooft dicht bij een akkoord te zijn over een memo met enkele belangrijke kwesties om uiteindelijk tot een vredesakkoord te komen. Axios schrijft dat op basis van 2 Amerikaanse functionarissen en 2 andere bronnen.

Persbureau Reuters zegt dat een Pakistaanse bron het verhaal bevestigt. Het zou gaan om een memo van één pagina die een soort kader moet vormen voor verdere onderhandelingen. Zo zou Iran zich moeten toeleggen op een moratorium op uraniumverrijking. Dat wil zeggen dat Iran de verrijking van uranium stopzet of opschort.

De VS zou de sancties op Iran opschorten en miljarden aan bevroren Iraanse tegoeden vrijgeven. Verder moet ook de vrije doorgang van schepen door de Straat van Hormuz gewaarborgd worden. Beide landen zouden dus hun blokkades moeten stopzetten. De oorlog in het Midden-Oosten zet druk op de resultaten van Brussels Airlines.

Dat blijkt uit de publicatie van de resultaten over het eerste kwartaal. Het conflict maakte de brandstofkost voor het bedrijf 14 procent duurder. De Pakistaanse premier Shehbaz Sharif uit zijn dankbaarheid voor Trumps "moedige leiderschap en zijn tijdige aankondiging betreffende de opschorting van Project Freedom in de Straat van Hormuz.

" Volgens Sharif zal dit "in deze gevoelige periode een belangrijke bijdrage leveren aan het bevorderen van de regionale vrede, stabiliteit en verzoening", schrijft hij in Pakistan heeft zich de voorbije periode ingezet als bemiddelaar tussen de VS en Iran omwille van de goede banden met zowel Washington als Teheran. "Wij hebben er alle vertrouwen in dat het huidige momentum zal leiden tot een duurzame overeenkomst die blijvende vrede en stabiliteit voor de regio en daarbuiten waarborgt", aldus Sharif.

Tijdens een bezoek van de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Araghchi aan China, roept zijn Chinese ambtsgenoot op om te onderhandelen met de Verenigde Staten.

"China is van mening dat er onmiddellijk een volledige stopzetting van de gevechten moet worden bereikt, dat een hervatting van de gevechten onaanvaardbaar is én dat het essentieel blijft om te blijven onderhandelen", klinkt het. "We zullen ons uiterste best doen om onze legitieme rechten en belangen tijdens deze onderhandelingen te verdedigen", reageert Araghchi in een persbericht. "We accepteren alleen een eerlijke en alomvattende overeenkomst", klinkt het.

De Iraanse en Chinese ministers van Buitenlandse Zaken tijdens een overleg in de Chinese hoofdstad Peking. China is een belangrijke handelspartner voor Iran, zeker op het vlak van olie. De oorlog in Iran en de blokkade van de Straat van Hormuz hebben de levering van olie aan China onder druk gezet. Daarom probeert China zich steeds meer te profileren als een diplomatieke bondgenoot en schakel om een langdurig staakt-het-vuren of zelfs vredesakkoord tussen de VS en Iran te bereiken.

Het Israëlische leger heeft een bevel uitgevaardigd voor de evacuatie van 12 dorpen in het zuiden van Libanon. Sommigen daarvan liggen ook boven de Litani-rivier, die tot nu toe altijd een soort natuurlijke grens was voor het offensief van het Israëlische leger in het zuiden van Libanon. Het leger eist dat de inwoners hun huizen verlaten, omdat Hezbollah - de pro-Iraanse militante groep - het staakt-het-vuren volgens hen heeft geschonden.

Burgers die zich in de buurt van Hezbollah-strijders of -faciliteiten bevinden, zijn in gevaar, klink het. Het containerschip "San Antonio", dat vaart onder Maltese vlag, maar eigendom is van de Franse rederij CMA CGM, is gisteren "het doelwit geweest van een aanval" in de Straat van Hormuz. Dat meldt de rederij zelf aan AFP. Door de aanval zijn er gewonden gevallen die "zijn geëvacueerd en verzorgd" en heeft het schade aan het schip berokkend.

De aanval vond plaats rond 20.30 uur, blijkt uit gegevens van het Britse maritieme veiligheidsagentschap UKTMO. Dat geeft nog mee dat het schip werd geraakt door "een projectiel van onbekende oorsprong".

"Project Freedom wordt voor korte tijd stopgezet om te bekijken of een overeenkomst kan worden afgerond en ondertekend.

" Dat schrijft president Donald Trump op zijn platform Truth Social, over Trump neemt die beslissing door "de grote vooruitgang die is geboekt in de richting van een volledig en definitief akkoord met vertegenwoordigers van Iran". De blokkade van de Straat van Hormuz blijft volgens hem wel volledig van kracht. Tussen Iran en de VS is er op dit moment een broos staakt-het-vuren van kracht.

'Operation Freedom' was volgens Trump een "humanitaire actie" om schepen die niks met de oorlog te maken hebben uit de regio weg te leiden. Enkele uren eerder had de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio nog laten weten dat de offensieve fase van het conflict voorbij is, en dat de VS net zou inzetten op 'Project Freedom'. De offensieve fase van het conflict tussen de Verenigde Staten en Iran is voorbij.

Dat heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio gezegd tijdens een persconferentie in het Witte Huis.

"We hebben de doelstellingen van operatie 'Epic Fury' , gehaald", verklaarde hij. Volgens Rubio wil president Donald Trump nu liefst een deal met Iran sluiten, inclusief een overeenkomst over hoe de Straat van Hormuz volledig kan worden heropend.

"De VS zetten zich in om schepen door de Straat van Hormuz te loodsen als een gunst aan de wereld", zei Rubio daarover. Het Iraanse staatsmedium Press TV meldt dat Iran een nieuw mechanisme heeft geïntroduceerd om de doorvaart door de Straat van Hormuz te regelen. Alle schepen die door de zeestraat willen passeren, zullen volgens Press TV een officiële mail krijgen met allerlei regels waaraan ze zich vooraf moeten houden. Dit mechanisme zou nu al van kracht zijn.

Nu Iran voor de 2e dag op rij doelwitten in de Golfregio aanvalt, rijst de vraag of Iran daarmee het staakt-het-vuren schendt. Voorlopig houdt de Amerikaanse regering vol dat het bestand voorlopig standhoudt. President Donald Trump krijgt tijdens een persmoment in het Witte Huis vragen over de schendingen van een staakt-het-vuren. De wereld zal "snel genoeg" merken als Iran het staakt-het-vuren schendt, wanneer dat is laat Trump voorlopig in het midden.

De Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth zei tegen journalisten in het Witte Huis dat de operatie "Project Freedom" nog steeds aan de gang is. Volgens hem zorgen de Verenigde Staten ervoor dat ze controle hebben over de zeestraat, iets wat ze volgens hem ook effectief hebben bereikt. Hij zei dat Iran uiteindelijk een keuze moet maken en dat het land weet dat de VS zich in een sterke positie bevindt.

De Verenigde Staten hopen dat Iran een verstandige beslissing neemt. De Verenigde Arabische Emiraten zijn momenteel bezig met het onderscheppen van een nieuwe golf aanvallen vanuit Iran. Volgens het ministerie van Defensie worden ballistische raketten, kruisraketten en drones actief uit de lucht gehaald door de luchtverdedigingssystemen van het land. Ooggetuigen en eerste meldingen bevestigen dat verschillende Iraanse projectielen al zijn neergehaald.

De aanval komt minder dan 24 uur na eerdere Iraanse strikes op de Golfstaat, wat wijst op een snelle escalatie van de spanningen in de regio. De Emiraten benadrukken dat hun defensiesystemen operationeel zijn en de situatie onder controle proberen te houden, terwijl de dreiging vanuit Iran aanhoudt. De volgende dagen zullen nog meer schepen door de Straat van Hormuz kunnen varen. Dat verwacht de Amerikaanse legerchef Dan Caine.

Het Amerikaanse leger is ook klaar om de aanvallen tegen Iran te hervatten, zegt hij, maar tot nu toe zijn de Iraanse aanvallen daarvoor niet ernstig genoeg. Hegseth stelt dat het staakt-het-vuren tussen de VS en Iran nog steeds van kracht is, ondanks spanningen in en rond de Straat van Hormuz. Hij benadrukt dat de Verenigde Staten geen escalatie zoeken en geen nieuwe oorlog willen starten.

Volgens hem is de huidige militaire operatie van de VS vooral bedoeld om de situatie op zee onder controle te houden en de scheepvaart te beschermen. Tegelijk zegt hij dat de VS militair aanwezig blijft en klaarstaat om te reageren als Iran het staakt-het-vuren zou schenden. Hij waarschuwt dat elke aanval op commerciële scheepvaart of pogingen om de zeestraat te blokkeren gezien zullen worden als een overtreding van de afspraken.

De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken heeft gezegd dat de situatie in de Straat van Hormuz toont dat er geen militaire oplossing is voor een politieke crisis. De VS en Iran proberen allebei om de controle over de Straat van Hormuz in handen te krijgen. De Amerikaanse president Trump kondigde aan dat het Amerikaanse leger schepen die vastzitten aan de Straat van Hormuz zou helpen met de doorvaart. Maar volgens Iran zou dat niet zonder gevolgen blijven.

Iran heeft gisteren voor de eerste keer sinds het staakt-het-vuren weer raketten en drones afgevuurd op de Verenigde Arabische Emiraten. Daar is een grote Amerikaanse legerbasis.

"De VS moet oppassen dat ze niet weer in het moeras getrokken worden door kwaadwilligen, net als de Verenigde Arabische Emiraten", zegt de Iraanse buitenlandminister ook nog. Iraanse media weerleggen dat de VS Iraanse militaire bootjes heeft aangevallen in de Straat van Hormuz. De Amerikaanse president Trump zei eerder dat de VS 7 van die bootjes had vernield. Iran zegt nu dat er 2 kleinere vrachtschepen zijn aangevallen door de VS, en dat daarbij 5 burgerslachtoffers zijn gevallen.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky is in Bahrein aangekomen voor gesprekken over "veiligheidssamenwerking". Dat heeft een bron binnen de Oekraïense delegatie gemeld aan het persagentschap AFP.

"We zijn geland. Het doel van het bezoek is veiligheidssamenwerking", verklaart de bron, zonder in detail te treden. Sinds de start van de oorlog op 28 februari hebben verschillende Golfstaten de hulp van Oekraïne ingeroepen om Iraanse drones en raketten neer te halen die op hun grondgebied zijn afgevuurd. Rusland maakt namelijk al langer gebruik van Iraanse drones in Oekraïne.

In een bericht op X veroordeelt Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen de aanvallen van Iran op de Verenigde Arabische Emiraten.

"Deze aanvallen zijn totaal onaanvaardbaar en zijn een duidelijke schending van de soevereiniteit en het internationaal recht. " "De veiligheid in de regio heeft rechtstreekse gevolgen voor Europa", aldus Von der Leyen. "We zullen dus nauw blijven samenwerken met onze partners aan een de-escalatie en een diplomatieke oplossing, om een einde te maken aan de brute acties van het Iraanse regime, zowel tegen zijn buurland als tegen zijn eigen bevolking.

"In een post op zijn socialmediaplatform Truth Social zegt de Amerikaanse president Trump dat Iran verschillende schepen heeft aangevallen in de Straat van Hormuz. Het gaat onder meer om een schip van een Zuid-Koreaanse rederij.

"Misschien is het tijd voor Zuid-Korea om deel te nemen aan de missie", suggereert Trump, waarbij hij verwijst naar de Amerikaanse operatie om commerciële schepen te escorteren door de zeestraat. "We hebben 7 kleine bootjes vernield. Dat is alles wat ze nog hebben", aldus Trump die al meermaals beweerde dat de Iraanse marine is vernietigd.

"Er is naast het Zuid-Koreaanse schip geen schade", gaat hij verder. De Verenigde Arabische Emiraten zeggen dat de aanvallen vanuit Iran "een gevaarlijke escalatie" zijn en dat ze zich het recht voorbehouden om de aanvallen te beantwoorden. Op de Iraanse staatstelevisie klinkt het dan weer dat "Iran geen enkel plan had om de Verenigde Arabische Emiraten aan te vallen.

"Ook de Golfstaat Oman meldt dat er 2 gewonden zijn gevallen nadat een appartementsgebouw het doelwit is geworden van een aanval. In de Verenigde Arabische Emiraten is brand uitgebroken na een Iraanse droneaanval op een olie-installatie. Dat melden de autoriteiten. De brand woedt in een industriezone in de havenstad Fujairah, aan de oostkust van Dubai.

Het ministerie van Defensie van de Verenigde Arabische Emiraten meldt dat zijn leger 3 raketten uit Iran heeft onderschept. Er was ook nog een 4e raket, maar die is neergestort in zee. Eerder werd al voor de 2e keer vandaag een alarm afgekondigd in het land. Het is niet duidelijk of het gaat om één of meerdere aanvallen én of Iran het op de Golfstaat heeft gemunt.

De Verenigde Arabische Emiraten, een Golfstaat nabij de Straat van Hormuz en Iran, heeft opnieuw gealarmeerd voor een mogelijke raketaanval. Het is niet duidelijk waarom het alarm weer afgaat. Het is al de tweede keer vandaag, nadat er de afgelopen weken geen enkele werd afgekondigd, dankzij het staakt-het-vuren tussen Iran, de VS en Israël. Het vorige alarm werd na enkele minuten alweer opgeheven.

Er was geen sprake van schade of slachtoffers. Eerder had Iran wel al beweerd dat het aanvallen heeft uitgevoerd op Amerikaanse marineschepen in de Straat van Hormuz omdat die commerciële schepen zouden willen begeleiden door de geblokkeerde zeestraat. Volgens Zuid-Korea heeft een explosie plaatsgevonden op een schip in de Straat van Hormuz dat onder de Panamese vlag vaart, maar wel eigendom is van de Zuid-Koreaanse rederij HMM. Daarna is er een brand ontstaan, klinkt het.

De overheid onderzoekt nu of het schip is aangevallen. Voorlopig is er geen sprake van slachtoffers, de brand vond plaats in de motorruimte. Er zijn 24 bemanningsleden aan boord, onder wie 6 Zuid-Koreanen. De Iraanse Revolutionaire Garde, het eliteleger van Iran, ontkent dat er de voorbije uren schepen door de Straat van Hormuz zijn gepasseerd.

Dat heeft het Amerikaanse leger enkele uren geleden nochtans wel beweerd.

"De beweringen van de Verenigde Staten zijn ongegrond en dus leugens", aldus de Garde in een verklaring via het Iraanse staatspersagentschap Tasnim. De Iraanse staatstelevisie meldt dat Iran een raketaanval heeft uitgevoerd op schepen van de Amerikaanse marine in de Straat van Hormuz. Iran had daar eerder vandaag al voor gewaarschuwd als de Amerikanen de zeestraat zouden binnenvaren om commerciële schepen te escorteren.

De Verenigde Staten ontkennen dat zo'n aanval heeft plaatsgevonden, maar de Verenigde Arabische Emiraten hebben kort geleden wel een waarschuwing uitgegeven voor een raketaanval. Die waarschuwing is nu opgeheven, de situatie zou opnieuw veilig zijn. Dat melden getuigen aan het persagentschap Reuters. In de Verenigde Arabische Emiraten gaat een alarm af voor een raket.

Dat melden verschillende persagentschappen. Het is onduidelijk of de raket op de Golfstaat is gericht en waar die vandaan komt. Het is alleszins de eerste keer dat het alarm geactiveerd wordt sinds het staakt-het-vuren tussen Iran, Israël en de VS."2 onder Amerikaanse vlag varende koopvaardijschepen zijn met succes door de Straat van Hormuz gevaren en zetten hun reis veilig voort.

" Dat meldt het Centraal Commando van het Amerikaanse leger via X. Volgens de marine van de VS zijn 2 gevechtsschepen momenteel in de Arabische Golf actief, ter ondersteuning van Project Freedom, om het scheepvaartverkeer weer op gang te brengen. Als eerste stap zouden dus 2 handelsschepen door de zeestraat gevaren zijn. De bemanning van een door de VS in beslag genomen Iraans containerschip is in Pakistan aangekomen. De 22 bemanningsleden zouden vandaag aan de Iraanse autoriteiten worden overgedragen.

De Touska was ruim 2 weken geleden door Amerikaanse strijdkrachten in het kader van de zeeblokkade aangehouden. Het Iraanse leger had de VS na de aanval beschuldigd van "gewapende piraterij op zee". Pakistan verwelkomt de overdracht als een vertrouwenwekkende maatregel tussen de strijdende partijen. Het Zuid-Aziatische land had zich de afgelopen maanden onderscheiden als bemiddelaar tussen de VS en Iran.

Iran heeft de Verenigde Staten opgeroepen om "een redelijke aanpak te volgen" en af te zien van hun "buitensporige eisen". Dat zegt het land nadat het een reactie uit Washington had gekregen op zijn nieuwe voorstel in het kader van de vredesonderhandelingen.

"Het is onze prioriteit om een einde te maken aan de oorlog, maar we kunnen de lessen uit het verleden niet negeren. We hebben tweemaal onderhandeld over de nucleaire aspecten en tegelijkertijd zijn we aangevallen door de Verenigde Staten”, verklaarde de woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Esmaïl Baghaï.

"De andere partij moet een redelijke aanpak volgen en afzien van buitensporige eisen ten aanzien van Iran", voegde hij eraan toe tijdens zijn wekelijkse persconferentie, die werd uitgezonden op de staatstelevisie. Frankrijk zal niet deelnemen aan 'Project Freedom', de missie van de VS in de Straat van Hormuz. Dat zegt de Franse president Emmanuel Macron tijdens een bijeenkomst van de Europese Politieke Gemeenschap .

"We zullen niet deelnemen aan welke gewelddadige operaties dan ook, temeer daar het kader daarvoor mij niet duidelijk lijkt. " Vooralsnog is onduidelijk welke landen moeten deelnemen aan de missie. "Wat we willen is een gecoördineerde heropening door de VS en Iran - dat is de enige manier waarop de Straat van Hormuz weer open kan", aldus Macron. Samen met het Verenigd Koninkrijk overweegt Frankrijk een eigen operatie in het gebied.

De Iraanse strijdkrachten hebben de Amerikaanse marine gewaarschuwd om de Straat van Hormuz niet binnen te varen. Als de Amerikanen dat toch doen, dreigt de krijgsmacht met een aanval. Dat melden Iraanse staatsmedia.

"We hebben herhaaldelijk gezegd dat de veiligheid van de Straat van Hormuz in onze handen ligt en dat de veilige doorgang van schepen moet worden gecoördineerd met onze strijdkrachten", klinkt het bij een Iraanse militaire topman. Als de Amerikaanse marine niet wegblijft uit de strategische zeestraat, zullen de troepen naar eigen zeggen "hard reageren" op elke vorm van bedreiging. Israël heeft opnieuw een evacuatiebevel uitgevaardigd voor 4 dorpen in het zuiden van Libanon.

Dat schrijven Israëlische media, waaronder de Times of Israël. Het Israëlische leger dreigt namelijk met een nieuwe aanval.

"Gezien de schendingen van het staakt-het-vuren door de terreurorganisatie Hezbollah, ziet het IDF zich genoodzaakt met geweld op te treden tegen deze organisatie en is het niet van plan u kwaad te doen", waarschuwt Adraee. "Dit laat zien hoe verschrikkelijk dit regime is", zegt Damon Golriz, Iran-deskundige en geopolitiek analist bij het Haagsch Instituut GeopolitiekNu, over de 3 mannen die geëxecuteerd werden in Iran. "Ze houden niet alleen de wereldeconomie in hun greep, maar ook de Iraanse bevolking.

Deze executies hebben maar één doel: de mensen bang maken om weer op straat te gaan", vertelt hij in De Ochtend. Over de executies is volgens Golriz ook heel weinig verontwaardiging in het Westen.

"Het gaat heel erg over de Straat van Hormuz. Dat blijkt ook in de gesprekken die gevoerd worden tussen de Europese landen en de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken.

" "Op het moment dat het over geopolitieke en geostrategische onderwerpen gaat, worden mensenrechten helemaal niet serieus genomen. Er wordt niet eens gezegd: 'jullie moeten hiermee stoppen of er volgen sancties.

'"3 mannen die deelnamen aan de antiregeringsprotesten van januari zijn door Iran geëxecuteerd. Dat schrijven lokale media. De executies zijn een direct gevolg van de onrust die eerder dit jaar uitbrak tegen de zittende regering.

"Mehdi Rassouli en Mohammad Reza Miri, Mossad-agenten die betrokken waren bij de rellen in januari in Mashhad, verantwoordelijk voor wijdverbreid geweld en de dood van een lid van de veiligheidstroepen, zijn opgehangen", zo meldde de Mizan, de Iraanse rechterlijke macht, op zijn site. Volgens Mizan werd ook Ebrahim Dolatabadi, een van de belangrijkste aanstichters van de rellen in Mashhad, terechtgesteld.

De eerste 2 mannen zouden molotovcocktails en wapens ingezet hebben, mensen hebben aangezet tot moord en zelf hebben deelgenomen aan de moord op een veiligheidsagent. De 3e terechtgestelde zou meerdere leden van de veiligheidstroepen om het leven gebracht hebben, zo schrijft Mizan. Hoewel president Donald Trump met de lancering van 'Project Freedom' aankondigde dat schepen veilig door de geblokkeerde zeestraat geloodst zullen worden, nuanceren Amerikaanse functionarissen tegenover nieuwssite Axios de invulling van die missie.

Volgens hen is er geen sprake van een automatische begeleiding waarbij marineschepen zij aan zij varen met de handelsschepen. De schepen van de Amerikaanse marine zullen wel "in de buurt" zijn in het geval dat het Iraanse leger commerciële schepen aanvalt die door de Straat van Hormuz varen. Ze zouden op die manier kunnen optreden en ingrijpen indien nodig.

"De Amerikaanse marine zal commerciële schepen wel voorzien van informatie over de beste vaarroutes in de zeestraat, meer bepaald over de routes die niet door het Iraanse leger zijn bezaaid met mijnen", meldt Axios-journalist Barak Ravid op X.Het Amerikaanse Central Commando verklaarde op X dat het 'Project Freedom' zal ondersteunen. Ze zullen zo helpen bij de begeleiding van schepen door de Straat van Hormuz. Bij het initiatief zouden marineschepen, meer dan 100 vliegtuigen en 15.000 militairen betrokken zijn.

Het Pentagon gaf niet onmiddellijk antwoord op vragen over hoe die zouden worden ingezet.

"Onze steun aan deze verdedigingsmissie is van essentieel belang voor de regionale veiligheid en de wereldeconomie, aangezien we ook de zeeblokkade handhaven", aldus admiraal Brad Cooper, commandant van CENTCOM. Voor de kust van de Verenigde Arabische Emiraten is een olietanker geraakt door onbekende projectielen. Dat zegt de scheepsvaartmonitor United Kingdom Trade Operations op X. Het incident gebeurde op ongeveer 140 kilometer ten noorden van de stad Fujairah in de Verenigde Arabische Emiraten. Alle bemanningsleden bleven ongedeerd.

Over de schade aan het schip is niet meer duidelijk. De UKMTO roept schepen op om "met de nodige voorzichtigheid" door de regio te varen. Er is een onderzoek opgestart. Iran beschouwt elke Amerikaanse tussenkomst in de Straat van Hormuz als een directe schending van het huidige bestand.

Dat heeft Ebrahim Azizi, voorzitter van de Iraanse commissie voor Nationale Veiligheid, verklaard op platform X. "De Straat van Hormuz en de Perzische Golf worden niet beheerd door de misleidende berichten van Trump", aldus Azizi. De Verenigde Staten zullen vanaf maandag beginnen met het begeleiden van schepen door de Straat van Hormuz. Dat heeft de Amerikaanse president Donald Trump bekendgemaakt op zijn platform Truth Social.

Trump verduidelijkt dat het gaat om schepen uit "neutrale landen" die soms al weken vastzitten in de Perzische Golf, omdat de Straat van Hormuz is afgesloten. Hij heeft het dan ook over een "humanitaire actie". De operatie krijgt de naam 'Project Freedom'. De Amerikaanse president waarschuwt dat pogingen om de operatie te belemmeren "hardhandig zullen worden beantwoord".

Over de onderhandelingen met Iran klinkt Trump hoopvol.

"Mijn vertegenwoordigers hebben positieve gesprekken gehad met Iran die mogelijk tot een positieve uitkomst voor iedereen kunnen leiden. " Eerder vanavond heeft Iran meer details gegeven over het vredesvoorstel dat het land donderdag op tafel had gelegd. De VS zou al een antwoord hebben geformuleerd. Trump zei eerder deze week nog dat hij het voorstel onvoldoende vond.

"Het Iraanse vredesvoorstel bestaat uit 14 punten en heeft als doel de oorlog te beëindigen. " Dat zegt het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken aan Iraanse staatsmedia. Afgelopen donderdag heeft Iran via de Pakistaanse bemiddelaars een vredesvoorstel bezorgd aan de VS. Over de inhoud van dat plan was tot nog toe niks bekendgemaakt, maar Trump liet wel al weten dat hij "niet tevreden was". Nu deelt Iran zelf meer details over het voorstel.

Iran geeft onder meer mee dat er "geen nucleaire onderhandelingen plaatsvinden" en dat het plan pas volledig uitgevoerd kan worden wanneer de oorlog beëindigd is. Het Arabische nieuwsmedium Al Jazeera heeft details gepubliceerd over het nieuwste vredesvoorstel van Iran, dat via Pakistan aan de Verenigde Staten is voorgelegd. Volgens bronnen van de zender bestaat het plan uit 3 fasen en is het erop gericht het bestand binnen 30 dagen om te zetten in een einde aan de oorlog.

In de eerste fase zou de Straat van Hormuz geleidelijk opengesteld worden. Ook moet de Amerikaanse blokkade van Iraanse havens opgeheven worden, terwijl Teheran verantwoordelijk is voor het onschadelijk maken van zeemijnen. In de tweede fase zou Iran de uraniumverrijking kunnen hervatten, maar het land zou moeten toezeggen nooit uranium op te slaan. In de derde fase zou Iran een ​​dialoog aangaan met Arabische landen in de regio om een ​​veiligheidssysteem op te bouwen dat het hele Midden-Oosten omvat.

Het plan zou voorzien in een belofte van "non-agressie", ook van Israël, om een ​​terugkeer naar een staat van oorlog te voorkomen. Het voorstel verwerpt de ontmanteling van de nucleaire infrastructuur en de Amerikaanse sancties tegen Iran zouden dienen opgeheven te worden. Bij nieuwe Israëlische aanvallen op het zuiden van Libanon zijn 1 dode en 8 gewonden gevallen. Dat meldt het Libanese ministerie van Volksgezondheid.

Onder de gewonden zijn ook 4 hulpverleners. Ondanks het staakt-het-vuren had Israël vandaag opnieuw een evacuatiebevel uitgevaardigd voor delen van het zuiden van Libanon. Volgens het Libanese ministerie heeft een aanval op het dorpje Arabsalim een dode en drie gewonden veroorzaakt, onder wie een kind. Een andere aanval op het dorp Srifa heeft vijf mensen verwond, onder wie vier hulpverleners van het Islamitisch Gezondheidscomité.

Het oliekartel OPEC+ gaat de productie van olie in juni verhogen. Het is de eerste beslissing sinds de Verenigde Arabische Emiraten zich uit OPEC+ terugtrokken. Saudi-Arabië, Rusland, Algerije, Irak, Kazachstan, Koeweit en Oman vergaderden online over de olieproductie en beslisten om die met 188.000 vaten per dag te verhogen, "in het kader van hun gezamenlijke engagement om de oliemarkt te stabiliseren". De export van ruwe olie is momenteel ernstig verstoord door de blokkage van de Straat van Hormuz bij Iran.

Iran zou vorige donderdag een nieuw vredesvoorstel hebben bezorgd aan de VS, via de Pakistaanse bemiddelaars. Trump heeft nu laten weten dat hij het voorstel zal bestuderen.

"Maar ik kan me niet voorstellen dat het acceptabel zou zijn, aangezien ze nog steeds geen voldoende hoge prijs hebben betaald voor wat ze de mensheid en de wereld de afgelopen 47 jaar hebben aangedaan. " Volgens Iraanse bronnen zou Teheran in het nieuwe plan de terugtrekking van Amerikaanse troepen eisen uit gebieden in de buurt van Iran, de opheffing van de blokkade van Iraanse havens, het vrijgeven van Iraanse tegoeden, de betaling van schadevergoedingen, de opheffing van sancties, een 'mechanisme' over de Straat van Hormuz en "het einde van de oorlog op alle fronten, inclusief in Libanon".

Het Israëlische leger heeft toegegeven dat het een "religieus gebouw" heeft beschadigd in het zuiden van Libanon. Een Franse katholieke organisatie had eerder gemeld dat een klooster van de zusters Salvatorianessen in Yaroun was "vernield". Het leger bevestigt dat troepen in de stad Yaroun een huis op een religieuze site hebben beschadigd toen ze "terroristische infrastructuur" in de omgeving ontmantelden. Israël zegt dat de pro-Iraanse beweging Hezbollah raketten afvuurde vanaf die plaats.

Volgens een woordvoerder van het leger was niet meteen duidelijk dat het om een religieus gebouw ging. Toen dat wel duidelijk werd, "hebben de troepen gehandeld om verdere schade te voorkomen". Volgens het Libanese persagentschap ANI heeft het Israëlische leger in Yaroun niet alleen een klooster, maar ook een privéschool, huizen en handelszaken beschadigd. De Franse katholieke organisatie die de beschadigingen had gemeld, zegt dat Israël bewust burgerinfrastructuur in Zuid-Libanon vernielt om te vermijden dat de lokale bevolking terugkeert.

Volgens Israël is van vernieling geen sprake.

"Bal ligt in het kamp van de VS": Iran verklaart dat het klaar is voor zowel diplomatie áls oorlog "De Verenigde Staten moeten kiezen tussen de diplomatieke weg of het voortzetten van het conflict", verklaart de Iraanse vice-minister van Buitenlandse Zaken Kazem Gharibabadi. "Iran is - met het oog op het waarborgen van zijn nationale belangen en veiligheid - klaar voor beide opties”, voegt hij eraan toe. Donderdagavond heeft Iran een voorstel bezorgd aan de Pakistaanse bemiddelaars.

"Dat plan heeft als doel definitief een einde te maken aan de oorlog", verklaart Gharibabadi die eraan toevoegt dat "de bal nu in het kamp van de VS ligt". Over de inhoud van het nieuwe voorstel is nog niks bekend, maar de Amerikaanse president Trump liet gisteren verstaan dat hij niet tevreden was met wat op tafel ligt. Bij Israëlische luchtaanvallen in het zuiden van Libanon zijn vandaag al zeker 7 mensen gedood. Ook zijn er meerdere gewonden..

Israël viseert naar eigen zeggen doelwitten van Hezbollah, maar in de praktijk vallen er bij de aanvallen ook veel burgerslachtoffers. Israël beweert de voorbije 24 uur 'zo'n 50 luchtaanvallen' te hebben uitgevoerd. Hezbollah zegt dan weer dat het met een drone Israëlische troepen in het zuiden van het land heeft aangevallen. Er zijn geen details over gewonden of dodelijke slachtoffers.

Sinds maart houdt Israël een zone in het zuiden van Libanon bezet. Geen enkele Libanees mag zich van Israël in dit deel van het land begeven. Israël vernielt er systematisch infrastructuur, openbare gebouwen en landbouwgrond. Het vliegverkeer in de Verenigde Arabische Emiraten verloopt weer zoals normaal.

De tijdelijke voorzorgsmaatregelen zijn opgeheven, meldt de luchtvaartregulator van het land. Die beslissing werd genomen "na een uitgebreide evaluatie van operationele- en veiligheidsomstandigheden". Na de start van de Amerikaans-Israëlische oorlog tegen Iran raakte het vliegverkeer in de regio verstoord. Iran viel doelwitten aan in de Verenigde Arabische Emiraten.

Onder meer de luchthaven van Dubai, een van de drukste ter wereld, schortte tijdelijk alle operaties op. Twaalf mensen, onder wie ook een kind, zijn vandaag omgekomen bij Israëlische luchtaanvallen op dorpen in Zuid-Libanon. Dat meldt het Libanese ministerie van Volksgezondheid. 8 mensen, onder wie een kind en 2 vrouwen, zouden omgekomen zijn bij aanvallen op het dorp Habboush. Bij die aanvallen zouden ook 21 gewonden gevallen zijn.

Eerder was sprake van 6 doden en 8 gewonden. Bij een andere aanval op het dorp Zrariyé, in de regio Saïda, vielen er volgens de Libanese autoriteiten 4 doden, onder wie 2 vrouwen. Bij die aanval vielen ook 4 gewonden, onder wie een kind en een vrouw, zo meldt het ministerie nog.

Het officiële Libanese persbureau had eerder melding gemaakt van andere aanvallen en artillerievuur op andere plaatsen in het zuiden, waaronder een op de kuststad Tyrus, ondanks het staakt-het-vuren tussen de pro-Iraanse Hezbollah en Israël dat sinds 17 april van kracht is. Veertien leden van de Iraanse Revolutionaire Garde zijn omgekomen tijdens een ontmijningsoperatie. Dat melden de Iraanse persbureaus Tasnim en Fars.

"Als gevolg van vijandelijke luchtaanvallen met clusterbommen en mijnen zijn bepaalde gebieden in de provincie Zandjan, waaronder ongeveer 1.200 hectare landbouwgrond, vervuild met bommen", aldus de bronnen. Ze schrijven dat teams van de Revolutionaire Garde al meer dan 15.000 niet-ontplofte munitie-eenheden onschadelijk hebben gemaakt.

"Vandaag zijn echter tijdens een van de missies 14 leden van de toegewijde strijdkrachten omgekomen en zijn er 2 gewond geraakt. "Bij Israëlische luchtaanvallen in het zuiden van Libanon zijn volgens het Libanese ministerie van Volksgezondheid 6 mensen, onder wie een kind, om het leven gekomen. Ondanks het staakt-het-vuren had Israël de inwoners van het dorp Habboush gevraagd om het dorp te ontruimen voor de luchtaanvallen.

Volgens een verklaring van het ministerie raakten nog 8 andere mensen, onder wie nog een kind, gewond bij de aanvallen op het dorp. Het Libanese persbureau ANI spreekt van "een reeks intense aanvallen", die "iets minder dan een uur na de Israëlische waarschuwing" begonnen. De Amerikaanse president Donald Trump is "niet tevreden" met het laatste Iraanse voorstel voor onderhandelingen.

"Op dit moment ben ik niet tevreden met wat ze aanbieden", verklaarde Trump aan de pers vanuit de tuinen van het Witte Huis. Volgens hem zijn de Iraanse leiders "verward" en "niet in staat om overeenstemming te bereiken" over een strategie om uit het conflict te komen.

Gisteravond had Iran de tekst van een laatste voorstel doorgestuurd naar Pakistan, dat bemiddelt in de gesprekken met de VS.De VS dreigt met sancties tegen partijen die Iran betalen om schepen veilig door de Straat van Hormuz te laten varen. Ook betalingen in de vorm van donaties aan organisaties als de Iraanse Rode Halve Maan kunnen worden bestraft, zo zegt het ministerie van Financiën. Volgens de VS kunnen de Iraanse autoriteiten op allerlei manieren compensatie eisen voor veilige doorgang.

Zowel Amerikaanse als niet-Amerikaanse partijen die tot betaling overgaan, riskeren in alle gevallen sancties.

"De risico's bestaan ongeacht de betalingsmethode. "Iran heeft de VS een nieuw voorstel voor onderhandelingen gedaan. Dat meldt het officiële staatspersbureau. Het voorstel is niet rechtstreeks overgemaakt, maar wel via bemiddelaar Pakistan.

Ayatollah Mojtaba Khamenei, de Iraanse opperste leider, verklaart dat hij de nationale "nucleaire en raketcapaciteiten" zal beschermen, in een schriftelijke verklaring die werd voorgelezen op de Iraanse staatstelevisie. Khamenei zegt een "nieuw hoofdstuk" in de geschiedenis van de regio te schrijven. Hij haalt ook uit naar de Verenigde Staten: "De enige plek voor Amerikanen in de Perzische Golf is de bodem ervan.

" Het laatste staakt-het-vurenvoorstel van Iran zou ook onderhandelingen over het nucleaire programma uitstellen tot een later tijdstip en enkel de Straat van Hormuz openen. Iran heeft altijd volgehouden dat zijn programma vreedzaam van aard is. Voor de VS en Israël was het Iraanse atoomprogramma de voornaamste reden om in de oorlog te stappen. De aanval zou plaatsgevonden hebben in het dorp Taybeh tegen een groep Israëlische soldaten.

Daarop zou nog een tweede aanval plaatsgevonden hebben bij een evacuatie van gewonde Israëlische soldaten. Het Amerikaanse vliegdekschip 'USS Gerald R. Ford' verlaat het Midden-Oosten en vaart de komende dagen naar Virginia. Dat hebben Amerikaanse functionarissen gemeld aan de krant Washington Post. Het schip bevindt zich al 10 maanden op zee en moet dringend gerepareerd worden.

Het schip is een van de drie vliegdekschepen in de regio. Het vertrek is volgens de Amerikaanse krant een aanzienlijk verlies aan vuurkracht in het Midden-Oosten. De Ford is het grootste en modernste vliegdekschip van de Amerikaanse marine. Het werd onder meer ingezet bij een zeeblokkade voor de kust van Venezuela.

Daarna voer het schip naar het Midden-Oosten om te helpen bij de oorlog tegen Iran. De civiele bescherming van Libanon zegt dat 3 van haar medewerkers onder het puin zijn bedolven na een Israëlische aanval tijdens een reddingsoperatie in het zuiden van het land. Bij de aanval werden ook 2 militairen van het Libanese leger gedood. Het Israëlische leger had eerder vandaag de evacuatie bevolen van verschillende dorpen in Zuid-Libanon.

Kort daarop meldde het Libanese persagentschap ANI luchtaanvallen op die dorpen. In Libanon is sinds 17 april een staakt-het-vuren van kracht, maar sindsdien zijn zeker 40 mensen gedood door Israëlische luchtaanvallen. Dat blijkt uit een telling door het persagentschap AFP op basis van cijfers van het Libanese ministerie van Volksgezondheid. Israël heeft maandag ondanks het van kracht zijnde staakt-het-vuren vier mensen, onder wie een vrouw, gedood in het zuiden van Libanon.

Dat maakt het Libanese ministerie van Volksgezondheid bekend. Daarnaast raakten maar liefst 51 personen gewond bij de Israëlische aanvallen, onder wie drie kinderen Sinds het begin van het bestand op 17 april heeft Israël al zeker 40 mensen gedood in Libanon. De Libanese militie Hezbollah heeft ook al meermaals aanvallen uitgevoerd. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Abbas Araghchi, is aangekomen in Sint-Petersburg, melden staatsmedia.

Araghchi heeft een ontmoeting met de Russische president Vladimir Poetin. Gisteren voerde Araghchi gesprekken met Haitham bin Tariq in Oman. De Iraanse minister reist heen en weer om van "gedachten te wisselen over regionale ontwikkelingen". Iran heeft een nieuw voorstel gedaan om de oorlog in het Midden-Oosten te beëindigen.

Dat schrijft de Amerikaanse nieuwssite Axios. Iran heeft het voorstel gedaan via Pakistan, dat bemiddelt in het conflict. In de nieuwe tekst zou Iran de huidige wapenstilstand willen verlengen en de Straat van Hormuz willen openen. Gesprekken over het kernprogramma van Iran zouden dan later volgen.

Pakistan en de VS hebben nog niet gereageerd.

"Gevoelige diplomatieke discussies gaan we niet via de pers voeren", stelt het Witte Huis bij Axios. Bij Israëlische aanvallen op het zuiden van Libanon zijn 14 doden gevallen. Dat meldt het Libanese ministerie van Gezondheid. Bij de dodelijke slachtoffers zijn er volgens het ministerie 2 vrouwen en 2 kinderen.

Het ministerie spreekt ook van 37 gewonden. Het Israëlische leger verklaart artillerie- en luchtaanvallen te hebben uitgevoerd op Hezbollah-strijders in Zuid-Libanon. Daarbij zou onder meer een wapenopslagplaats getroffen zijn. In het zuiden van Libanon is een Israëlische soldaat om het leven gekomen bij een "incident", zo heeft het Israëlische leger meegedeeld.

Een officier en vijf andere soldaten raakten gewond, zegt het leger in een mededeling. Volgens Israëlische media kwam hij om bij een aanval met een drone van de pro-Iraanse groepering Hezbollah. Fooks is de 3e Israëlische soldaat die het leven laat in het zuiden van Libanon. Israël en Hezbollah beschuldigen elkaar van schendingen van het staakt-het-vuren.

Volgens de voorwaarden van het bestand behoudt Israël zich het recht voor om te reageren op "geplande, dreigende of lopende aanvallen" en voert het bijna dagelijks aanvallen uit op doelen van Hezbollah. Hezbollah zei eerder vandaag nog dat zijn aanvallen op Israëlische doelen in Libanon en Israël een "legitieme reactie" waren op "de voortdurende schendingen van het staakt-het-vuren door de vijand sinds de eerste dag van de aankondiging van het bestand".

De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi zal morgen in Moskou een gesprek hebben met de Russische president Vladimir Poetin over de diplomatieke verwikkelingen rond de oorlog in het Midden-Oosten. Dat heeft het Iraanse persagentschap Isna meegedeeld onder aanhaling van de Iraanse ambassadeur in Rusland, schrijft Belga.

Tijdens het bezoek aan Moskou zal Araghchi met "de Russische functionarissen de meest recente stand van zaken met betrekking tot de onderhandelingen, het staakt-het-vuren en aanverwante ontwikkelingen bespreken, en zal hij de Russische functionarissen een verslag over deze onderhandelingen voorleggen", deelde het Iraanse persbureau mee. Araghchi is momenteel in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad.

Het was de bedoeling dat daar een nieuwe onderhandelingsronde tussen Iran en de Verenigde Staten van start zou gaan, maar de Amerikaanse president Donald Trump besloot zaterdag, nadat Araghchi was vertrokken voor een korte trip naar Oman, zijn gezanten voorlopig niet te sturen. Twee weken geleden was er in Islamabad een eerste onderhandelingsronde. Ondanks het staakt-het-vuren heeft het Israëlische leger opnieuw aanvallen uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Dat heeft het Libanese staatspersagentschap Ani gemeld.

"Israëlische gevechtsvliegtuigen hebben een aanval uitgevoerd" op Kfar Tibnit, zo berichtte Ani. Het persbureau maakt ook gewag van berichten over slachtoffers. Kfar Tibnit is een van de 7 dorpen waarvoor Israël eerder op de dag een oproep tot evacuatie had uitgevaardigd. Sinds midden april is in Libanon een staakt-het-vuren van kracht, maar Israël en de pro-Iraanse militie Hezbollah blijven elkaar bestoken.

Zondag verklaarde de Israëlische premier Benjamin Netanyahu dat Hezbollah het huidige staakt-het-vuren ondermijnt. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi keert na zijn bezoek aan Oman terug naar Pakistan. Dat heeft het Iraanse staatspersagentschap Irna gemeld. Een deel van de Iraanse delegatie is naar Teheran teruggekeerd voor "consultaties en om de nodige instructies te krijgen omtrent de vragen verbonden aan het einde van de oorlog".

De delegatieleden zouden Araghchi morgenavond opnieuw vervoegen in Islamabad. Araghchi vertrok eerder uit Pakistan voordat een Amerikaanse delegatie daar was aangekomen. De Amerikaanse president Donald Trump besloot vervolgens dat zijn gezanten niet meer naar Pakistan zouden gaan voor vredegesprekken. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft de Israëlische strijdkrachten bevolen "Hezbollah-doelwitten in Libanon met kracht aan te vallen".

Dat melden Netanyahu's diensten in een kort persbericht, zegt Belga op basis van Israëlische media. Beide kampen beschuldigden elkaar al vaker van het akkoord te schenden. Het bevel komt er nadat de pro-Iraanse Libanese Hezbollah-militie eerder vandaag raketten en drones heeft gelanceerd naar het noorden van Israël en Israëlische troepen in het zuiden van Libanon, zegt de Times of Israel. Daarmee schendt Hezbollah het staakt-het-vuren, stelt Tel Aviv.

Hezbollah bevestigt van zijn kant dat het in het zuiden van Libanon een voertuig van het Israëlisch leger heeft aangevallen. Tegelijk meldt Beiroet dat bij Israëlische aanvallen op het zuiden van Libanon 6 doden gevallen zijn. Op Telegram laten de Israëlische strijdkrachten onder meer weten dat ze vandaag wapenopslagplaatsen van Hezbollah hebben bestookt. Het Libanese persbureau ANI meldt dat de Israëlische artillerie verschillende dorpen in het zuiden van het land aanvalt.

In de stad Khiam, in het zuidoosten en vlakbij de grens met Israël, is een "zware ontploffing" gemeld. Het Israëlisch leger vernielde er "systematisch" huizen en andere gebouwen, aldus ANI. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi is na zijn bezoek aan Islamabad in Pakistan gereisd naar de Omaanse hoofdstad Muscat. Araghchi heeft bij zijn aankomst in Oman gezegd dat hij niet weet of de Verenigde Staten "de diplomatie echt serieus nemen".

In een bericht op X liet de Iraanse minister weten dat hij de Pakistanen zaterdag "het Iraanse standpunt heeft voorgesteld over een haalbaar kader om een duurzaam einde te maken aan de oorlog". Hij voegde eraan toe "nog niet te weten of de Verenigde Staten het echt serieus menen met de diplomatieke inspanningen". Op Truth Social zegt de Amerikaanse president Donald Trump dat "niemand weet wie de leiding in Iran in handen heeft".

"Er is een enorme interne strijd en verwarring binnen hun 'leiderschap'", stelt Trump. "Niemand weet wie de leiding in handen heeft, ook zij niet. " De Amerikaanse president herhaalde ook nog eens dat de Amerikanen "alle kaarten" in handen hebben, en "zij niets". "Als ze willen spreken, moeten ze gewoon bellen.

"De Iraanse president Masoud Pezeshkian heeft de bevolking opgeroepen hun elektriciteitsverbruik te beperken, omdat het land met ernstige bevoorradingsproblemen kampt voor zijn elektriciteitstoevoer. Dat schrijft Belga op basis van het persagentschap Mehr.

"In plaats van thuis 10 lichten aan te steken, steek er maar 2 aan", aldus Pezeshkian. De huidige tekorten komen er vooral door de aanvallen van de VS en Israël op de Iraanse infrastructuur en een "belegering", zegt de president. Daarmee verwijst Pezeshkian naar de Amerikaanse blokkade van de Straat van Hormuz en alle Iraanse havens.

Het Internationaal Energie-agentschap en onafhankelijke experts wijzen dan weer ook naar de verouderde infrastructuur, door de staat gesubsidieerde prijzen en ernstige tekortkomingen van het beheer. De Amerikaanse president Donald Trump stuurt zijn gezanten Steve Witkoff en Jared Kushner dan toch niet naar Islamabad om te onderhandelen over vrede in het Midden-Oosten. Dat zegt Trump aan Fox News, nadat het Witte Huis gisteren nog de komst van de twee gezanten had bevestigd.

De uitlatingen van Trump komen er kort nadat duidelijk werd dat de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi eerder vandaag Pakistan verlaten had. Araghchi had eerder op de dag ontmoetingen met de Pakistaanse premier en de machtige veldmaarschalk. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi is alweer vertrokken uit de Pakistaanse hoofdstad Islamabad. Dat meldt het Iraanse persbureau IRNA.

Eerder op de dag had Araghchi overleg met de Pakistaanse premier Shehbaz Sharif, de minister van Defensie en de machtige veldmaarschalk Asim Munir. Een gesprek met de Amerikaanse gezanten Steve Witkoff en Jared Kushner is er dus niet gekomen. Het is niet duidelijk of zij al vertrokken zijn naar Pakistan. Voor het eerst sinds het begin van de oorlog in het Midden-Oosten zijn vanuit Teheran internationale vluchten uitgevoerd.

Dat hebben de staatsmedia meegedeeld. Vanop de luchthaven Imam Khomeini stegen vandaag vliegtuigen op naar Istanbul, Muscat en Medina. De stad in Saudi-Arabië is een belangrijke bestemming voor moslims die de hadj willen ondernemen, de jaarlijkse bedevaart naar Mekka. De geleidelijke heropening van het Iraanse luchtruim vindt plaats tegen de achtergrond van een staakt-het-vuren dat op 8 april van kracht werd na bemiddeling door Pakistan.

Maandag had de Iraanse luchtvaartautoriteit al toestemming gegeven aan de luchthaven in het noordoostelijke Mashhad om internationale vluchten uit te voeren. Het ziet ernaar uit dat onderhandelaars van de Verenigde Staten en Iran dan toch opnieuw gaan overleggen over de oorlog in het Midden-Oosten. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Aragchi is aangekomen in Islamabad , waar ook de Amerikaanse speciale gezanten Steve Witkoff en Jared Kushner worden verwacht. Het blijft onduidelijk hoe ernstig de gesprekken zullen worden.

Door uiteenlopende verklaringen van beide partijen in de aanloop naar de ontmoeting is het onduidelijk of ze enkel berichten gaan uitwisselen via Pakistaanse bemiddelaars, of misschien toch rechtstreeks gaan praten. Het psychologisch spelletje tussen beide kampen om alvast geen gezichtsverlies te lijden als er gesprekken beginnen, laat staan als er een deal over een staakt-het-vuren zou worden bereikt, draait dus op volle toeren.

Er komt geen verlenging van de vrijstelling van sancties op de aankoop van Iraanse olie die al op zee is. Ook voor Russische olie komt er geen nieuwe verlenging. Volgens de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent is een verlenging van de Iraanse vrijstelling "volledig uitgesloten". Tegenover persagentschap AP zegt Bessent: "We hebben de blokkade en er komt geen olie uit.

En we denken dat ze de komende 2, 3 dagen de productie zullen moeten stilleggen, wat zeer slecht zal zijn voor hun bronnen.

"Volgens de woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken, Esmaeil Baghae, staan er geen rechtstreekse gesprekken met de VS op de planning in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad. "Minister van Buitenlandse Zaken Araghchi zal overleggen met hooggeplaatste Pakistaanse functionarissen in het kader van de lopende bemiddelingspogingen om een einde te maken aan de Amerikaanse agressieoorlog in het Midden-Oosten", klinkt het op X.De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi is aangekomen in Islamabad.

Hij zal de Iraanse delegatie leiden tijdens de gesprekken met de Amerikaanse gezanten Witkoff en Kushner. VS-gezanten Jared Kushner en Steve Witkoff zijn onderweg naar Pakistan voor gesprekken over de oorlog in het Midden-Oosten. De Amerikaanse president Donald Trump heeft aan persagentschap Reuters gemeld dat er onderhandeld wordt met de mensen die Iran besturen.

"Iran wil onderhandelen en het land is van plan om een voorstel te doen om tegemoet te komen aan de Amerikaanse eisen", zegt Trump. Volgens professor Amerikaanse politiek Bart Kerremans is een doorbraak in het overleg tussen de VS en Iran nog veraf. Trump stuurt enkel gezanten naar Pakistan voor overleg met een Iraanse delegatie.

"Ik leid daar vooral uit af dat de verwachting van Trump is dat er niet snel resultaten van zullen komen", zegt Kerremans in Terzake. De Amerikaanse speciale gezanten Steve Witkoff en Jared Kushner zijn onderweg naar Pakistan voor nieuwe onderhandelingen met een Iraanse delegatie over de oorlog in het Midden-Oosten. Dat heeft de woordvoerder van het Witte Huis, Karoline Leavitt, gezegd in een interview met Fox News. Vicepresident J.D.

Vance reist niet mee met de speciale gezanten. Volgens CNN zou dat onder meer komen omdat de Iraanse parlementsvoorzitter Mohammad Bagher Ghalibaf ook niet aanwezig zal zijn. Washington beschouwt Ghalibaf als de tegenhanger van Vance. In het zuiden van Libanon heeft het Israëlische leger 6 mensen gedood.

Het gaat om strijders van de pro-Iraanse militie Hezbollah die het vuur op Israëlische soldaten hadden geopend, stelt het Israëlisch leger op X. Op dronebeelden is te zien hoe zeker 5 gewapende mannen vanop een dak schoten afvuren. In Libanon geldt een staakt-het-vuren dat donderdag nog met 3 weken werd verlengd.

In het dorp Bent Jbeil, in het zuidoosten van Libanon, identificeerden Israëlische soldaten 6 Hezbollah-leden, waarop, nog volgens het Israëlische leger, een vuurgevecht uitbrak waarbij 2 van de vermeende Hezbollah-leden omkwamen.

"Daarna hebben de soldaten het gebouw aangevallen van waaruit de terroristen opereerden", zegt Tel Aviv nog. Bij die aanval vielen nog eens 4 andere doden. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Seyed Abbas Araghchi geeft op X een korte toelichting bij zijn aanstaande bezoeken aan Pakistan, Oman en Rusland.

"Het doel van mijn bezoeken is om goed af te stemmen met onze partners over bilaterale kwesties en van gedachten te wisselen over regionale ontwikkelingen. Onze buren hebben onze prioriteit",Het lijkt erop dat het bezoek van de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Araghchi aan Pakistan niet inhoudt dat er ook gesprekken met de VS zullen worden gevoerd. Het bezoek zal kort zijn, zeggen 2 Pakistaanse overheidsbronnen aan het persbureau Reuters.

Araghchi zal met Pakistan het Iraanse standpunt over mogelijke gesprekken bespreken, wat dan daarna aan de VS zal worden overgemaakt.

"De dood van journalist Amal Khalil is een oorlogsmisdaad", vertelt de Vlaamse Vereniging van Journalisten . De journalist stierf door een Israëlische luchtaanval in het zuiden van Libanon. Kort na de aanval proberen reddingsdiensten de journalist en haar collega te helpen, maar volgens de Libanese media werden die pogingen tegengewerkt. Het Committee to Protect Journalists heeft al eerder gemeld dat het belemmeren van reddingspogingen strijdig is met het internationaal humanitair recht, zegt de VVJ.

Volgens de CPJ zijn er 260 journalisten gedood in Gaza en de regio sinds de start van de oorlog op 7 oktober 2023. Een onafhankelijk onderzoek naar de aanval op Amal Khalil en haar collega, en naar de belemmering van de reddingsoperatie. Er wordt gemeld dat de minister vandaag aan een rondreis begint langs de hoofdsteden van Pakistan, Oman en Rusland, voor gesprekken over de oorlog met de VS en Israël.

Het is niet geweten met wie de minister er precies gaat spreken. Het zou gaan om "bilateraal overleg, besprekingen over de huidige regionale ontwikkelingen en een laatste stand van zaken" over de oorlog tegen de VS en Israël. Korporaal Rico Pramudia raakte ernstig gewond tijdens een explosie van een onbekend projectiel in de VN-militaire basis in het zuiden van Libanon op 29 maart. Hij is overleden aan zijn verwondingen.

Vlak na de explosie kwam een andere VN-soldaat ook om het leven. De blauwhelmen zijn gestorven tijdens vijandelijkheden tussen Hezbollah en Israël. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi zal waarschijnlijk dit weekend naar Pakistan gaan om te onderhandelen over een staakt-het-vuren. Dat melden persbureaus AP en Reuters op basis van bronnen in Pakistan.

Volgens Reuters kan Araghchi mogelijk vandaag al in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad aankomen, samen met een klein team van onderhandelaars voor vredesonderhandelingen met de Verenigde Staten. De Amerikanen zouden al een team in Islamabad hebben. Het mandaat voor de blauwhelmen van de Verenigde Naties loopt in 2027 af in Libanon. De militairen zijn actief in het land sinds 1978.

Het mandaat werd telkens hernieuwd door de VN-Veiligheidsraad. In augustus 2025 werd er aangekondigd dat het mandaat voor de laatste keer wordt verlengd tot begin 2027.

"Israël en de Verenigde Staten hebben duidelijk gemaakt dat ze de blauwhelmen niet meer willen in Libanon", vertelt Inge Vrancken in De Ochtend. Er zijn 8.500 militairen aanwezig in het zuiden van het land. Zelf mogen de troepen niet ingrijpen, maar ze moeten alles rapporteren aan de VN-Veiligheidsraad.

"Dat zijn 8.500 paar ogen en oren voor Libanon, veel mensen maken zich zorgen dat als die ogen en oren er niet meer zijn dat Israël vrij spel krijgt", vertelt Vrancken. Israël en Libanon bevestigen dat het staakt-het-vuren nog niet officieel is, maar het is een verwachte stap. Dat vertelt Midden-Oosten-expert Inge Vrancken in De Ochtend.

"Met deze verlenging kan Donald Trump onderhandelingen met Iran een kans blijven geven. " Het is een fragiele overeenkomst volgens Vrancken. "De bommen vallen niet meer zoals 2 weken geleden, maar in het zuiden van Libanon wordt het staakt-het-vuren dagelijks geschonden. " Het Israëlische leger bezet het zuiden van Libanon nog steeds.

Zo zijn er nog verschillende aanvallen uitgevoerd op Hezbollah-doelwitten. Ook Hezbollah vertelt dat ze Israëlische troepen die zich op Libanees grondgebied bevinden, zullen blijven aanvallen. Volgens Vrancken zullen de onderhandelingen moeizaam blijven verlopen zolang Hezbollah zelf niet mee aan tafel zit.

"Hezbollah is diep ingebed in de Libanese samenleving, als je een akkoord wil zal iemand toch met hen moeten gaan spreken. "Israël en Libanon zijn overeengekomen om het staakt-het-vuren tussen de 2 landen met 3 weken te verlengen. Dat heeft de Amerikaanse president Trump gezegd. In het Witte Huis heeft hij vandaag samengezeten met zijn buitenlandminister Marco Rubio en de ambassadeurs van de 2 landen.

Trump deelt nog mee dat de Verenigde Staten "zullen samenwerken met Libanon om het te helpen beschermen tegen Hezbollah". In "de nabije toekomst" zou er ook een ontmoeting tussen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu en de Libanese president Joseph Aoun volgen. Het staakt-het-vuren is al sinds vorige week van kracht, maar toch is het al meerdere keren geschonden door beide partijen. Zo zouden gisteren in Libanon nog 5 mensen zijn omgekomen bij Israëlische bombardementen.

In het Witte Huis vinden er straks opnieuw vredesgesprekken plaats tussen Israël en Libanon, ondanks meerdere schendingen van het staakt-het-vuren de voorbije dagen. Trump zal samen met zijn minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio, en de ambassadeurs van Israël en Libanon in de VS rond de tafel zitten in Washington. De Amerikaanse president lijkt intussen allerminst gehaast om de Amerikaans-Israëlische oorlog tegen Iran voorgoed te beëindigen.

Op zijn eigen socialemediaplatform Truth Social geeft hij The New York Times en CNN er stevig van langs. Die zouden beweerd hebben dat Trump een snelle oplossing wil voor het conflict met Iran.

"Ik heb alle tijd van de wereld, Iran niet", aldus de president. "Ik ben mogelijk de minst gestreste persoon ooit in deze positie. " Volgens Trump heeft het Amerikaanse leger het Iraanse met de grond gelijkgemaakt en is het dus Iran zelf dat zo snel mogelijk op zoek moet gaan naar een deal. "De tijd staat niet aan hun zijde!

"Amerikaanse troepen zijn aan boord gegaan van een schip dat onder Amerikaanse sancties valt. Het ministerie van Defensie maakte het nieuws bekend op X. "We zullen onze wereldwijde maritieme handhaving voortzetten om illegale netwerken te ontwrichten en schepen te onderscheppen die materiële steun aan Iran verlenen, waar ze ook opereren.

" De M/T Majestic X is al het tweede schip dat de VS in de Indische Oceaan entert, het derde in totaal. Het gaat om twee vrachtschepen die in de Straat van Hormuz liggen. De Epaminondas vaart onder de vlag van Liberia en de MSC Francesca onder Panamese vlag. Volgens de autoriteiten worden beide schepen naar Iraanse territoriale wateren gebracht en onderzocht.

Straks zitten, voor de 2e keer in 2 weken tijd, vertegenwoordigers van Israël en Libanon samen voor vredesgesprekken. Die gesprekken vinden plaats in Washington. Een uitzonderlijke ontmoeting, vertelt VRT NWS-buitenlandjournalist Jens Franssen, die de afgelopen jaren tientallen keren in Libanon was.

"Hoewel het buurlanden zijn, hebben ze bijna 40 jaar lang niet met elkaar gesproken", vertelt Franssen in De Ochtend op Radio 1. "Nochtans is er heel wat om over te spreken, want op dit ogenblik bezet Israël maar liefst 6 procent van Libanon. "Sinds de vorige gesprekken, iets meer dan een week geleden, geldt officieel een staakt-het-vuren. Toch zouden gisteren in Libanon nog 5 mensen zijn omgekomen bij Israëlische bombardementen.

Vandaag start een 2e onderhandelingsronde waarin ambassadeurs zullen aftasten wat de mogelijke volgende stappen kunnen zijn. Wat staat er op het spel?

"De Libanese regering hoopt dat het bestand met een maand verlengd kan worden", weet Franssen. Op langere termijn hoopt Libanon dat Israël Libanon verlaat, eventueel met hulp van de Verenigde Naties.

" "Israël wil dat Hezbollah verder verzwakt wordt en dat de Libanese regering zijn verantwoordelijkheid opneemt, zodat Hezbollah niet langer een wapenarsenaal kan hebben.

" Hezbollah zelf is overigens niet welkom aan de onderhandelingstafel. In Libanon zijn 5 mensen omgekomen bij Israëlische bombardementen. Dat blijkt uit informatie van het Libanese staatspersbureau NNA en de Civiele Bescherming. Bij de aanval kwam journaliste Amal Khalil van de krant Al-Akhbar om het leven.

Ze raakte bedolven onder het puin, haar lichaam kon later worden geborgen. Eerder had de krant gemeld dat zij en collega Zeinab Faraj gewond waren geraakt. Faraj werd naar het ziekenhuis overgebracht. Het Israëlische leger liet van zijn kant weten dat het in het gebied een voertuig had aangevallen dat een "militaire structuur" van de pro-Iraanse militie Hezbollah had verlaten.

Dat gebeurde nadat het "personen had geïdentificeerd die het staakt-het-vuren hadden geschonden". Tegelijk stelt hij dat "het niet nakomen van toezeggingen, blokkades en dreigementen de belangrijkste obstakels vormen voor oprechte onderhandelingen".

"De wereld ziet jullie eindeloze hypocriete retoriek en de tegenstrijdigheid tussen woorden en daden", verwijt hij de VS. Het blijft dus warm en koud blazen. De Iraanse parlementsvoorzitter Mohammad Bagher Ghalibaf heeft laten weten dat de Straat van Hormuz gesloten blijft zolang de Amerikaanse blokkade van de Iraanse havens voortduurt. Volgens Ghalibaf schendt deze blokkade de wapenstilstand die tussen beide landen van kracht is.

"Een volledige wapenstilstand heeft pas betekenis wanneer deze niet wordt ondermijnd door een maritieme blokkade", verklaarde de invloedrijke politicus, eraan toevoegend dat de heropening van de strategisch belangrijke zeestraat "onmogelijk is zolang het staakt-het-vuren zo openlijk wordt geschonden".nadat de Amerikaanse president Donald Trump gisteravond een eenzijdige verlenging had aangekondigd van het bestand dat op 8 april werd gesloten. "Een tweede Franse militair van UNIFIL, de VN‑vredesmissie in Libanon, is overleden aan de verwondingen die hij opliep bij een hinderlaag van Hezbollah", zegt de Franse president Emmanuel Macron op X.. Volgens Macron gaat het om korporaal‑chef Anicet Girardin, lid van de hondenbrigade van het 132e infanterieregiment uit Suippes.

Hij raakte zwaargewond bij de aanval, werd gisteren gerepatrieerd uit Libanon en overleed vanochtend aan zijn verwondingen. Tijdens de gesprekken met de VS en Israël, die morgen gepland staan, gaat Libanon vragen om het staakt-het-vuren met een maand te verlengen. Dat meldt een officiële bron bij het Franse persagentschap AFP. Libanon gaat ook vragen om het staakt-het-vuren strikt na te leven.

Ook zal het vragen dat Israël stopt met de ontploffings- en vernietigingsoperaties in de gebieden waar het Israëlische leger aanwezig is. De Libanese president Joseph Aoun heeft op zijn beurt verklaard dat "er contacten gaande zijn om het staakt-het-vuren te verlengen" met 10 dagen. Iran heeft vanmorgen geschoten op 3 vrachtschepen die probeerden door de Straat van Hormuz te varen. Volgens Iraanse media werden de aanvallen uitgevoerd door de Iraanse Revolutionaire Garde.

De Iraanse Revolutionaire Garde bevestigt dat ze 2 schepen in beslag heeft genomen die hadden geprobeerd om door de Straat van Hormuz te varen.

"De marine van de Islamitische Revolutionaire Garde heeft vanochtend 2 schepen die de regels overtraden in de Straat van Hormuz geïdentificeerd en tegengehouden", meldt de Revolutionaire Garde in een verklaring. Iran heeft een man opgehangen wegens spionage voor de Israëlische inlichtingendienst Mossad. Dat meldt de Iraanse rechterlijke macht. Het is de recentste executie sinds de start van de oorlog met Israël en de Verenigde Staten.

Volgens Iraanse justitiewebsite Mizan Online kreeg Mehdi Farid de doodstraf wegens "samenwerking op het vlak van inlichtingen en spionage ten voordele van het zionistische regime". Wanneer hij precies is opgepakt en berecht, is niet bekendgemaakt. Sinds het uitbreken van de oorlog met Israël en de VS op 28 februari voerde Teheran al verschillende executies uit.

Gisteren liet Iran ook al weten een andere man te hebben geëxecuteerd, eveneens wegens banden met onder meer Israël en de VS. Volgens mensenrechtenorganisaties voltrekt enkel China wereldwijd meer doodstraffen dan Iran. Volgens het Britse maritieme agentschap UKMTO is opnieuw een vrachtschip beschoten, ten westen van Iran. Het schip is tot stilstand gekomen in de Straat van Hormuz. De bemanning zou veilig zijn en er is geen melding gemaakt van schade.

Eerder op de dag rapporteerde UKMTO al dat een containerschip in de Straat van Hormuz voor de kust van Oman was beschoten door een aanvalsschip van de Iraanse Revolutionaire Garde. Iran heeft de Straat van Hormuz na het begin van de oorlog zo goed als afgesloten voor de scheepvaart. De VS reageert met een eigen blokkade voor schepen die van en naar Iraanse havens varen.

Afgelopen weekend hebben zowel Iran als de VS al geschoten op schepen die zouden hebben geprobeerd om de blokkades te doorbreken. In de Straat van Hormuz heeft een aanvalsschip van de Iraanse Revolutionaire Garde een containerschip beschoten. Dat meldt het Britse maritieme agentschap UKMTO. Bij de aanval is de brug van het schip zwaar beschadigd geraakt.

Niemand geraakte naar verluidt gewond. Volgens het Britse maritieme veiligheidsbedrijf Vanguard Tech gaat het om een schip dat onder Liberiaanse vlag voer. Het zou toestemming hebben gekregen om door de Straat van Hormuz te varen. Het Iraanse staatspersbureau Tasnim News Agency meldt echter dat het vaartuig waarschuwingen van Iran had genegeerd.

"De vernedering wenkte, omdat Iran het been stijf houdt en niet wil onderhandelen zolang de Amerikaanse blokkade van de Straat van Hormuz voortduurt. " Zo verklaart Amerikakenner Björn Soenens de beslissing van de VS om vice-president J.D. Vance niet naar Pakistan te sturen voor onderhandelingen. De Amerikanen voelen zich volgens Soenens in het nauw gedreven, omdat de oorlog geen succes blijkt.

"Trump wil de oorlog niet hervatten, maar hij wil ook niet toegeven dat hij die eigenlijk verloren heeft", vertelt hij in De Ochtend op Radio 1. "Iran is niet op de knieën gedwongen en er is nog een harder en jonger regime gekomen. " Nu is de vraag wie het eerst zal toegeven, klinkt het.

Trump heeft in elk geval dringend stabiliteit nodig, want de oorlog wordt in eigen land niet gesmaakt, en dat een half jaar voor de tussentijdse verkiezingen.

"Nog maar 37 procent vindt zijn beleid goed", weet Soenens. "De inflatie stijgt ook. Dat voelen de Amerikanen.

"Amerikaans vice-president J.D. Vance komt niet naar Islamabad, Pakistan, om over een mogelijke deal met Iran te onderhandelen. Dat weet correspondent Wilma Van der Maten.

"Zolang Trump de Straat van Hormuz dichthoudt, is er voor Iran geen reden om te praten", vertelt ze in De Ochtend op Radio 1. Trump verlengde gisteren het staakt-het-vuren met Iran totdat er een nieuw voorstel van Iraanse zijde komt. Volgens Van der Maten groeit de frustratie over Trumps aanpak zienderogen. En de gevolgen voor de lokale bevolking in en rond Islamabad zijn niet te onderschatten.

"Sinds donderdagavond is hier alles dicht, omdat iedereen zit te wachten op de delegaties. Maar dit is geen land met een sociale uitkering of subsidies voor de gesloten winkels of scholen", legt ze uit.

"De consequenties hier ter plekke zijn groot. "De Amerikaanse vicepresident JD Vance vertrekt nog niet naar Pakistan voor mogelijke gesprekken met Iran. Dat heeft het Witte Huis bevestigd. Volgens een hoge Amerikaanse functionaris volgt het besluit op het bericht van president Donald Trump, die zegt dat de VS op een gezamenlijk voorstel van Iran wacht voordat verdere stappen worden gezet.

De Pakistaanse premier Shehbaz Sharif heeft de Amerikaanse president Donald Trump bedankt voor het aanvaarden van een Pakistaans verzoek om het staakt-het-vuren te verlengen. Volgens Sharif zal Pakistan zich blijven inzetten voor een onderhandelde oplossing van het conflict.

"Pakistan zal zijn oprechte inspanningen voor een onderhandelde regeling van het conflict voortzetten. We hopen dat beide partijen het staakt-het-vuren blijven respecteren en dat we tijdens een tweede gespreksronde in Islamabad tot een alomvattend vredesakkoord kunnen komen dat een permanent einde maakt aan het conflict", klinkt het. De Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd dat het staakt-het-vuren met Iran verlengd zal worden totdat Iran een voorstel heeft ingediend en de gesprekken zijn afgerond.

"Wetende dat de regering van Iran ernstig verdeeld is , en op verzoek van de Pakistaanse legerleider Asim Munir en de Pakistaanse premier Shehbaz Sharif, is ons gevraagd een aanval op Iran uit te stellen totdat hun leiders en vertegenwoordigers met een gezamenlijk voorstel kunnen komen", schrijft hij op zijn sociaal netwerk Truth Social. "Ik heb daarom onze strijdkrachten opgedragen de blokkade voort te zetten en in alle andere opzichten paraat te blijven. Ik zal het staakt-het-vuren verlengen totdat het voorstel van Iran is ingediend en de besprekingen zijn afgerond.

"De pro-Iraanse beweging Hezbollah zegt dat ze een aanval heeft uitgevoerd op het noorden van Israël als vergelding voor de "flagrante" schendingen van het staakt-het-vuren. Het gaat om de eerste claim van die aard sinds het staakt-het-vuren vrijdag van kracht werd.

In een verklaring meldt Hezbollah dat haar strijders raketten hebben afgevuurd en aanvalsdrones hebben ingezet tegen een Israëlische militaire locatie "als vergelding voor de flagrante schendingen" van het staakt-het-vuren, met name "de aanvallen op burgers en de vernietiging van huizen en dorpen" worden aangehaald. Volgens het Israëlische leger klonken er sirenes op twee plaatsen in het noorden van Israël, nadat een vanuit Libanon afgevuurde drone werd onderschept voordat die Israëlisch grondgebied kon binnendringen.

De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi heeft kort voor het aflopen van het staakt-het-vuren uitgehaald naar de VS. "Het blokkeren van Iraanse havens is een oorlogsdaad en dus een schending van het bestand. Het aanvallen van een koopvaardijschip en het gijzelen van de bemanning is een nog ernstigere schending", schreef hij op X. "Iran weet hoe het beperkingen moet omzeilen, hoe het zijn belangen moet verdedigen en hoe het zich tegen intimidatie moet verzetten", luidt het voorts.

Araghchi rept in het bericht niet over het vredesoverleg met de VS. Er is nog steeds geen officieel antwoord van de Iraanse kant dat een delegatie zal deelnemen aan de vredesbesprekingen in Islamabad. Ook de delegatie van de regering-Trump is intussen nog altijd niet vertrokken. Amerikaans vicepresident J.D. Vance heeft zijn reis naar de Pakistaanse hoofdstad Islamabad voorlopig afgeblazen, omdat Iran nog niet heeft toegezegd.

Dat meldt een Amerikaanse functionaris aan persagentschap AP. Het Witte Huis had daarstraks nog gezegd dat Vance voorlopig is verhinderd, omdat hij moet deelnemen aan extra vergaderingen in Washington. Vance zou normaal voor de VS de onderhandelingen met Iran leiden. Het is nog altijd niet duidelijk of de VS en Iran morgen gaan onderhandelen in Pakistan.

"Naarmate de tijd verstrijkt, ziet het er alsmaar slechter uit", zegt Midden-Oostenkenner Inge Vrancken van VRT NWS in Terzake. Amerikaans vicepresident J.D. Vance is nog niet vertrokken, omdat hij volgens het Witte Huis moet deelnemen aan extra vergaderingen in Washington. Iran heeft nog niet beslist of het opnieuw rond de tafel wil met de VS. "Trump beweert dat de VS in de beste onderhandelingspositie staat, maar dat betwijfel ik toch.

Het Iraanse regime is enkel met zichzelf bezig en houdt geen rekening met de bevolking of verkiezingen. Het kan dus de eigen harde lijn aanhouden. Voor Trump ligt dat moeilijker.

"Vicepresident J.D. Vance heeft Washington nog niet verlaten voor nieuwe onderhandelingen met Iran in Islamabad. Dat zegt het Witte Huis. Hij blijft voorlopig in de hoofdstad van de VS om deel te nemen aan vergaderingen over beleid, zo luidt het.

De Pakistaanse regering zegt nog altijd te wachten op een officiële bevestiging van Iran, over de vraag of er al dan niet een delegatie naar Islamabad wordt gestuurd. Pakistan wacht op antwoord van Iran voor een mogelijke nieuwe onderhandelingsronde met de Verenigde Staten, over een einde van de oorlog.

"We wachten nog steeds op een officieel antwoord van de Iraanse kant over de bevestiging dat een delegatie zal deelnemen aan de vredesbesprekingen in Islamabad", schrijft de Pakistaanse minister van Informatie en Omroepen Attaullah Tarar op X. Volgens hem is een beslissing van Iran om deel te nemen aan de gesprekken voor het staakt-het-vuren afloopt van cruciaal belang. Volgens Tarar staat Pakistan als bemiddelaar voortdurend in contact met de Iraniërs, en blijft het land "de weg van diplomatie en dialoog volgen".

Pakistan "heeft oprechte inspanningen geleverd om de Iraanse leiders te overtuigen deel te nemen aan de tweede ronde van de besprekingen en die inspanningen worden voortgezet", aldus nog Tarar. De onderhandelingen tussen Amerikaanse en Iraanse onderhandelaars laten zich voorlopig in twee woorden samenvatten: hardnekkige onduidelijkheid. Gisteren ontstond al verwarring over het vertrek van vicepresident JD Vance en de Amerikaanse delegatie richting gesprekken in Islamabad.

Volgens sommige Amerikaanse bronnen zou hij op elk moment in Pakistan kunnen landen, terwijl andere berichtten dat zijn vertrek pas een dag later, vandaag dus, zou plaatsvinden. Een eenduidig beeld ontbreekt volledig. Ook aan Iraanse zijde is de situatie niet helder. Op de Iraanse staatstelevisie werd vanochtend gemeld dat er nog geen Iraanse delegatie was vertrokken naar de Pakistaanse hoofdstad, terwijl gisteren net werd aangekondigd dat die delegatie daar deze ochtend zou aankomen.

Intussen verklaarde een Iraans parlementslid dat onderhandelingen met de Verenigde Staten op dit moment “ondenkbaar” zijn. Daarbovenop komt de onzekerheid over het staakt-het-vuren tussen Iran en de VS. Dat zou twee weken duren en begon op 8 april, wat het einde zou plaatsen rond 22 of 23 april, afhankelijk van de tijdzone. Maar zelfs daarover bestaat discussie: het is onduidelijk of die termijn strikt wordt nageleefd, stilzwijgend verlengd is, of in de praktijk al aangepast werd.

Kortom: de komende uren en dagen blijven cruciaal. Of er nieuwe afspraken komen, of het staakt-het-vuren afloopt zoals voorzien, of opnieuw wordt hertekend, is op dit moment nog volstrekt onzeker. De 1,8 miljard euro die Donald Trump dagelijks uitgeeft aan de oorlog in Iran, had 87 miljoen levens kunnen redden. Dat zegt Tom Fletcher, het hoofd van de humanitaire dienst van de VN, tijdens een toespraak voor Chatham House, een belangrijke Britse denktank.

Hij noemt de oorlog "roekeloos". Fletcher waarschuwt ook voor het gevaar van gewelddadige taal. Trumps dreigementen om Iran "terug te bombarderen naar de steentijd" moedigen andere leiders aan om hetzelfde te doen, zegt hij.

"Het geeft vrijheid aan andereDe VN-functionaris kampt bovendien met een financiële crisis. Zijn budget is gehalveerd tot 9 miljard euro, terwijl hij 21 miljard nodig heeft.

"We hadden dat tekort in minder dan twee weken van deze roekeloze oorlog kunnen financieren", zegt Fletcher. Ook het Verenigd Koninkrijk krijgt kritiek. De Britse bezuinigingen op ontwikkelingshulp zijn zo groot dat "mensen giechelen op conferenties waar het VK beweert leider te zijn", aldus Fletcher. De Amerikaanse vicepresident JD Vance zou pas morgen vertrekken naar Islamabad.

Dat schrijft de Amerikaanse nieuwswebsite CNN. Eerder was er sprake van dat hij vandaag nog in de Pakistaanse hoofdstad zou landen. Het blijft vooralsnog onzeker of er effectief nieuwe onderhandelingen komen. Volgens toponderhandelaar Mohammad Baqer Qalibaf is Iran "niet bereid om te onderhandelen onder dreiging".

In een bericht op X stelt hij dat de Amerikaanse president Donald Trump probeert om de onderhandelingstafel om te vormen tot een "tafel van overgave".

"Wij aanvaarden geen onderhandelingen onder de dreiging van geweld, en in de afgelopen 2 weken hebben we ons voorbereid om nieuwe troeven op het slagveld te onthullen", klinkt het. Dat er zoveel onzekerheid is over nieuwe gesprekken tussen de VS en Iran komt onder meer doordat de VS en Iran anders naar het verloop van de oorlog kijken. Dat geeft professor internationale politiek David Criekemans aan in Terzake.

"Wat je nu ziet is dat de Amerikanen zeggen dat Iran verloren heeft en zich dus moet overgeven en de onderhandelingen in die richting moeten verlopen. Terwijl de Iraniërs zich versterkt voelen. Zij zijn er nog altijd.

" De Iraniërs zeggen bovendien dat de Amerikaanse blokkade eerst opgeheven moet worden, voordat Iran bereid is om te onderhandelen. Criekemans merkt ook op dat de VS met de aanval op het Iraanse vrachtschip wilde tonen "dat het menens is", maar betwijfelt of die aanval "gunstig zal zijn voor de onderhandelingsdynamiek".

"We zien toch wel dat in de aanloop naar het einde van het staakt-het-vuren de gemoederen erg verhit zijn. "Het is nog altijd niet duidelijk of Iran zal deelnemen aan nieuwe gesprekken met de VS in Pakistan. Maar een Pakistaanse overheidsbron zegt aan Reuters dat Pakistan ervan overtuigd is dat de Iraniërs zullen opdagen.

"We hebben positieve signalen van Iran gekregen", zegt de bron, die eraan toevoegt dat de gesprekken "morgen of overmorgen" beginnen. Over enkele uren landt de Amerikaanse delegatie, onder leiding van vicepresident JD Vance, in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad. Ze zouden daar samenzitten met de Iraanse vertegenwoordigers, maar het is nog niet helemaal zeker of die daar wel zullen opdagen?

De woordvoerder Ismail Baghaei van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken zei gisteren nog: "We hebben geen plannen voor een volgende gespreksronde.

" In de VS klinkt een ander signaal. De Amerikaanse president Trump zegt "dat niemand spelletjes speelt". Hij wil de Iraanse leiders zelfs ontmoeten als er vandaag een doorbraak komt. Wat die doorbraak precies is, is onduidelijk.

Volgens Trump houdt het in "dat er vandaag een deal getekend wordt met Iran in Pakistan". De twee belangrijkste luchthavens van de Iraanse hoofdstad Teheran zijn vandaag opnieuw opengegaan. Dat meldt de Iraanse autoriteit voor burgerluchtvaart. De luchthavens waren wekenlang gesloten door de oorlog tussen Iran en Israël en de Verenigde Staten.

"De toelating voor passagiersvluchten op de internationale luchthaven Imam Khomeini en op de luchthaven Mehrabad is afgeleverd", zegt de instantie in een mededeling. Vanaf zaterdag zullen ook 10 andere Iraanse luchthavens weer vluchten uitvoeren. De luchthaven van Mashhad, in het noordoosten van het land, hervatte de internationale vluchten al zondag. De Amerikaanse vicepresident JD Vance reist toch af naar Pakistan voor de volgende gespreksronde met Iran.

Dat meldt het Witte Huis aan CNN. Hij landt straks in de hoofdstad Islamabad. Vance gaat samen met speciaal gezant Steve Witkoff en Jared Kushner, de schoonzoon van president Trump. Eerder had Trump nog aan ABC News gezegd dat Vance niet naar de gesprekken in Islamabad zou gaan.

Op de vraag hoe die tegenstrijdige berichten te verklaren zijn, antwoordde een woordvoerder van het Witte Huis kort: "De zaken zijn veranderd.

"Israël en Libanon komen donderdag samen voor een tweede ontmoeting in Washington. Dat meldt de Jerusalem Post. Aan de bijeenkomst nemen de Israëlische ambassadeur Yechiel Leiter en de Libanese ambassadeur in de VS deel. Het is de tweede keer dat beide landen rond de tafel zitten in de Amerikaanse hoofdstad.

Over de inhoud van de gesprekken is nog weinig bekend. Hezbollah zal de gesprekken niet bijwonen. Zonder hen kunnen er eigenlijk geen geloofwaardige gesprekken gehouden worden over een mogelijk langdurig bestand. , een internationaal bedrijf dat schepen op zee volgt en in kaart brengt, voer de M/V Touska de voorbije jaren heen en weer tussen de Chinese stad Zhuhai en verschillende Iraanse havens.

Het schip stond sinds 2018 onder sancties. MarineTraffic zegt dat het schip onderweg was van China naar de Iraanse havenstad Bandar Abbas. Het schip was geladen, maar er zijn geen details over de precieze lading. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in China heeft intussen al gereageerd.

"We uiten onze bezorgdheid over de gewelddadige onderschepping van het schip door de Amerikaanse zijde", zei woordvoerder Guo Jiakun toen journalisten hem een vraag daarover stelden. China hoopt dat alle partijen verantwoordelijk zullen handelen en zich aan het staakt-het-vuren zullen houden, luidde het. China dringt er bij iedereen op aan om gebruik te maken van de "kans op vrede" en roept op om de voorwaarden te scheppen voor een zo spoedig mogelijk einde aan de oorlog.

Wat nu met de M/V Touska, het vrachtschip onder Iraanse vlag dat de Amerikaanse marine gisteren in de Golf van Oman in beslag genomen heeft omdat het de zeeblokkade wilde ontwijken? Bij de Amerikaanse nieuwszender CNN geven enkele marine-experts meer uitleg.

"Volgens de wetten van oorlogvoering op zee kun je onder deze omstandigheden een schip in beslag nemen dat een blokkade heeft proberen te doorbreken", zegt Jennifer Parker, onderzoeker bij het Lowy Institute en voormalig officier van de Royal Australian Navy. De Touska wordt naar een ankerplaats of haven gebracht voor inspectie. Zodra dat is gebeurd en de lading is vastgesteld, zou het schip eigendom kunnen worden van de Amerikaanse overheid.

"Het kan worden behandeld als oorlogsbuit, net als elke vijandelijke strijder of materieel dat tijdens een gewapend conflict van een vijand is buitgemaakt", zegt Carl Schuster, voormalig kapitein van de Amerikaanse marine en analist gevestigd in Hawaï. "Als de VS ervoor zou kiezen om het schip voor de lange termijn te behouden, dan zou dat via een speciale rechtbank moeten gaan die dan nog moet worden opgericht", zegt Jennifer Parker.

Het lot van de bemanning hangt af van de nationaliteit, en die is op dit moment nog niet duidelijk.

"Als het Indiase of Filipijnse matrozen zouden zijn, vermoed ik dat de bemanning gewoon van boord zou worden gehaald en gerepatrieerd", zegt Parker. "Als de bemanning Iraans is, kunnen ze worden vastgehouden. Als er leden van de Iraanse Revolutionaire Garde aan boord zijn, kunnen ze als krijgsgevangenen worden vastgehouden". De Iraanse Organisatie voor Forensische Geneeskunde zegt dat het 3.375 mensen heeft geïdentificeerd die zijn omgekomen sinds het begin van het Israëlisch-Amerikaanse offensief tegen Iran op 28 februari.

"Tijdens de recente oorlog die ons is opgedrongen, zijn de lichamen van 3.375 martelaren geïdentificeerd", zegt Abbas Masjedi, die de organisatie leidt. Hij wordt geciteerd door het staatspersbureau IRNA. In de cijfers wordt geen onderscheid gemaakt tussen burgerslachtoffers en strijdkrachten. Er wordt wel gezegd dat er 2.875 mannen en 496 vrouwen bij zijn.

Van 4 doden wordt dat niet gespecifieerd. 383 doden zouden jonger dan 18 jaar zijn. Het is de vraag of strijdkrachten wel of niet zijn meegerekend. Israël en de Verenigde Staten hebben intense bombardementen uitgevoerd op militaire bases en andere militaire infrastructuur. Iran "heeft voorlopig geen plannen voor de volgende ronde van gesprekken met de Verenigde Staten.

Er is geen beslissing in die zin genomen". Dat heeft Esmail Baghaei, de woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken, gezegd.

"Er zal een passende beslissing genomen worden over het voortzetten van de gesprekken". In Pakistan staan nieuwe gesprekken gepland, maar Iraanse staatsmedia meldden gisteren dat Iran niet van plan was om een delegatie te sturen. Een reactie op de Amerikaanse zeeblokkade van Iraanse havens en "de voortdurende Amerikaanse koerswijzigingen". Dat de Amerikaanse marine een Iraans vrachtschip in beslag heeft genomen, zet nog meer kwaad bloed.

"Hoewel de VS beweert diplomatiek te zijn en bereid tot onderhandelingen, stelt het handelingen die op geen enkele manier wijzen op ernstige intenties om een ​​diplomatiek proces te voeren," zei Esmail Baghaei. Volgens hem zijn de inbeslagname van het vrachtschip, de blokkade en de vertragingen bij het staakt-het-vuren in Libanon allemaal "duidelijke schendingen van het staakt-het-vuren". Iran kan ook de Amerikaanse aanvallen op Iran tijdens eerdere gesprekken niet vergeten, zegt Baghaei.

Bij de start van het offensief op 28 februari liepen gesprekken over het Iraanse kernprogramma. Dat was ook het geval ten tijde van de Israëlisch-Amerikaanse aanvallen in juni vorig jaar. Iran "gelooft niet in deadlines of ultimatums als het gaat om het beschermen van de nationale belangen van Iran", stelt Baghaei nog. Israël heeft het leger opgedragen om in Libanon "met volle kracht" op te treden als Israëlische troepen ook maar enigszins bedreigd worden, ondanks het lopende staakt-het-vuren.

Dat heeft minister van Defensie Israel Katz gisteren gezegd.

"Premier Benjamin Netanyahu en ik hebben de Israëlische strijdkrachten opdracht gegeven om met alle macht op te treden, zowel te land als in de lucht, ook tijdens de wapenstilstand, om onze soldaten in Libanon te beschermen tegen elke dreiging", klonk het letterlijk. Katz voegde er ook aan toe dat het leger de opdracht heeft gekregen om elk gebouw of elke weg te slopen die een bedreiging kon zijn voor soldaten.

Het doel is "de huizen te vernietigen in de dorpen nabij de grens die in alle opzichten dienden als terroristische buitenposten van Hezbollah en een bedreiging vormden voor Israëlische gemeenschappen".raakte begin maart betrokken bij het Israëlisch-Amerikaanse offensief tegen Iran. Sindsdien heeft Israël verschillende dorpen in het zuiden van Libanon verwoest, en daar gaat het ook mee door tijdens het staakt-het-vuren met Libanon. Hoe dat juist zit, kan je lezen in onderstaand artikel.

Het Israëlische leger heeft inwoners van Zuid-Libanon vanmorgen gewaarschuwd om niet ten zuiden van een specifieke reeks dorpen te komen, of gebieden in de buurt van de Litani-rivier te naderen. , de Arabisch-sprekende woordvoerder van het IDF, dat het leger gedurende het tijdelijke staakt-het-vuren gestationeerd zal blijven op zijn posities in het zuiden van Libanon. Dat is volgens Israël het bolwerk van de pro-Iraanse militie Hezbollah.

Israël wil in het zuiden van Libanon een "defensieve buffer" creëren om steden in het noorden van Israël te beschermen tegen aanvallen van Hezbollah. Het kijkt daarvoor naar de Litani-rivier, op zowat 30 kilometer ten noorden van de officiële grens tussen Israël en Libanon. In zijn verklaring drong Adraee er bij Libanezen ook op aan om tot nader order niet terug te keren naar verschillende grensdorpen vanwege veiligheidsrisico's.

Eerder brachten we het nieuws dat de Amerikaanse marine een Iraans vrachtschip in de Golf van Oman in beslag heeft genomen. Dat schip wilde volgens de VS de Amerikaanse zeeblokkade ontwijken. Er zijn ook beelden vrijgegeven. De Iraanse president Masoud Pezeshkian zegt dat "elke rationele en diplomatieke weg bewandeld moet worden om de spanningen met de VS te verminderen".

Tegelijk zijn "waakzaamheid en wantrouwen in het contact met de VS een onmiskenbare noodzaak". Zo luidde het in een verklaring die via het Iraanse staatspersbureau IRNA verspreid werd. Woensdag loopt een tijdelijk staakt-het-vuren tussen de VS en Iran af. Vandaag komen Amerikaanse onderhandelaars aan in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad voor nieuwe gesprekken met Iran.

Volgens Iraanse staatsmedia zou Iran echter niet van plan zijn om deel te nemen aan die gesprekken. Ondanks de grote onduidelijkheid lijkt Pakistan zich wel op te maken voor nieuwe gesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran. Zondag zijn twee grote Amerikaanse C-17 vrachtvliegtuigen geland met veiligheidsmateriaal en voertuigen aan boord. In de buurt van het luxueuze Serena-hotel in de hoofdstad Islamabad, waar de gesprekken zouden plaatsvinden, is opnieuw een veiligheidszone ingesteld.

Er is prikkeldraad uitgerold en het hotel heeft alle gasten ook verzocht om te vertrekken. Bij toegangswegen in de buurt van het Serena-hotel in Islamabad zijn opnieuw controleposten opgesteld, in de aanloop naar verwachte gesprekken tussen de VS en Iran . In zijn bericht op Truth Social over de gesprekken in Pakistan herhaalde VS-president Trump ook nog eens zijn dreigementen aan het adres van Iran.

"We bieden een zeer eerlijke en redelijke deal aan, en ik hoop dat ze die accepteren. Want als ze dat niet doen, zullen de Verenigde Staten elke elektriciteitscentrale en elke brug in Iran platleggen. Geen"Ze zullen snel en gemakkelijk toegeven, en als ze de deal niet accepteren, zal het voor mij een eer zijn om te doen wat nodig is, wat andere presidenten de afgelopen 47 jaar al met Iran hadden moeten doen.

Het is tijd dat de Iraanse moordmachine stopt.

"In Pakistan zou opnieuw gepraat worden tussen de Verenigde Staten en Iran, maar Iraanse staatsmedia meldden gisteravond dat Iran niet van plan was om daaraan deel te nemen. Als reden worden de "buitensporige eisen van de VS", de "voortdurende Amerikaanse koerswijzigingen" en de Amerikaanse zeeblokkade genoemd. Volgens bronnen in het Witte Huis wordt de delegatie geleid door vicepresident J.D. Vance.

Ook Midden-Oosten-gezant Steve Witkoff en Trumps schoonzoon Jared Kushner zouden deel uitmaken van de delegatie. Iran dreigt intussen met vergeldingsmaatregelen voor de Amerikaanse inbeslagname van een vrachtschip. De M/V Touska werd onder vuur genomen toen het probeerde de Amerikaanse blokkade van Iraanse havens te ontwijken.

"De Amerikaanse agressor heeft het staakt-het-vuren geschonden dat sinds 8 april van kracht is, en zich schuldig gemaakt aan maritieme piraterij door een Iraans handelsschip aan te vallen in de wateren van de Golf van Oman", zegt het leger in een verklaring op de Iraanse staatstelevisie. De navigatie-apparatuur van het geënterde schip zou vernietigd zijn.

"De strijdkrachten van Iran zullen binnenkort terugslaan en vergeldingsmaatregelen nemen voor deze daad van gewapende piraterij door het Amerikaanse leger", schreef de woordvoerder van de Iraanse generale staf op de berichtendienst Telegram.geeft CENTCOM meer informatie over de operatie. "De USS Spruance onderschepte de M/V Touska toen die met een snelheid van 17 knopen door de noordelijke Arabische Zee voer op weg naar Bandar Abbas in Iran. De Amerikaanse strijdkrachten gaven meerdere waarschuwingen dat het schip de Amerikaanse blokkade schond.

" "Nadat de Touska gedurende 6 uur niet gereageerd had op de waarschuwingen, gaf de Spruance het schip de opdracht om de machinekamer te evacueren. Spruance schakelde de voortstuwing van de Touska uit door met het 5-inch MK 45-kanon meerdere schoten af te vuren op de machinekamer. Amerikaanse mariniers van de 31e Marine Expeditionary Unit enterden later het schip. Het bevindt zich nog steeds in Amerikaanse bewaring.

" Volgens CENTCOM hebben Amerikaanse strijdkrachten sinds het begin van de blokkade 25 commerciële schepen bevolen om om te keren of om terug te varen naar een Iraanse haven. US CENTCOM, het centrale militaire commando van de VS in het Midden-Oosten, bevestigt dat de Amerikaanse marine een Iraans schip in beslag heeft genomen dat probeerde door de Amerikaanse blokkade te varen. Dat had VS-president Donald Trump gisteren gezegd op zijn platform Truth Social.

Via X verspreidde CENTCOM beelden van Amerikaanse mariniers die het aanvalsschip USS Tripoli per helikopter verlaten en over de Arabische Zee vliegen om de M/V Touska te enteren en in beslag te nemen.

"De mariniers enterden het schip nadat de torpedobootjager USS Spruance de voortstuwing van de Touska had uitgeschakeld", klinkt het. "Het vrachtschip had herhaaldelijk waarschuwingen van de Amerikaanse strijdkrachten gedurende een periode van 6 uur genegeerd. "Het Amerikaanse leger heeft zondag een Iraans vrachtschip met geweld in beslag genomen. Dat schrijft de Amerikaanse president Donald Trump op Truth Social.

Volgens Trump probeerde het Iraanse vrachtschip Touska de Amerikaanse blokkade te omzeilen.

"De Amerikaanse marine heeft het vrachtschip onmiddellijk tot stilstand gebracht door een gat in de machinekamer te 'blazen'. Amerikaanse mariniers hebben het schip volledig onder controle en onderzoeken wat er aan boord is", klinkt het. De bemanning van het 275 meter lange vrachtschip Touska weigerde volgens Trump te stoppen in de Golf van Oman, ondanks waarschuwingen van de torpedobootjager USS SPRUANCE.

Een schip van de Franse rederij CMA CGM is zaterdag in het vizier genomen met waarschuwingsschoten in de Straat van Hormuz. De bemanning is veilig en wel, meldt het bedrijf aan het Franse persagentschap AFP. De Internationale Maritieme Organisatie zegt dat het schip CMA CGM Everglade zaterdag "beschadigd" is geraakt, zonder verdere details te geven.

De Amerikaanse president Donald Trump had eerder op zijn platform Truth Social bekendgemaakt dat "een Frans schip" en een Brits vaartuig werden geraakt door schoten. De premier van Israël, Benjamin Netanyahu, zegt in de marge van zijn ontmoeting met de Argentijnse president Javier Milei dat de oorlog met Iran nog niet voorbij is.

"We zijn samen met de VS verwikkeld in een strijd tegen de grote tirannie van Iran. We hebben enorm veel bereikt, maar het is nog niet voorbij.

"Iran heeft de nieuwe onderhandelingsronde met de VS, die volgens president Donald Trump morgen op het programma staat, afgewezen. Dat bericht het Iraanse officiële persagentschap Irna. Het persbureau stelt dat de "buitensporige eisen van de Verenigde Staten", hun "voortdurende koerswijzigingen" en "de aanhoudende zeeblokkade" redenen zijn voor Iran om niet opnieuw aan de onderhandelingstafel te komen.

Volgens Iran kaderen de berichten van de VS over nieuwe onderhandelingen in een Amerikaanse mediacampagne om nog meer druk op Teheran uit te oefenen.dat als er morgen geen deal komt, de Verenigde Staten "elke energiecentrale en elke brug in Iran zullen vernietigen". Ook tijdens het staakt-het-vuren blijft het Israëlische leger hele dorpen platgooien in het zuiden van Libanon. Alle gebouwen gaan er tegen de grond, net zoals het leger dat in Gaza ook al deed.

Het doel, zo geven Israëlische legerbronnen toe: voorkomen dat burgers naar de regio terugkeren en er een veiligheidszone binnen Libanon van maken. En dat wellicht voor langere tijd. De Iraanse autoriteiten hebben nog niet bekendgemaakt of ze maandag zullen aanschuiven bij de nieuwe onderhandelingsronde met de Verenigde Staten over een einde aan de oorlog in het Midden-Oosten. De Amerikaanse president Donald Trump kondigde vanmiddag aan dat een Amerikaans team maandag naar Pakistan reist.

Zolang de Verenigde Staten de Straat van Hormuz blokkeren, wil Iran niet deelnemen, stelt een Iraanse bron die het dossier nauw opvolgt, geciteerd door het officiële persagentschap Tasnim. De Franse president Emmanuel Macron zal dinsdag de Libanese premier Nawaf Salam ontvangen in het Elysée in Parijs. Dat heeft het paleis laten weten. Het bezoek van Salam vindt plaats nadat gisteren bekend was geraakt dat een Franse blauwhelm omkwam in het zuiden van Libanon. 3 andere Franse soldaten raakten gewond.

De militairen waren op dat moment explosieven onschadelijk aan het maken. Hezbollah zegt dat het op geen enkele manier betrokken is. Spanje gaat de EU vragen om het Associatieverdrag tussen de EU en Israël te ontbinden. Dat heeft de Spaanse premier Pedro Sánchez aangekondigd.

Het land zal dat doen tijdens de bijeenkomst van de ministers van Buitenlandse Zaken van de 27 lidstaten, komende dinsdag in Luxemburg. Het Associatieverdrag regelt de vrijhandel tussen de EU en Israël.

"Maar een regering die het internationaal recht of de principes van de EU schendt, kan geen partner zijn", motiveerde Sánchez tijdens een socialistische campagnebijeenkomst in Andalusië. Het is niet de eerste keer dat Spanje de opschorting van het Associatieverdrag opwerpt als drukkingsmiddel tegen Israël. Door de dramatische situatie in Gaza riep het land, maar ook Nederland, vorig jaar al op om het akkoord te herzien. Daarover was echter geen eensgezindheid in Europa.

Iran en de Verenigde Staten gaan ten vroegste maandagavond opnieuw rechtstreeks met elkaar onderhandelen. Dat zegt de Amerikaanse president Trump op.

"Mijn vertegenwoordigers gaan naar Islamabad en zullen er morgenavond aankomen. " Om wie het precies gaat, vertelt hij er niet bij. Het is ook niet echt duidelijk wanneer de gesprekken precies zullen beginnen. Trump voegt eraan toe dat de VS Iran een "zeer eerlijke en redelijke deal" zal voorleggen, "en ik hoop dat ze die zullen aanvaarden".

Maar hij spreekt ook weer dreigende taal.

"Als ze dat niet doen, dan zullen de Verenigde Staten elke energiecentrale en elke brug in Iran vernietigen. GEEN MR. NICE GUY MEER!

", klinkt het. De president reageert ook op de Iraanse aanvallen op commerciële schepen in de Straat van Hormuz de voorbije dagen. Volgens Trump zijn die een "totale schending van het akkoord over het staakt-het-vuren". Het Iraanse leger heeft opnieuw twee schepen teruggedrongen die de Straat van Hormuz wilden doorvaren.

Dat meldt het Iraanse persagentschap Tasnim. De twee schepen varen onder de vlag van Botswana en Angola. Ze moesten van koers veranderen omdat ze volgens Iran "zonder toestemming" door de zeestraat wilden varen. Enkele dagen voor het einde van het staakt-het-vuren tussen Iran en de VS en Israël stuurt Iran een provocerende boodschap de wereld in.

Iran kan zijn raket- en dronelanceerders nu sneller updaten en aanvullen dan voor de oorlog met de VS en Israël, laat de bevelhebber van de lucht- en ruimtemacht van de Revolutionaire Garde weten. De bewering is moeilijk te verifiëren, maar de boodschap die erachter schuilt, is dat Iran nog altijd in staat is om Amerikaanse en andere doelwitten in de regio te viseren. Het staakt-het-vuren loopt in principe midden volgende week af.

Volgens het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken hebben beide partijen wel nog altijd de wil om de lopende onderhandelingen voort te zetten. Het benadrukt wel dat een verlenging van het staakt-het-vuren nodig zal zijn, want er zijn nog altijd punten waarover beide partijen het oneens blijven. Uit de berichten van de voorbije dagen en weken valt af te leiden dat de toekomst van het Iraanse nucleaire programma een van de belangrijkste twistpunten blijft.

Iran wil het recht behouden om uranium te verrijken, de Amerikaanse regering wil Iran dat recht ontzeggen en al het nucleaire materiaal uit Iran weghalen. Iran en de VS zijn "nog ver verwijderd van een akkoord" over een einde van de oorlog. Dat heeft de voorzitter van het Iraanse parlement en onderhandelaar Ghalibaf gezegd in een interview met de staatstelevisie.

"Over sommige punten is tijdens de onderhandelingen overeenstemming bereikt, over andere nog niet", verklaarde Ghalibaf. Volgens hem heeft Iran geen vertrouwen in de VS. Officieel is er nog altijd een tijdelijk staakt-het-vuren tussen VS en Iran, maar dat loopt woensdag af. Er is nog geen precieze datum vastgelegd voor een volgende onderhandelingsronde. De marine van de Iraanse Revolutionaire Garde heeft gewaarschuwd dat elk schip dat de strategisch gelegen Straat van Hormuz nadert, "als doelwit zal worden genomen" door Teheran.

"We waarschuwen dat geen enkel schip, van welke aard dan ook, zijn ankerplaats in de Perzische Golf en de Arabische Zee mag verlaten. Elke poging om de Straat van Hormuz te naderen zal worden beschouwd als samenwerking met de vijand en het overtredende schip zal worden aangevallen", aldus een verklaring die op Sepah News werd gepubliceerd, de website van de Revolutionaire Garde.

De Iraanse Stichting voor Martelaren en Veteranen, een door de Iraanse overheid gefinancierde organisatie, heeft bekendgemaakt dat 3.468 Iraniërs zijn gedood sinds het begin van de oorlog, die zes weken geleden door de Verenigde Staten en Israël werd gestart. Ngo Human Rights Activists News Agency , gevestigd in de Verenigde Staten, sprak op 7 april in een balans van zeker 3.636 doden, onder wie 1.701 burgers - van wie zeker 254 kinderen - 1.221 militairen en 714 personen zonder een specifiek statuut.

Als Israël Libanon aanvalt, dan zal Hezbollah Israël terug aanvallen. Dat heeft Naïm Qassem, de leider van de pro-Iraanse militie, zaterdag gezegd. Er heerst een wapenstilstand tussen Israël en Libanon, maar die kan alleen standhouden als beide zijden de overeenkomst respecteren, aldus Qassem.

"Een wapenstilstand betekent een complete stop van alle vijandelijkheden. Omdat we deze vijand niet vertrouwen, zullen de verzetstrijders op het terrein blijven, met de vinger op de trekker. Ze zullen schendingen beantwoorden", aldus Qassem in een toespraak die op de televisie werd uitgezonden.

"Een wapenstilstand kan niet unilateraal zijn", klinkt het nog. De Iraniërs willen het signaal geven aan de Amerikanen dat ze hen ernstig moeten nemen. Dat zegt Midden-Oostenkenner Inge Vrancken in het Journaal nu Iran de Straat van Hormuz opnieuw gesloten heeft. Bovendien mogen we de onderhandelingen van maandag niet uit het oog verliezen, zegt ze.

"De Amerikaanse president Trump zegt dat het goed gaat met onderhandelingen en dat de Iraniërs hebben toegezegd om hun kernprogramma voorlopig stop te zetten. Iran spreekt dat tegen. Tot die definitieve boodschap er is, zal de situatie instabiel blijven.

"De internetblokkade in Iran duurt nu al 50 dagen. Dat heeft de ngo NetBlocks, die toegang tot het internet monitort, bekendgemaakt.

"Iran is nu al 7 weken afgesloten van het wereldwijde internet. De digitale black-out duurt ondertussen al 50 dagen, oftewel 1.176 uur", schrijft de organisatie op X. De blokkade vormt een bedreiging voor het levensonderhoud van Iraniërs en schendt hun rechten, klinkt het nog. De Iraanse regering heeft sinds het begin van de oorlog op 28 februari de toegang tot het wereldwijde internet geblokkeerd.

De meeste van de 90 miljoen Iraniërs hebben in principe enkel toegang tot een beperkt, intern netwerk, waarop enkel door de staat goedgekeurde inhoud te zien is. Sommige Iraniërs slagen er met VPN's toch in om toegang te krijgen tot afgesloten sites of socialemediaplatformen. De strijd om de Straat van Hormuz blijft voortduren.

En als de belangrijke uitweg uit de Perzische Golf ooit weer opengaat, wacht er nog een uitdaging: de zeemijnen opruimen die Iran er achtergelaten heeft. Verschillende landen zijn bereid om die mijnen te ruimen. Ook ons land overweegt mijnenjagers te sturen. Hoe gaat zo'n operatie in zijn werk?

Intussen zouden al zeker 3 commerciële schepen in of nabij de Straat van Hormuz beschoten zijn door de Iraanse autoriteiten. Dat blijkt onder meer uit informatie van maritieme websites als Marinetraffic.com en Tankertraffic.com. Twee Indiase schepen, de Jag Arnav en de Sanmar Herald, werden beschoten door boten van de Iraanse Revolutionaire Garde en teruggedrongen in de Perzische Golf. De Jag Arnav is een bulkvrachtschip.

De Sanmar Herald een tanker die ruwe olie vervoert. De tanker heeft 2 miljoen vaten Iraakse olie aan boord. Het Britse leger meldt voorts dat een ander vrachtschip in de buurt van de Straat van Hormuz geraakt werd door een onbekend projectiel. Er zou schade zijn aan containers op het schip.

De VN-vredesmacht Unifil veroordeelt de "willekeurige aanval op vredestroepen" na de dood van een Franse militair van de vredesmacht in Libanon. Die werd door leden van een "niet-statelijke groep" gedood, vermoedelijk Hezbollah, zegt Unifil. Drie andere militairen raakten gewond. De militairen waren op dat moment explosieven onschadelijk aan het maken in het zuiden van Libanon.

Unifil laat ook weten dat het een onderzoek heeft opgestart naar de omstandigheden "van dit tragisch incident". De VN-vredesmacht roept de Libanese overheid op om hetzelfde te doen. Het Israëlische leger heeft in het zuiden van Libanon, net als in de Gazastrook, een "gele lijn" getrokken. Die markeert het gebied dat onder Israëlische militaire controle staat, zegt Israël.

Hoe groot dat gebied precies is, is vooralsnog onduidelijk. Het Israëlische leger voert naar eigen zeggen sinds vrijdag ook aanvallen uit op mensen die de troepen naderen.

"In de afgelopen 24 uur hebben de troepen ten zuiden van de gele lijn, in Zuid-Libanon, terroristen gesignaleerd die de afspraken van het staakt-het-vuren schonden en vanuit het noorden van de gele lijn op een manier de troepen naderden die een onmiddellijke bedreiging vormde", stelt het leger in een verklaring. Daarin vermeldt het voor het eerst die "gele lijn". Een Franse militair is omgekomen en 3 andere militairen zijn gewond geraakt bij een aanval in Zuid-Libanon.

Dat meldt de Franse president Emmanuel Macron op X. “Alles wijst erop dat de verantwoordelijkheid voor deze aanval bij de Hezbollah ligt”, stelt Macron. De Franse blauwhelmen zijn aanwezig in Libanon in het kader van de VN-vredesmacht Unifil. Bram Vandeputte nu de Straat van Hormuz opnieuw dicht is: "Regime in Iran lijkt toch weer op de harde lijn te zitten" Uit de laatste berichten van het regime in Iran valt opnieuw een verharding van het Iraanse standpunt af te leiden.

"De Iraanse marine is klaar om nieuwe bittere verliezen toe te brengen aan zijn vijanden", schrijft de opperleider Mojtaba Khamenei. Voor de schepen in de Perzische Golf betekent dit opnieuw onduidelijkheid. Sommige schepen zouden bezig zijn met rechtsomkeer te maken in de Straat van Hormuz, vertelt journalist Bram Vandeputte in het Journaal. Het is overigens nog altijd niet duidelijk in welke toestand Khamenei zich bevindt.

Er gaan geruchten rond dat hij zwaargewond zou zijn geraakt bij een Israëlische luchtaanval. Sinds hij zijn vader heeft opgevolgd als opperste leider, is Mojtaba Khamenei nog niet in het openbaar verschenen. Ook zijn stem is nog niet gehoord. Er zijn enkel een aantal boodschappen van hem voorgelezen op de staatsmedia.

Intussen laat de Iraanse viceminister van Buitenlandse Zaken weten dat er nog geen datum vastgelegd is voor nieuwe onderhandelingen tussen Iran en de Verenigde Staten. Eerder deze week zei de Amerikaanse president Trump dat die over enkele dagen zouden kunnen beginnen. Vermoed wordt dat dat begin volgende week zal zijn. De bemanning van verschillende commerciële schepen meldt aan Reuters dat ze een bericht van de Iraanse marine hebben ontvangen waarin gezegd wordt dat de Straat van Hormuz weer dicht is.

Geen enkel schip krijgt de toestemming om door te varen, wordt eraan toegevoegd. Een tanker die door de Straat van Hormuz wilde varen, is beschoten door 2 boten van de Iraanse Revolutionaire Garde. Dat meldt het Britse leger. Volgens de Britse maritieme veiligheidsorganisatie UKMTO zijn zowel de tanker als de bemanning ervan veilig.

Om welk schip het precies gaat, is niet bekendgemaakt. Volgens Reuters zouden minstens 2 commerciële schepen beschoten zijn, maar het is nog niet duidelijk of dat beide keren door de Revolutionaire Garde was. Iran liet eerder vandaag weten dat het weer beperkingen zou invoeren in de Straat van Hormuz, waardoor de zeestraat feitelijk weer gesloten is. Iran doet dat naar eigen zeggen omdat de Verenigde Staten de zeeblokkade voor schepen van en naar Iran handhaven.

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Hakan Fidan heeft Israël ervan beschuldigd de oorlog in het Midden-Oosten als voorwendsel te gebruiken om "meer gebieden te bezetten".

"Israël streeft niet naar zijn eigen veiligheid, Israël wil meer grondgebied. Veiligheid wordt door de regering-Netanyahu gebruikt als voorwendsel om meer grondgebied te bezetten.

" Volgens Fidan heeft Israël als doel om naast de Palestijnse gebieden , ook gebieden te controleren die tot Libanon en Syrië behoren. "Het gaat om een voortdurende bezetting en expansiedrift. Dat moet stoppen.

"De Libanese president Joseph Aoun heeft in zijn eerste toespraak sinds het staakt-het-vuren met Israël scherpe kritiek geuit op zowel Israël, Iran als Hezbollah. Aoun veroordeelde de raketaanvallen van Hezbollah op het noorden van Israël, waarna het Israëlische leger opnieuw bombardementen op Libanon begon uit te voeren. Hij uitte ook kritiek op Iran, dat Hezbollah steunt en van wapens voorziet. Volgens Aoun zijn dat beide schendingen van de Libanese soevereiniteit.

Aoun weerlegt ook de kritiek van Hezbollah dat onderhandelen met Israël een "teken van zwakte" of een "toegeving" zou zijn. Libanon zal zijn eigen beslissingen nemen, stelde de president, op basis van de wensen van de samenleving en niet op basis van dictaten door Iran of zijn bondgenoten. Voor Israël had hij de boodschap dat Libanon niets van zijn grondgebied zal afstaan.

Hij herhaalde ook zijn oproep aan Israël om de aanvallen te staken, de troepen terug te trekken, gevangenen vrij te laten en ontheemden toe te staan ​​terug te keren. Iran heeft beslist om de Straat van Hormuz weer te sluiten. Dat meldt het Iraanse persagentschap Fars op basis van het Iraanse leger. Iran doet dat naar eigen zeggen omdat het Amerikaanse leger zijn zeeblokkade nog altijd aanhoudt.

Volgens Iran schendt de VS daarmee het akkoord om de zeestraat weer te openen.

"De Islamitische Republiek Iran heeft, conform eerdere overeenkomsten, ermee ingestemd om een ​​beperkt aantal olietankers en commerciële schepen onder gecontroleerde omstandigheden door de Straat van Hormuz te laten varen. Helaas blijven de Amerikanen, met hun herhaaldelijke schendingen van vertrouwen zich schuldig maken aan piraterij en maritieme diefstal onder het mom van een blokkade", klinkt het.

"Om deze reden is de controle over de Straat van Hormuz teruggekeerd naar de vorige situatie en staat deze strategische zeestraat onder strikt toezicht van de strijdkrachten. Zolang de Verenigde Staten de volledige bewegingsvrijheid voor schepen van Iraanse oorsprong naar en vanuit Iran niet toelaten, zal de Straat van Hormuz onder strikt toezicht blijven en zal de vorige situatie worden gehandhaafd.

"Het Iraanse luchtruim is deze ochtend deels heropend. Internationale vluchten mogen weer over het oosten van het land vliegen. Dat meldt de Iraanse burgerluchtvaartorganisatie, aldus persbureau Tasnim. Verschillende luchthavens zijn om 7 uur plaatselijke tijd weer opengegaan, aldus het persbureau.

Maar in de eerste uren daarna vlogen nog geen vliegtuigen boven Iran. De Amerikaanse regering heeft de opschorting van een groot deel van de sancties tegen de Russische olie-industrie verlengd tot en met 16 mei. De beslissing komt er nadat de aangekondigde heropening van de Straat van Hormuz tot een sterke daling van de olieprijzen heeft geleid. Het besluit van het ministerie van Financiën heeft betrekking op ladingen Russische olie van schepen die zich vóór zaterdag op zee bevonden.

Er gelden wel beperkingen voor handel met Iran, Cuba en Noord-Korea. De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent kondigde de versoepeling van de sancties vorige maand aan als een "nauwkeurig afgebakende, kortetermijnmaatregel". Eerder had hij ook beweerd dat de maatregel zeker niet zou worden verlengd. De Amerikaanse president Donald Trump heeft herhaald dat een vredesdeal met Iran zou betekenen dat de Verenigde Staten de controle krijgen over het Iraanse verrijkte uranium.

Iran ontkende eerder dat het had ingestemd om zijn verrijkt uranium over te dragen.

"We gaan er samen met Iran heen" om het verrijkte uranium op te halen, verklaarde de Amerikaanse president tijdens een bijeenkomst van de conservatieve organisatie Turning Point in de staat Arizona. "We gaan het ophalen en brengen het naar de Verenigde Staten. " Een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken verklaarde eerder dat de voorraad verrijkt uranium van Iran "nergens heen" zou gaan. De VS eisen al langer dat Iran zijn verrijkt uranium afstaat.

Onderhandelaars van de Verenigde Staten en Iran zouden maandag opnieuw bijeenkomen in Pakistan, zo meldt de Amerikaanse nieuwszender CNN op basis van Iraanse functionarissen die op de hoogte zijn van de besprekingen. De bronnen zeiden ook dat ze verwachtten dat de delegaties zondag in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad aankomen. Ook The Wall Street Journal schreef dat eerder op basis van een hooggeplaatste bron binnen de Amerikaanse regering. Vorig weekend gingen beide partijen uit elkaar zonder akkoord.

De vredesgesprekken tussen Iran en de VS verlopen vlot en worden dit weekend verdergezet. Dat zegt de Amerikaanse president Donald Trump.

"Er gebeuren veel goede dingen, ook in Libanon", verzekert hij. Volgens Trump zijn er nog "weinig verschillen" tussen de Amerikaanse en de Iraanse standpunten. Trump zegt wel dat de Amerikaanse blokkade van de Straat van Hormuz pas zal worden opgeheven wanneer er een ondertekend akkoord op tafel ligt.

"Van zodra het akkoord ondertekend is, eindigt de blokkade. " Eerder vandaag had Iran de Straat van Hormuz open verklaard, maar het regime liet wel weten dat het gepast zou reageren als de VS zijn blokkade niet zou opheffen. De opening van de Straat van Hormuz is een "stap in de goede richting". Dat zegt de secretaris-generaal van de Verenigde Naties António Guterres.

"Het standpunt van de Verenigde Naties blijft duidelijk: wij eisen het volledige herstel van de rechten en vrijheden van de internationale scheepvaart in de Straat van Hormuz, wat door alle partijen moet worden gerespecteerd", aldus Guterres. Hij blijft naar eigen zeggen ook alle diplomatieke inspanningen om tot een vreedzame oplossing in het conflict te komen, steunen.

De VN-topman hoopt ook dat "deze maatregel in combinatie met het staakt-het-vuren zal bijdragen aan het opbouwen van vertrouwen tussen de partijen en het versterken van de lopende dialoog, die door Pakistan wordt gefaciliteerd". De overdracht van het Iraanse verrijkte uranium dat momenteel nog in het land ligt, is nooit een optie geweest. Dat zegt de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi tijdens een interview met de staatstelevisie.

Araghchi ontkent daarmee de beweringen van de Amerikaanse president Donald Trump, die zegt dat Iran akkoord gaat met de Amerikaanse eisen rond uranium. Trump zegt onder meer in een telefoongesprek met CBS News: "We gaan er naartoe en we gaan het samen weghalen". De president zegt namelijk dat het uranium vastzit onder de grond door de bombardementen, er zou weinig meer dan "nucleair stof" overblijven.

Tijdens het gesprek met CBS News zegt Trump dat waarschijnlijk "morgen of binnen 2 dagen" een akkoord met Iran zal worden bereikt. Dit weekend zouden ook nieuwe onderhandelingen tussen Iraanse en Amerikaanse delegaties plaatsvinden, klinkt het. Bij een Israëlische droneaanval in de regio Bint Jbeil is 1 persoon overleden en zijn 3 anderen gewond geraakt. Dat melden Libanese staatsmedia, die zich baseren op meldingen van het ministerie van Volksgezondheid.

De droneaanval zou hebben plaatsgevonden tijdens de uren van het staakt-het-vuren. Het Nationaal Nieuwsagentschap van Libanon meldt ook dat het Israëlische leger 2 artilleriegranaten in de richting van het dorp Bayut al-Sayyad heeft afgevuurd. Israël zegt dat het "zal blijven handelen om dreigingen in het zuiden van Libanon uit te schakelen". Volgens het leger gebeurt dat "volgens de afspraken van het staakt-het-vuren".

Het overleg in Parijs waar zeker 40 landen aan hebben deelgenomen, heeft wel degelijk betekenis. Dat zegt Jonathan Holslag, expert geopolitiek.

"Het is een sterk symbolisch signaal. De halve wereld staat eigenlijk tegenover de 3 strijdende landen.

" Er namen zowel Europese als Aziatische landen deel aan de vergadering. Dat de Amerikanen de inspanningen van andere landen niet nodig hebben , nuanceert Holslag.

"De Amerikanen hebben een groot vermogen en heel wat capaciteiten in het Midden-Oosten, maar het is toch een bijzonder omvangrijk gebied. " "Nu al blijkt dat de zeeblokkade niet zo vanzelfsprekend is. Waarschijnlijk zijn al enkele schepen door de blokkade geglipt. Die inspanning vanuit voornamelijk Europa kan dus belangrijk zijn om de neutraliteit te behouden, maar tegelijk moet dat in overeenstemming met de Amerikanen gebeuren.

""De opluchting komt iets te vroeg: we zien stappen in de goede richting, maar er is nog veel onzekerheid. " Dat zegt geopolitiek expert en politicoloog Jonathan Holslag in Terzake, nu Iran de Straat van Hormuz wil heropenen. "Er zijn 3 factoren die doorslaggevend zullen zijn.

Ten eerste de onderhandelingen in Islamabad , want sommige punten die Iran eist liggen heel moeilijk voor de VS. Denk daarbij aan het uranium dat Iran wil verrijken of de terugtrekking van Amerikaanse troepen uit de regio.

" "Ten tweede het staakt-het-vuren tussen Israël en Hezbollah, want Israël wil nog verder gaan, maar de druk van de Amerikanen ligt nog te hoog. En tot slot ook de onenigheid over de Straat van Hormuz zelf, want de Amerikanen hebben hun zeeblokkade nog niet opgeheven.

" Holslag ziet vooral dat in Iran verschillende ideeën bestaan over hoe het verder moet in het conflict. "Na het bericht van de Iraanse minister dat de Straat opnieuw opengaat, reageerden media van de Revolutionaire Garde om te nuanceren.

" "Het lijkt alsof er verschillende Iraanse standpunten zijn: er is een bepaald kamp dat pragmatischer is en bereid is tot een gedeeltelijke afbouw van het verrijkingsprogramma voor uranium, maar er zijn ook de hardliners die blijven benadrukken dat ze het recht hebben om dat uranium te behouden. "Als de andere partij ervoor kiest om de afspraken te schenden - en het ziet ernaar uit dat dat zo is - en als de zeeblokkade doorgaat, zal de Iraanse republiek op de gepaste manier reageren en de nodige maatregelen nemenDonald Trump ziet geen "knelpunten" om tot een vredesakkoord met Iran te komen.

Dat zei de Amerikaanse president tijdens een telefonisch interview nadat Iran zijn blokkade van de Straat van Hormuz opgeheven heeft. Volgens Trump is een vredesdeal zelfs "heel dichtbij.

" "We zijn heel dichtbij een akkoord", verzekert Trump, die ook benadrukte dat er geen "knelpunten" of meningsverschillen zijn tussen de VS en Iran die zo'n deal in de weg zouden staan. Het interview van de president volgt op een hele reeks reacties die hij eerder op Truth Social postte, waarin hij zich verheugde over het Iraanse besluit om de Straat van Hormuz opnieuw te openen en over het einde van het Iraanse nucleaire programma.

"De zeestraat gaat open, ze is al open. En het gaat heel goed", aldus Trump vanuit Las Vegas. Hij voegde nog toe dat er, ondanks de verheugde berichten, nog geen vredesakkoord is aangekondigd omdat hij eerst een schriftelijke overeenkomst wil met Iran: "Ik wil dat het op papier komt.

"Verschillende scheepvaartbedrijven wachten nog even af om door de Straat van Hormuz te varen, nu Iran de zeestraat opnieuw open verklaart. Een van die bedrijven is Stena Bulk. Dat laat weten dat het "de situatie nauwgezet in de gaten houdt".

"De veiligheid van onze bemanning en onze schepen is de belangrijkste beweegreden, dus we gaan niet varen zolang we er niet zeker van zijn dat het veilig is", klinkt het. Een ander bedrijf reageert bij de Britse openbare omroep BBC dat de Iraanse heropening "niets verandert".

"We willen geen onnodige risico's nemen, en onze beslissing is om ook niet als eerste door de Straat van Hormuz te varen. ""Als de Amerikaanse zeeblokkade actief blijft, zal Teheran dat als een schending van het staakt-het-vuren beschouwen en de Straat van Hormuz opnieuw afsluiten. " Dat zegt een functionaris van het Iraanse regime tegen het staatsmedium Fars.

Het bericht komt na uitspraken van Donald Trump, die zegt dat de zeeblokkade in werking blijft, zolang er geen akkoord is gevonden voor een langdurige vrede.

"Iran heeft beloofd dat het de Straat van Hormuz nooit meer zal afsluiten. " Dat schrijft Donald Trump via Truth Social, nu Iran de Straat van Hormuz wil heropenen. "Het zal dus nooit meer als wapen tegen de wereld worden gebruikt. Het is een grootse en geweldige dag voor de wereld!

" Trump zegt ook dat de NAVO hem heeft gebeld om steun te bieden bij de heropening van de zeestraat. "Ik heb hen gezegd dat ze weg moeten blijven", schrijft Trump, "tenzij ze hun schepen willen opvullen met olie". Trump noemt de NAVO opnieuw een papieren tijger: ook eerder al toonde hij zich bijzonder scherp voor de alliantie. Verder zegt de president dat de VS - samen met Iran- de zeemijnen uit de Straat van Hormuz aan het verwijderen is.

In deze liveblog volgen we de situatie in het Midden-Oosten. Dit zijn de belangrijkste updates van de afgelopen uren:De Amerikaanse zeeblokkade blijft voorlopig van kracht, tot een akkoord is gevonden met Iran Het staakt-het-vuren tussen Israël en Libanon houdt voorlopig stand: heel wat Libanezen trekken terug naar het zuiden van het land

We have summarized this news so that you can read it quickly. If you are interested in the news, you can read the full text here. Read more:

vrtnws /  🏆 3. in BE

 

United States Latest News, United States Headlines

Similar News:You can also read news stories similar to this one that we have collected from other news sources.

LIVE Brussels PS-kopman Laaouej spreekt van 'heksenjacht' tegen vertrouweling Lotfi Mostefa na Pano over AnderlechtLIVE Brussels PS-kopman Laaouej spreekt van 'heksenjacht' tegen vertrouweling Lotfi Mostefa na Pano over AnderlechtLIVE Volg hier het meest recente nieuws uit de Wetstraat.
Read more »

LIVE Voor tweede maand op rij herovert Oekraïne meer gebied op Rusland dan het verliestLIVE Voor tweede maand op rij herovert Oekraïne meer gebied op Rusland dan het verliestLIVE Volg alle updates over de oorlog in Oekraïne in deze liveblog.
Read more »

Donald Trump nomme Bill Pulte, proche du président, à la tête du renseignement nationalDonald Trump nomme Bill Pulte, proche du président, à la tête du renseignement nationalLe président américain Donald Trump a nommé Bill Pulte, actuel patron de l'Agence fédérale de financement du logement, pour assurer l'intérim à la tête du renseignement national après le départ de Tulsi Gabbard.
Read more »

LIVE 7 doden en 11 gewonden bij Oekraïense drone-aanval op bus, zegt RuslandLIVE 7 doden en 11 gewonden bij Oekraïense drone-aanval op bus, zegt RuslandLIVE Volg alle updates over de oorlog in Oekraïne in deze liveblog.
Read more »



Render Time: 2026-06-03 15:56:36